Nvidia 6800xt AGP klockar dåligt|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nvidia 6800xt AGP klockar dåligt
zoppatorsk
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 10, 2006 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett asus nvidia 6800xt apg som jag tycker beter sig lite konstigt.
I början kunde jag låsa upp det till 16/5, vid 16/6 fick jag artifacts, små prickar.
Jag höjde spänningen från 1.2v till 1.4v i nibitor och får inte längre artifacts men när jag benchar i 3dmark03 så får jag inte mycket mer poäng, mycket större skillnad mellan 4 vertex shaders och 5.
Det konstiga är desstutom att kortet ställer tebax till 8/4 (orginal) efter ett tag men inte gör det vid 16/5.

Kortet klockar dessutom lite dåligt vid 380-390 core clock så får jag artifacts ibland, dessa uppenbarar sig som svarta streck och i 3dmark03 så uppkommer dom inte på gametest 1, men under battle of proxycon (eller vad det heter) och kortet klockar inge bättre efter voltmodat bios, minnena däremot verkar klocka bättre men det kan även bero på att kortet går svalare nu.

Jag bytte kylpasta och sänkte temperaturen rejält, kortet idlade på runt 70c förrut (före voltmod) och ligger nu på runt 50 och 55 max load (efter voltmod och varmt som fan i lägenheten).

Har även dragit in Asus smart doctor (Asus har nån egen lösning för fläkten så man kan inte styra med rivatuner eller dyl) för att styra fläkten nu då kortet orginal låter den gå i 25% till typ 70-75 grader.

Finns det något mer jag kan göra för att klocka kortet mera? Vid core klockning så körde jag minnena i orginal fart för att dom inte skulle påverka.
Har sett många som fått upp xt/le kort mycket högre, har nv40 kärna märkt som LE

Edit: Kortet ger även ifrån sig ett pulserande surrande ljud när man kör 3d och har gjort det sen jag köpte det, är detta normalt??

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1067432
August 10, 2006 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du vill kan du köpa en ny kylare, typ Zalmans VF900-Cu, då lär du nog kunna klocka lite mera om du vill, men kolla först på Zalmans hemsida så den är kompatibel med graffet. Ett plus med en ny kylare är att du antagligen kan klocka den lite mera, den kommer att vara tystare och när du sedan byter graffe så kan du, med lite tur montera loss kylaren och fästa den på det nya kortet.

zoppatorsk
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
1067436
August 10, 2006 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Värme verkar inte vara problemet, klockar lika bra vid 45-55c som vid 70c +
Funderar däremot på en nvsilencer för att få ner ljudnivån, men det är inte prio 1 direkt för fläkten låter inte mycket nu på 25% och den ökar bara till 100 vid intensivt spelande.

Det som är lite konstigt är fortfarande det konstiga ljudet som kortet ger ifrån sig, borde inte vara nätagget som gör att det låter, var lika när jag körde med mitt gamla chieftec 360 watts agg som med det northq 400 watts som jag har nu

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 368
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL