March 14, 2004
Håller på att bygga om min dator till en tyst en. Ska införskaffa en till chassi fläkt och undrar där för vilken 80mm fläkt som är tystast? Tysthet går före hur mycket den kyler! Ljust nu så har jag papst fläktar i datorn. Fläkten ska styras från en fläktkontroll så den fläkten behöver inte ha någon egen styrning.
/
Simon
August 14, 2001
Om din låda är så du bränner dig på den bör du nog ha något mer... kanske Papst 19dB eller nåt... ganska tysta d med... nog bättre du köper en sån och kör på 7v om det funkar än köper 12dB-varianten.. den kan du ej få att blåsa mer om det skulle behövas.. men ingen av d 2 fläktarna blåser speciellt mycket... men ger iaf en del ventilation på luften..
September 23, 2004
skinner wrote: Ja det behöver jag, då datorn är så varm att man bränner sig när man tar i chassit och dator startar om av sig själv
hur varma är CPU, GPU, NB, HDD då? Skulle ju kunna bero på nätagget att datorn startar om sig men..
har själv en papst 12dB fläkt och den låter inte alls mycket.. dvs den blåser inte särskilt mkt heller, men den klarar av att kyla mitt Antec Truepower 380W, bytte ut den gamla fläkten som var överdrivet stark + att den lät som fan!
March 14, 2004
Captain_Anarchy wrote: [quote=skinner]Jag har ett 400w nätagg. Hårddiskarna blir varmast. Min 160gigare kan bli upp mot en 75grader ibland. Men nu har jag köpt hårddiskkylning till den.
ojdå.. 75C på en disk e rätt mkt faktiskt 🙂
Det är fan farligt! Hur lyckas du, skinner? Min 120GB ligger på 35 grader i HTPC:n. Det är med en Papst 29 dbA eller vad det var i lådan, på 5v!
September 12, 2003
Ta foto på hur datorn ser ut inuti och var fläktar sitter idag så vi får se.
Det viktiga om du vill få ner temp och fortfarande ha en tyst dator är att du tänker igenom hur luftflödet i lådan går så effektivt som möjligt. För att få ner temperaturerna med långsamma tysta fläktar måste du ha ett fritt flöde med lågt luftmotstånd hela vägen genom lådan (inkl chassiehål i front osv. Hela vägen...
För att få ner HD temps krävs ett ytterst litet luftflöde över dess yta. Men har du inget flöde alls förbi diskarna så blir det ju varmt....
/Magnus Thomé
-------------------------------------------------------
http://rejsa.nu - Sveriges största banåkasite!
http://tystpc.nu - nytt projekt...
March 14, 2004
Jag gjorde en liten investering idag. Beställde 2x 19db papst samt dämpningssats till dom. For ner på stan och köpte fläktkontroll + en papst fläkt. Nu när en papstfläkt är instalerad så börjar jag märka resultat. Tempen på disken har sjunkigt till ca 50grader och nu smälter inte plasten på lådan som den gjorde förut (det är en massa "bucklor" på "lådplasten" vid hårddiskarna). Jag tror att det blir ganska bra då jag får mina 2 fläktar.
December 30, 2004
August 14, 2001
Papst gör olika fläktar... är ingen datorkoponentstillverkare.. men visst, gör kvalitétsfläktar... kan jag ej säga emot 🙂 gillar d... å jo, uder 25dB hörs... hörs väl t.o.m. har en 80mm 19dB och en 120mm 21 dB eller vad den är på, kör båda på 7v och jag tycker det låter för mycket... men är väl en smaksak...
2 Guest(s)