June 10, 2005
Jag försöker överklocka min dator, men i spel (har bara testat BF2) så låser sig bilden och det går inte att göra ett dugg förutom att starta om datorn. Jag startar denna tråden då min fråga i en tidigare inte varit densamma, och jag hoppas få en klarare bild på vad som krävs vid just an lyckad överklockning.
Jag kan som sagt inte överklocka FSB med en enda pinne 204-205, innan det påverkar spelet och sedemera gör det ospelbart. I mina ögon så kan det inte bara vara ett "fel" utan kanske en spärr av något slag, som jag inte har fått info om?
De övriga inställningarna är:
Vcore - 1.5000 V
AGPV - 1.55 V
DDRV - 2.65 V
NBV - 1.55 V
SBV - 1.50 V
HTV - 1.20 V
CPU-tempen går aldrig över 60 grader, och oftast inte ens över 55, så just CPU-tempen torde inte vara problemet....?
EXT: står default på 204 och multiplikatorn på 11*, vilket betyder att processorn jobbar i 2244 Mhz i def.
AGP/PCI = 66/33...vad det nu innebär.
I min tidigare tråd så edit:ade jag också in informationen om att en av pinsen i grafikkortets kontakt hade bränts en aning, och jag trodde rent spontant att det var problemet. Men sedan undrar man ju när den går klockrent (haha...) i default, men sedan hänger sig i BF2 när man bara drar upp FSB:n en 0.01 punkt, det torde inte göra någon skillnad.
Jag stoppade också in en termometer och lade den externa delen på grafikkortets rygg, och under full belastning sp var den aldrig över 35 grader, hur det sedan om värderas till tempen i kärnan vet jag ju iofs inte.
Är det någon spärr? Måste jag ändra något specifikt volttal? Alla program går hur bra som helst med t.o.m högre klockning & div stresstest har inte visat på något fel, men BF2 hänger sig...
VAD FAN (rent ut sagt) beror detta på???
Jag hoppas att det är en inställningsfråga...
Finns det något proffs här inne, som kan ge en hjälpande hand?
January 22, 2004
June 10, 2005
vector wrote: kanske att du ska höja strömmen lite till processorn eller minnena, kanske båda.
Hade liknande problem efter jag klockat då visade det sig vara att processorn fick för lite ström.
Jag har testat att höjja Vcoren ett par snäpp, men det gjorde ingen skillnad?
Kan det vara ett problem i just BF2?
Kan väl inte ha ngt med ljudkortet eller instälningar med det att göra?
Jag är clueless...
June 10, 2005
LorD_Kvadd wrote: När har den en temp av 55 grader? Det är ganska mycket..
55 grader är ingenting för Amd Athlons, idle ligger den på 35 & vid full belastning (spel + flera program) runt 55-60. Jag har haft min gamla amd uppe i 75 grader utan problem, så 55 är ingenting. Kanske om det hade varit en Pentium.
Jag har kört prime-95 stresstest, atitool-test, Dc++, Everest, 2 webbsidor, en separat nedladdning, antiviruscheck, spywarecheck & registrycheck SAMTIDIGT utan att få ett enda problem.
Om burken klarar av allt detta, men inte BF2 i ens 5 minuter utan att frysa, så vågar jag påstå att det inte är fel på min burk, utan på BF2.
June 10, 2005
LorD_Kvadd wrote: Vilket tyder på att problemet är grafikrelaterat eller liknande.
Loopa 3dmark 05 ett antal gånger, typ en 20-30 minuter i alla fall. ATITool testar grafikkortet men vad jag vet är det ingen höjdare.
Jag körde grafiktestet på 3Dmark 05 med 1280*1024 aa6 och det högsta på det mesta med en klockning på 8%
Jag fick horribla fps, runt 3-4 & efter 25 sekunder så blev skärmen bara svart. Nu vet jag iofs att det är problem med något, men vad?? Vad är det för ett amatörtest som bara blir svart? Ingen fel-logg, ingen förklaring till VAD som blev överhettat alt slutade att fungera?
June 10, 2005
January 22, 2004
June 10, 2005
vector wrote: vad var problemet?
Var uppenbarligen tvungen att sänka LDT i bios, för att moderkortet skulle acceptera en klockning. Stod på max (5), när jag sänkte det till 3 så var det inga problem längre. Ligger strax över 4000+ med min 3500+, om man räknar om det. Ska sladda i denna hastigheten ett par dagar, sedan ska jag kolla om jag kan komma upp i 2600 Mhz utan att få instabilitet.
2 Guest(s)