Ny grafikkort samt kylning...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny grafikkort samt kylning...
-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 933
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2003 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har tänkt att snart skaffa in ett nytt grafikkort av g4 ti eller liknande...och så vill jag ha en tyst dator smatidigt och g4 korten låter ju en hel del så jag tänkte skaffa den här kylningen till kortet:

tror det heter Zalman ZM-80 (nåt sånt).

http://kylning.com/product_inf.....cts_id=355

så att datorn blir tyst och (kall).

men det jag oroar mig för är att det kanske är svårt att montera denna kylningen på graffet....nån som vet om det är svårt/krångligt??

och så ska jag skaffa också en snabbare cpu, tänkt mig en 1700/1800+ och då vill jag ju naturligtvis att den kylningen ska va tyst också (luftkylt då).

nån som kan ge förslag på en bra, tyst och helst rätt så billig kylning till cpu:n???

Edit: eller kanske ett 9700/ 9700 PRO bara för att utnyttja delarna till fullo...men låter 9700-korten mycket??

nitram00
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
271589
February 14, 2003 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Njae, svårt är det väl inte. Bara man tar det lungt. Har själv satt på en likadan Zalman fläns på mitt graffekort nyss. Med lite hjälp från kunniga polare gick det bra. Det kluriga var dock att få bort orginalkylflänsen från graffekortet som satt så in i helvette hårt. Med lite våld gick det dock bra :D. Sen beror det givetvis på hur flänsen/fläkten sitter på kortet du ska köpa. Vissa går ju att bara skruva av.

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
271599
February 14, 2003 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

nitram00 wrote: Njae, svårt är det väl inte. Bara man tar det lungt. Har själv satt på en likadan Zalman fläns på mitt graffekort nyss. Med lite hjälp från kunniga polare gick det bra. Det kluriga var dock att få bort orginalkylflänsen från graffekortet som satt så in i helvette hårt. Med lite våld gick det dock bra :D. Sen beror det givetvis på hur flänsen/fläkten sitter på kortet du ska köpa. Vissa går ju att bara skruva av.

ok, det låter bra...kyler den bra då??

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
271616
February 14, 2003 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

JAg har en Zalman ZmA80HP (eller vad den nu hette) på mitt GF4 Ti4200, den kyler ganska bra. Åtminståne kan jag klocka den lika mycket nu som med originalkylningen från Leadtek, även minnena klockar lika högt fastän de inte är i kontakt med kylflänsen...

... Och det är gudomligt tyst, ok, hd:n, prollen, agget och chassiefläktarna låter, men det högtoniga vinandet från grafikfläkten är borta 🙂

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
271618
February 14, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: JAg har en Zalman ZmA80HP (eller vad den nu hette) på mitt GF4 Ti4200, den kyler ganska bra. Åtminståne kan jag klocka den lika mycket nu som med originalkylningen från Leadtek, även minnena klockar lika högt fastän de inte är i kontakt med kylflänsen...

... Och det är gudomligt tyst, ok, hd:n, prollen, agget och chassiefläktarna låter, men det högtoniga vinandet från grafikfläkten är borta 🙂

ok, så fort pengar viner in så kommer det nya delar hem till mig 😀

edit: mitt nättagg e tyst, en hårddisk e tyst och mina enermax cahssifläktar e på lägsta nivå...f*n va bra...just d ska bara byta cpu fläkten som låter rejält....

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
271625
February 14, 2003 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

e detta en bra cpufläkt??? och 22db e väl inte så mycket....?..

http://kylning.com/product_inf.....cts_id=419

eller den här:

http://kylning.com/product_inf.....cts_id=224

Puttz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 93
271864
February 15, 2003 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

north q fläkten kylde iaf bra på min polares dator

TT fläkten kyler bra, men jag vet inte om jag kan hålla med om att den är 21db, har nämligen den själv.

jag skulle rekomendera north q

Puttz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 93
271866
February 15, 2003 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.mycom.se/produkter/.....&pt=1

den är rätt bra oxå har jag hört

låter nästan inget...

hkman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
271900
February 15, 2003 - 2:41 am
sp_Permalink sp_Print

Mät noga bara...den tar upp mycket plats och på en del moderkort jag kollat på verkar minnesplatserna kunna sitta lite ivägen.

Förpackningen till kylaren är förseglad så när du väl öppnat den går den nog inte att lämna tillbaka.

Tänk dessutom på att du måste avstå från den närmaste pciplatsen under agp-platsen. Jag vet att det finns två varianter på denna kylare, en som är ännu högre och då ryker två pciplatser om man ska få plats med lite luft.

http://www.gtek.net vill jag minnas är lite billigare än kylning.com

hkman
Siktar mot toppen
Medlem
271901
February 15, 2003 - 2:43 am
sp_Permalink sp_Print

Tänk också på att som jag sa finns det två varianter på den. En högre och en lägre. Den högre finns för att en del grafikkort har "extremt" höga komponenter som inte den lägre går att montera på.

hkman
Siktar mot toppen
Medlem
271902
February 15, 2003 - 2:45 am
sp_Permalink sp_Print

För att förtydliga lite så snackar jag om Zalmans VGA-kylare...

zukker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 585
271979
February 15, 2003 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

jag skulle vilja ha nåt till mitt graffekort som ger bättre kylning typ.. nån kylfläns elr nåt
jag vill INTE byta fläkt, det ska va billigt max 200kr och ska va lätt att sätta på (nybörjare inom detta) inte ta FÖR stor plats
ska passa till mitt sapphire radeon 9700np

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
272314
February 15, 2003 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har även en TT Silent viking som jag köpte på kylning.com för ca ett år sedan... Den är OK, men inte perfekt. Min 1900+ blir lite varm, 49 - 51 grader idle och över 57 grader när jag spelar... 😕 Då bör tilläggas att jag har två Zalman 80mm på utblås och en Zalman 92mm insug, alla tre på 5,5volt (så det blir ganska tyst). Min dämpmatta (Magic Fleece) höjde iofs tempen på prollen ca 3-4 grader idle...

Vet inte om jag kan rekommendera den processorfläkten, en Termalright slk 800 eller slk 600 med en 12dB papst istället kanske?? Det skulle jag köpa idag iaf om jag vore du 🙂

zukker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 585
272721
February 16, 2003 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

varför har ingen svarat på min fråga?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 153
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL