July 19, 2002
jag har tänkt att snart skaffa in ett nytt grafikkort av g4 ti eller liknande...och så vill jag ha en tyst dator smatidigt och g4 korten låter ju en hel del så jag tänkte skaffa den här kylningen till kortet:
tror det heter Zalman ZM-80 (nåt sånt).
http://kylning.com/product_inf.....cts_id=355
så att datorn blir tyst och (kall).
men det jag oroar mig för är att det kanske är svårt att montera denna kylningen på graffet....nån som vet om det är svårt/krångligt??
och så ska jag skaffa också en snabbare cpu, tänkt mig en 1700/1800+ och då vill jag ju naturligtvis att den kylningen ska va tyst också (luftkylt då).
nån som kan ge förslag på en bra, tyst och helst rätt så billig kylning till cpu:n???
Edit: eller kanske ett 9700/ 9700 PRO bara för att utnyttja delarna till fullo...men låter 9700-korten mycket??
January 13, 2003
Njae, svårt är det väl inte. Bara man tar det lungt. Har själv satt på en likadan Zalman fläns på mitt graffekort nyss. Med lite hjälp från kunniga polare gick det bra. Det kluriga var dock att få bort orginalkylflänsen från graffekortet som satt så in i helvette hårt. Med lite våld gick det dock bra :D. Sen beror det givetvis på hur flänsen/fläkten sitter på kortet du ska köpa. Vissa går ju att bara skruva av.
July 19, 2002
nitram00 wrote: Njae, svårt är det väl inte. Bara man tar det lungt. Har själv satt på en likadan Zalman fläns på mitt graffekort nyss. Med lite hjälp från kunniga polare gick det bra. Det kluriga var dock att få bort orginalkylflänsen från graffekortet som satt så in i helvette hårt. Med lite våld gick det dock bra :D. Sen beror det givetvis på hur flänsen/fläkten sitter på kortet du ska köpa. Vissa går ju att bara skruva av.
ok, det låter bra...kyler den bra då??
May 17, 2002
JAg har en Zalman ZmA80HP (eller vad den nu hette) på mitt GF4 Ti4200, den kyler ganska bra. Åtminståne kan jag klocka den lika mycket nu som med originalkylningen från Leadtek, även minnena klockar lika högt fastän de inte är i kontakt med kylflänsen...
... Och det är gudomligt tyst, ok, hd:n, prollen, agget och chassiefläktarna låter, men det högtoniga vinandet från grafikfläkten är borta 🙂
July 19, 2002
airman wrote: JAg har en Zalman ZmA80HP (eller vad den nu hette) på mitt GF4 Ti4200, den kyler ganska bra. Åtminståne kan jag klocka den lika mycket nu som med originalkylningen från Leadtek, även minnena klockar lika högt fastän de inte är i kontakt med kylflänsen...
... Och det är gudomligt tyst, ok, hd:n, prollen, agget och chassiefläktarna låter, men det högtoniga vinandet från grafikfläkten är borta 🙂
ok, så fort pengar viner in så kommer det nya delar hem till mig 😀
edit: mitt nättagg e tyst, en hårddisk e tyst och mina enermax cahssifläktar e på lägsta nivå...f*n va bra...just d ska bara byta cpu fläkten som låter rejält....
July 19, 2002
e detta en bra cpufläkt??? och 22db e väl inte så mycket....?..
http://kylning.com/product_inf.....cts_id=419
eller den här:
February 7, 2003
Mät noga bara...den tar upp mycket plats och på en del moderkort jag kollat på verkar minnesplatserna kunna sitta lite ivägen.
Förpackningen till kylaren är förseglad så när du väl öppnat den går den nog inte att lämna tillbaka.
Tänk dessutom på att du måste avstå från den närmaste pciplatsen under agp-platsen. Jag vet att det finns två varianter på denna kylare, en som är ännu högre och då ryker två pciplatser om man ska få plats med lite luft.
http://www.gtek.net vill jag minnas är lite billigare än kylning.com
January 4, 2003
jag skulle vilja ha nåt till mitt graffekort som ger bättre kylning typ.. nån kylfläns elr nåt
jag vill INTE byta fläkt, det ska va billigt max 200kr och ska va lätt att sätta på (nybörjare inom detta) inte ta FÖR stor plats
ska passa till mitt sapphire radeon 9700np
May 17, 2002
Jag har även en TT Silent viking som jag köpte på kylning.com för ca ett år sedan... Den är OK, men inte perfekt. Min 1900+ blir lite varm, 49 - 51 grader idle och över 57 grader när jag spelar... 😕 Då bör tilläggas att jag har två Zalman 80mm på utblås och en Zalman 92mm insug, alla tre på 5,5volt (så det blir ganska tyst). Min dämpmatta (Magic Fleece) höjde iofs tempen på prollen ca 3-4 grader idle...
Vet inte om jag kan rekommendera den processorfläkten, en Termalright slk 800 eller slk 600 med en 12dB papst istället kanske?? Det skulle jag köpa idag iaf om jag vore du 🙂
2 Guest(s)