December 14, 2005
Jag har funderat på hur man skulle kunna förbättra kylningen till grafikkorten och kom på en bra lösning för SLI.
Man borde öka avståndet mellan grafikkorten. Sedan borde man man tillverka spegelvända kort som sitter ihop som ett med en stor kylare emellan. På detta sätt skulle man kunna använda sig av en stor 92 eller 120 mm fläkt och luftflödet skulle bli perfekt.
Dessutom så skulle den varma luften skickas ut baktill.
[Image Can Not Be Found]
November 23, 2001
M3duz@ wrote: Men det är faktiskt inte omöjligt, man skulle bara behöva tillverka en riser som vände det ena kortet "uppochner", en SLI-brygga med kabelanslutning och sedan är det bara att tillverka en egen kylare 😉
Det är isf en riser som går ända ut och "runt" kortet, eftersom annars har du VGA/DVI pekande inåt i burken.
Men som du säger det är möjligt att kanske sälja paket med Riser, 2st Kylflänsar (2st som är ca 46-60mm höga), 92-120mm Fläkt och Kabel/mjuk SLI-brygga.
Anledningen till att man skulle vilja ha 2 separata kylare är att jag inte tror att det är bra med alltför statisk montering, utan det behövs lite flexibilitet. Kylarna skulle mötas i mitten och effekten blir då den samma
Det som är krånligast är att tillverka en stabil Riser som ska orka med de tunga grafikkorten med monsterkylare.
November 4, 2001
Poängen med SLI och crossfire är att man bara ska kunna trycka in ett extrakort och sedan köra. Om man ska behöva specialkort och speciallösningar blir det både dyrt och opraktiskt.
Bara att kolla på CF som kräver ett masterkort. bara en sån sak göra att lösningen blir mindre attraktiv.
Men Avståndet som asus kör fungerar ju perfekt med tex 2 VGA silencers så ser inget problem i med dagens dessign.
Även om din tanke är god så skulle det betyda att platsen mellan grafikkorten skulle gå förlorad då kylaren är i vägen för ljudkort osv (pci-e portar). Plats är inget man har i överflöd på moderkort tyvärr.
December 14, 2005
Nä tyvärr finnns det inte hur mycket plats som helst. När jag tog fram mitt förslag tog jag bara hänsyn till kylningsprestandarn och ljudnivå.
Självklart skulle det behövas en helt ny standard för moderkort om man ska flytta isär korten. Man kan ju fortfarande köra med 1 kort som vanligt. Vill man kör a SLI skulle man kunna köpa ett färdigt dubbelt eller....
.....vill man få det lite flexiblare för uppgradering gör man som jarlen skrev och sälja 2 spegelvända kort där kylarna möts i mitten och bildar en helhet.
Det skulle då vara bra om man vid användande av endast ett graffe kunde använda vilken pci-e 16X port som helst. Då spelar det ingen roll om man har ett rättvänt eller ett upp och ner kort. Det är bara när man kör SLI som man behöver 1 av varje.
Något dyrare skulle det bli med 2 olika layouter (finns redan spegelvända kort) men jag tror att det skulle uppvägas av den tysta och effektiva kylningen man får.
1 Guest(s)