Ny peltier(tec) vattenkylning på g!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny peltier(tec) vattenkylning på g!
Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 292
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej alla, har sneglat på olika typer av extremkylning i några år nu, alltid slutat med att mitt förnuft har sagt att det är för dyrt... Men nu så tänker jag fixa det iallfall, kosta vad det vill och förnuftet har tagit semester 🙂

Först och främst behöver jag ett STORT chassi, så man får plats med massa prylar. Efter många om och men så har jag bestämt mig för ett Lian Li PC76 server chassi, ett riktigt monster med bl.a. 8 x 80mm fläktplatser, 6x5.25 och 14x3.5 🙂

[Image Can Not Be Found]

Pumpar blir 2st. Swiftech MPC600. 2 för att jag kommer behöva riktigt bra tryck, kopplar i hop med Y delning.

[Image Can Not Be Found]

Radiatorer blir 4 st DangerDen The Double Heater Core 1/2". Överlägset pris/prestanda om jag fattat rätt. Ca 1700 med moms/frakt. 2st BIE2 kostar samma, men skulle inte prestera lika bra, rätta mig om jag har fel här! Kommer montera dom externt, fästa på sidorna av chassit på nåt sätt.

[Image Can Not Be Found]

Vattenblock blir ett Swiftech MCW50-T på nordbryggan. Overkill med tec på nb? Ja men eftersom vattnet kommer bli ganska varmt så funkar det inte bra med bara ett vattenblock, och fläkt eller passivkylning vill jag inte ha på nb 🙂

[Image Can Not Be Found]

Swiftech MCW6002 med en 226 pelt på CPU. Behöver tips på coldplate och isoleringsmaterial.

[Image Can Not Be Found]

Swiftech MCW50 med 169w pelt på GPU. Inte kunnat hitta någonstans om detta blocket passar till ett 6800 GT, det passar till 5900 Ultra med adapterkiten, men har 6800 och 5900 samma layout och skruvfästen?

[Image Can Not Be Found]

Ett swiftech S320-12 för att driva 2 av peltarna. En av dem får gå på det vanliga nätagget, för s320-12 lär väl inte palla alla 3. Lutar åt ett aspire 520W som vanligt agg.

[Image Can Not Be Found]

Lär väl ta en jävla tid för mig att sätta ihop, men nåt ska jag ju ha att göra i sommar 🙂 Om någon vet om gpu blocket passar till 6800GT och om min radiatorlösning är vettig vore jag djupt tacksam. Tips på isolerings material mot kondens vore guld med. Att jag behöver nåt fett och massa neopren fattar jag, men vart man ska köpa och så. Har letat efter en peltier guide men inte hittat nåt bra 🙁

Edit, glömde yterligare en sak, socket 940 ser likadan ut som 939 va? Vet att cpu blocket passar till 940, men om 939 ser anorlunda ut är det ju kört.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
640989
June 8, 2004 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

det där med 2 pumpar och en y koppling tror jag du inte har tänkt igenom helt ordentligt.
om pumpen hindras från att pumpa dess angivna flöde låter kommer den att låta mycket och gå varm.

det du gör är att du fördelar de 2 pumparna i systemet tex:

tank - pump - radiator cpu - pump - chipset - gpu - tank.

Y-kopplingsgrejen kommer att fungera mycket dåligt tror jag förutsatt att det är kopplat på fäljande sätt:

IN ____/---Pump1 ---________ UT
............---Pump2 ---/

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
641007
June 8, 2004 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: det där med 2 pumpar och en y koppling tror jag du inte har tänkt igenom helt ordentligt.
om pumpen hindras från att pumpa dess angivna flöde låter kommer den att låta mycket och gå varm.

det du gör är att du fördelar de 2 pumparna i systemet tex:

tank - pump - radiator cpu - pump - chipset - gpu - tank.

Y-kopplingsgrejen kommer att fungera mycket dåligt tror jag förutsatt att det är kopplat på fäljande sätt:

IN ____/---Pump1 ---________ UT
............---Pump2 ---/

Hmm, ok. Jag tänkte mig att det skulle bli samma flöde som med en pump fast nästan dubbla trycket. Men du har säkert rätt, får bli att koppla som du visade. Sätter andra pumpen halvvägs genom hela slingan helt enkelt. Tackar för påpekandet.

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
641027
June 8, 2004 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

köp min mach 2 istället.. får en ny av overclockers typ imorron eller övermorron=) så slår vi båda 2 flugor i en smäll .. jag blir av me min .. o du får en bra kylning..

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
641058
June 9, 2004 - 12:37 am
sp_Permalink sp_Print

FonzzziE wrote: köp min mach 2 istället.. får en ny av overclockers typ imorron eller övermorron=) så slår vi båda 2 flugor i en smäll .. jag blir av me min .. o du får en bra kylning..

Nja, får va billigt i såfall 😀 Och de finns väl ingen socket 939 kit till mach2?

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
642372
June 10, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ändrat planerna lite. Ska ha en lite större självständig resevoar utanför chassit istället med dränkt pump. Helst så skulle den både vara bra på att isolera ljud och att släppa ifrån sig värme, men jag kan inte hitta en behållare som är lämplig att fylla med vatten och som gör det. Så det får bli en kylbox istället, tyvärr så isolerar den värme men det gör inte så mycket, huvudsaken är att den isloerar ljud bra.

Blir nog en Igloo 20 liters heavyduty beverage cooler.

[Image Can Not Be Found]

Och en E 1260, så jag slipper ha två.

[Image Can Not Be Found]

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
642533
June 11, 2004 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

vad kommer detta kosta egentligen?? 😕

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
642854
June 11, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ultima wrote: vad kommer detta kosta egentligen?? 😕

haha, mer än vad som är rimligt, fast biligare än med 2 pumpar.

ca 5k för hela vattenkylningen. Om man räknar med 2 st peltier agg, som man nog får göra.

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
642859
June 11, 2004 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ja hade plockat ihop en skit bra vattenkylning för bara 3200 men men 😮

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
642868
June 11, 2004 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Som pallar 2st 226w peltiers? Har ändrat mig där med, kom fram till att kyla nb med peltier är smått idiotiskt, men 226 på gfx istället för 170 gör bara gott, ska det va så ska det va 🙂

OnkelSvenne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
643042
June 12, 2004 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

Kan få köpa min vappo för 4500:-
Sen kör du vatten/pelt på graffet....

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
643060
June 12, 2004 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har lagt ett bud på en Vapo EE, får jag den så tar jag det istället, får se hur det går. 4500 ger jag inte för en PE eller classic.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
643065
June 12, 2004 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ikkitousen wrote: Som pallar 2st 226w peltiers? Har ändrat mig där med, kom fram till att kyla nb med peltier är smått idiotiskt, men 226 på gfx istället för 170 gör bara gott, ska det va så ska det va 🙂

full eller? ska du ha 226W tec på graffet? slöseri me pengar bara... sen vadå 4 radiatorer, dra till en skrot o fixa två värmepaket för typ 400 spänn... samma kylprestanda, mindre pengar...

sen ang tips på coldplate och isoleringsmaterial till vattenblocket, om blocket du köper redan har en 226W tec med när du köper så får du ju både isoleringsmaterial och coldplate... skit i att köpa en tub dielektriskt fett för typ dyra pengar, köp nåt lithiumfett (kullagerfett brukar vara det) eller liknande för typ en tjuga, den minsta förpackningen...
om du nu inte får med tec till vattenblocket så tycker jag att du ska köpa ett som du får tecen med till.. mycket smidigare, och inte så mycket dyare... du får bättre prestande dessutom då det är perfekt tryck o allt på tecen

Ikkitousen
Kommer du hit ofta?
Medlem
643076
June 12, 2004 - 2:46 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Ikkitousen]Som pallar 2st 226w peltiers? Har ändrat mig där med, kom fram till att kyla nb med peltier är smått idiotiskt, men 226 på gfx istället för 170 gör bara gott, ska det va så ska det va 🙂

full eller? ska du ha 226W tec på graffet? slöseri me pengar bara... sen vadå 4 radiatorer, dra till en skrot o fixa två värmepaket för typ 400 spänn... samma kylprestanda, mindre pengar...

sen ang tips på coldplate och isoleringsmaterial till vattenblocket, om blocket du köper redan har en 226W tec med när du köper så får du ju både isoleringsmaterial och coldplate... skit i att köpa en tub dielektriskt fett för typ dyra pengar, köp nåt lithiumfett (kullagerfett brukar vara det) eller liknande för typ en tjuga, den minsta förpackningen...
om du nu inte får med tec till vattenblocket så tycker jag att du ska köpa ett som du får tecen med till.. mycket smidigare, och inte så mycket dyare... du får bättre prestande dessutom då det är perfekt tryck o allt på tecen

Varför skulle det vara slöseri med pengar med 226w peltier på gfx? Visst man kan ju köra med retail fläns, funkar det med, men ju kallare ju bättre, och det blir kallare med 226w pelt jämfört med 170/120/80w om man har tillräckligt bra vattenkylning. En 226 pelt kostar för övrigt samma som 170 och kanske 10 kr mer än 120. En 80 är nån hundring billigare men en 80W pelt räcker inte mycket till till en ny generation GPU som voltmodad och överklockad kan utveckla mer än 80W. Vad det gäller färdigmonterade tec-block i 226 klassen så finns det inga som passar 939 i dagsläget AFAIK, säg gärna till om du vet ett bra som passar. För GPU hade jag först tänkt mig ett swiftec gpu med färdigmonerad 80w och att byta ut 80w mot ett 172 (eftersom 172 är 40mm), men så vitt jag vet så går de blocken inte att montera isär plus att jag inte kan hitta en PSU för 24v runt 25A. Som inte kostar satan då, max 1200, mer läger jag inte på ett nätagg som bara kan ta hand om en pelt.

Edit, nåt gammalt oljigt eventuellt läckande värmepaket vill jag inte ha heller 🙂 Om jag inte är helt fel ute så är hc och tdhc värmepaket, bara ett de är rengjorda och testade för läckor. Så prestandan borde ju vara samma?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL