January 30, 2002
Fick mitt paket från komplett idag, hade beställt en XP1700+ (Thoroughbred), Abit NF7 V1.2, 2 st. DDR-minnen (TwinMOS 2700) och 1 st fläkt.
När jag kollade in processorn såg jag att det är en JIUHB, visst är det den stepingen som är bäst för klockning?
Har inte klockat något tidigare men tänkte prova mig på det nu, det var därför jag köpte dessa grejer...
Hur ska jag gå till väga nu sen när jag skruvat ihop grejerna? Bör jag köra systemet ngn vecka först eller törs man börja exprimenter på en gång? Har läst någonstans att man skall "bränna" in minnena. Vad innebär detta?
April 1, 2001
Det är bara att testa kräma på med en gång 😀 Funkar det inte så funkar det inte, då är det bara att sänka lite tills det funkar. Sen blir det oftast bättre med tiden när man har kört in grejerna ordentligt så att säga. Att "bränna in" minnen och processorer är just för att de ska anpassa sig typ. Det innebär att man kör grejerna ett tag så funkar dem oftast bättre sedan. Det ska tydligen vara nyttigt i OC synpunkt att vid inbränning köra hög spänning på processor/minne, men spänningen ska man vara lite försiktig med. Dels blir det varmt desto högre spänning och dels kan saker går sönder utav för mycket kräm, så man fr ta det försiktigt helt enkelt.
Men som sagt, kräma på från början, det lär ju inte bli värre än att datorn inte bootar, och då är det bara att nollställa bios inställningarna. Det är väldigt smidigt om bioset nollar sig själv när den märker att cpu hastigheten är för hög, eller om man kan nollställa cpu inställningarna till standard genom att trycka på insert och liknande så man slipper pilla med byglar i datorn.
January 30, 2002
rätta mig gärna om jag har fel men jag körde 14*140Mhz = 1960Mhz? eller hur skall jag klocka, spelar det någon roll om jag höjer både multipliern och FSB? eller ska man dra upp mera på den ena eller den andra? Är som sagt nybörjare på klockning...
Gick i alla fall stabilt och tempen låg på 42grader när jag kollade i BIOS.
😀
January 30, 2003
Om du ska klocka så är det nog vettigast att dra upp fsb'n en bit.. typ till 166 Mhz lr kanske lite högre för att tjäna minnes prestanda..
sen kan du ju börja klocka multipliern om du vill ha mkt högre cpu hastigheter..
sätt dividern på 5:2:1 så att alla andra komponenter inte blir onödigt klockade.. (6:2:1 om du ska ha hög fsb, typ 200 mhz)
det bästa är ju att prova sig fram 🙂 bara man har något hum om vad man gör 😀
January 30, 2002
Fletcher wrote: Om du ska klocka så är det nog vettigast att dra upp fsb'n en bit.. typ till 166 Mhz lr kanske lite högre för att tjäna minnes prestanda..
sen kan du ju börja klocka multipliern om du vill ha mkt högre cpu hastigheter..
sätt dividern på 5:2:1 så att alla andra komponenter inte blir onödigt klockade.. (6:2:1 om du ska ha hög fsb, typ 200 mhz)
det bästa är ju att prova sig fram 🙂 bara man har något hum om vad man gör 😀
ok, ska jag tänka på!
Funderar också på hur mycket mina minnen tål? har 2 st. twinMOS 2700 CL2.5. Kan man klocka sönder minnet?
Något annat i datorn som kan klockas sönder?
2 Guest(s)