nybörjare som vill klocka!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nybörjare som vill klocka!
camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2008 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

hejsan!

Jag tycker nu datorn börjar bli lite i det segaste laget så tänkte försöka klocka den en gnutta.. Men nu till problemet, jag har aldrig clockat en dator förut och har dålig koll på hur man går tillväga och vad man ska tänka på. Så nu undrar jag om någon vet några bra nybörjar guider jag absolut ska läsa? vilka program ska jag absolut skaffa? alla tips är jag mycket tacksam för 🙂

Datorn jag ska ge mig på är en P4 3.00ghz, 1gb pc3200, ATI radeon 9800 256mb.. modekort vet jag inte men det är en fujutsu simens dator så antar att det är något av deras kort. Kylningen är väl det jag bör göra något åt först antar jag. Nu sitter det bara orginalkylning i plus att jag satt i en extra disk så det är nog redan lite extra varmt i burken.

Datorn kommer upp i hela 57s för att räkna ut 1m i superpi. Känns väl oerhört segt?

Kom nu med alla förslag du kan så jag kan göra något åt burken 😉
mycket tacksam för svar!
Mvh Erik

Edit 1:
Hittade sweclockers guide jag börjat gå igenom nu ( http://www.sweclockers.com/for.....did=723298 )

CPU-Z har jag skaffat vilket känns som ett vettigt program. Skulle behöva ett program som kan mäta mina tempraturer. då jag har en P4 funkar inte coretemp så har ni något annat tips på program? speedfan kanske är bra?

edit 2:
såhär ser det ut när jag kör speedfan, har inte belastat datorn något förutom lite slösurfande och nerladdning. Är det inte väldigt varmt? CPUn(översta?) pendlar upp åt 60 grader..
[Image Can Not Be Found]

Mytos
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 83
1186845
March 29, 2008 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

Om värdena speedfan visar där stämmer så bör du inte ge dig klockning innan du fixat kylningen iaf hehe. Tänker först och främst på hårddiskarna, 60 grader är alldeles för varmt och det bör göra något åt. Det kanske funkar men det lär förkorta livstiden på dem. Jo, din processor är för varm om den når 60 vid den användningen du säger. Sedan så gör fujutsi inga egna moderkort. Är inte värsta mega experten på området själv, men jag vet att när man snackar om märkesdatorer så brukar det inte rekommenderas att man överklockar dom (brukar va rätt knepigt).

camrige
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
1186944
March 29, 2008 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror du har rätt där för jag hittar verkligen inget vettig att pilla på i detta BIOSet.. Så jag får nog skita i detta och spara ihop till en annan roligare burk 😛

Fick fixat till tempraturen lite iaf, en extra fläkt och rengöring av CPU flänsen gjorde att värdena blev ( i samma tabell som bilen)

Temp1 : 49C
Temp2 : 44C (vad är detta? GFX? )
Temp3 : 127C( vad är detta ?)
Temp4 : 41C
Temp5 : 43C

Alltid något 🙂 Tack för svar iaf!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 102
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL