July 21, 2004
Finns det några bra trådar kan ni hänvisa mig till dom. Här kommer frågorna annars:
Jag fick ut en ny dator nyligen på försäkringen. Jag la till extra ramminne, en hårddisk samt en fläkt. Datorn ifråga är en fujitsusiemens.
Nu är det så att jag för första gången tänkte kolla tempen i datorn och blev lite chockad. Enligt ett program som jag laddade ner ligger mina 2 hårddiskar (160gb x 2) på 49 resp 43 grader. Borde det inte vara lägre med tanke på att jag har en 120 mm fläkt på den? Fläkten har jag satt under dom 2 utanför "buren" där hårddiskarna sitter.
MItt grafikkort har jag inte rört, men flänsen (ingen fläkt på dom nya grafikkorten?) är kokhet, ska den vara så? Den är såpass varm att man nästan bränner sig på den, men själva grafikkortet är inte varmt. Kortet är ett ATI radeon 9200 128 mb.
Temperaturerna mätte jag upp under ett lan med 20 datorer, har det något med saken att göra ( en burk mittetmot min)? Hjälper det om jag sätter en 80/120 mm fläkt som enbart blåser ut luft?
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
June 28, 2001
temperaturerna är helt ok, diskarna trivs bra i upp till 55 grader, men om du har en 12mm fläkt som blåser på dom så borde dom vara svalare.
graffekorten klarar högre värme än andra saker och därför har dom en skitliten fläns som blir jäääävligt varm, sålänge du inte får ränder på skärmen eller grafikbuggar så behöver du inte bry dig om det.
burken mittimot din kan ju ha blåst in varmluft i din dator.
varför inte bara mäta nu igen ?
August 6, 2004
ingen fläkt på dom nya korten?Ati radeon 9200 är inget spelakort och e heller inte nytt. jag har ett sånt själv och blev "lurad" att köpa ett sånt men dock bara för 500 kronor.
Din hd temp e normal men om du e osäker kan du ju altid skaffa en riktig hd kylning för vad jag förstår så var det en 120mm chassifläkt som sitter under hd:na. Om du har plats för fler fläktar så skaffa fler. Det finns ingen anledning att sitta med tomma hål.
Lycka till!
August 6, 2004
ingen fläkt på dom nya korten?Ati radeon 9200 är inget spelakort och e heller inte nytt. jag har ett sånt själv och blev "lurad" att köpa ett sånt men dock bara för 500 kronor.
Din hd temp e normal men om du e osäker kan du ju altid skaffa en riktig hd kylning för vad jag förstår så var det en 120mm chassifläkt som sitter under hd:na. Om du har plats för fler fläktar så skaffa fler. Det finns ingen anledning att sitta med tomma hål.
Lycka till!
1 Guest(s)