Nybörjarfrågor i kylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybörjarfrågor i kylning
misterokiand
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det några bra trådar kan ni hänvisa mig till dom. Här kommer frågorna annars:

Jag fick ut en ny dator nyligen på försäkringen. Jag la till extra ramminne, en hårddisk samt en fläkt. Datorn ifråga är en fujitsusiemens.
Nu är det så att jag för första gången tänkte kolla tempen i datorn och blev lite chockad. Enligt ett program som jag laddade ner ligger mina 2 hårddiskar (160gb x 2) på 49 resp 43 grader. Borde det inte vara lägre med tanke på att jag har en 120 mm fläkt på den? Fläkten har jag satt under dom 2 utanför "buren" där hårddiskarna sitter.

MItt grafikkort har jag inte rört, men flänsen (ingen fläkt på dom nya grafikkorten?) är kokhet, ska den vara så? Den är såpass varm att man nästan bränner sig på den, men själva grafikkortet är inte varmt. Kortet är ett ATI radeon 9200 128 mb.

Temperaturerna mätte jag upp under ett lan med 20 datorer, har det något med saken att göra ( en burk mittetmot min)? Hjälper det om jag sätter en 80/120 mm fläkt som enbart blåser ut luft?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
686362
August 3, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

temperaturerna är helt ok, diskarna trivs bra i upp till 55 grader, men om du har en 12mm fläkt som blåser på dom så borde dom vara svalare.

graffekorten klarar högre värme än andra saker och därför har dom en skitliten fläns som blir jäääävligt varm, sålänge du inte får ränder på skärmen eller grafikbuggar så behöver du inte bry dig om det.

burken mittimot din kan ju ha blåst in varmluft i din dator.
varför inte bara mäta nu igen ?

nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
688746
August 6, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

ingen fläkt på dom nya korten?Ati radeon 9200 är inget spelakort och e heller inte nytt. jag har ett sånt själv och blev "lurad" att köpa ett sånt men dock bara för 500 kronor.

Din hd temp e normal men om du e osäker kan du ju altid skaffa en riktig hd kylning för vad jag förstår så var det en 120mm chassifläkt som sitter under hd:na. Om du har plats för fler fläktar så skaffa fler. Det finns ingen anledning att sitta med tomma hål.

Lycka till!

nobody
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
688747
August 6, 2004 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

ingen fläkt på dom nya korten?Ati radeon 9200 är inget spelakort och e heller inte nytt. jag har ett sånt själv och blev "lurad" att köpa ett sånt men dock bara för 500 kronor.

Din hd temp e normal men om du e osäker kan du ju altid skaffa en riktig hd kylning för vad jag förstår så var det en 120mm chassifläkt som sitter under hd:na. Om du har plats för fler fläktar så skaffa fler. Det finns ingen anledning att sitta med tomma hål.

Lycka till!

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
688767
August 6, 2004 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

OT: nobody Varför måste du dubbelposta? Sett 3st trådar nu där du gjort det, finns kanske fler. Räcker att trycka en gång!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 90
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL