Nybörjarfrågor om processorkylning|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybörjarfrågor om processorkylning
Rom Raptor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 587
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 13, 2006 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kommit fram till att problemet med att min dator startar om när den får arbeta troligtvis beror på att moderkortet är inställt på att starta om när processorn blir för varm.

för närvarande har jag en core2duo-processor med medföljande kylare. nu har jag istället tänkt prova detta:
http://www.webhallen.com/prod......p?id=37887
http://www.webhallen.com/prod......p?id=22645

grejen är den att jag, även fast jag byggt några datorer, aldrig behövt varken applicera eller avlägsna kylpasta. därför har jag några frågor:

1. för att avlägsna kylpastan ska jag använda tops med nån slags sprit?
2. ska jag plocka ur processorn innan jag försöker avlägsna nån kylpasta?
3. med den processorn som jag har + de saker jag tänkt köpa så behöver jag inte smeta ut pastan utan bara göra ett litet streck i mitten?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1093862
November 13, 2006 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Den medföljande kylaren är rätt bra så du måste ha monterat fel eller något om den startar om pga hög värme.

Jag kör samma kylare och den håller processorn rätt sval även vid 100% belastning.

Kan även tillägga att jag har kört en AC Freezer 7 PRO och den kyler marginellt bättre än orginalkylaren men låter desto mer när den går på 100%.

Rom Raptor
Kommer du hit ofta?
Medlem
1093863
November 13, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: du måste ha monterat fel eller något

den ser ut att sitta bra iaf

Dinos
Member
Medlem
1093866
November 13, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Jag använder t-röd vilket fungerar bra. Andra kommer säkert säga kemiskt rent sprit.

2. Jag har CPU:n sittandes i sockeln när jag rengör.

3. Jag lägger en liten klick i mitten, som är mindre än ett riskorn och det har fungerat bra hittills.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1093890
November 13, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote:
Kan även tillägga att jag har kört en AC Freezer 7 PRO och den kyler marginellt bättre än orginalkylaren men låter desto mer när den går på 100%.

Från egen erfarenhet (har samma kylare, båda) och även alla andra tester på nätet säger att det inte kan stämma. Freezer Pro (nya den med pwm) är tystare coh kyler minst 5-6c bättre.

Dinos
Member
Medlem
1093905
November 14, 2006 - 3:23 am
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Dinos] Kan även tillägga att jag har kört en AC Freezer 7 PRO och den kyler marginellt bättre än orginalkylaren men låter desto mer när den går på 100%.

Från egen erfarenhet (har samma kylare, båda) och även alla andra tester på nätet säger att det inte kan stämma. Freezer Pro (nya den med pwm) är tystare coh kyler minst 5-6c bättre.

Ja det trodde jag med, men den har ett väldigt högljutt Swoosch. Det är inte irriterande, men det är inte tyst på något sätt.
Antar att alla tycker olika om vad som är tyst då.

Rom Raptor
Kommer du hit ofta?
Medlem
1094979
November 18, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag monterat en Arctic Cooling Freezer 7 Pro.
enligt programmet Core Temp så ligger snittemperaturen på minst 8 grader lägre.

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
1095921
November 22, 2006 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Den medföljande kylaren är rätt bra så du måste ha monterat fel eller något om den startar om pga hög värme.

Jag kör samma kylare och den håller processorn rätt sval även vid 100% belastning.

kan inte hålla med tycker den kylaren e urusel har en intel core 2 duo e6700 42 grader har ja med den å 45 på mobotempen å den pina upp emot 48 50 grader i load men med orginal kylaren så hade ja 38 grader på prollen å 45 på mobot vetifan va load tempen va men antagligen lägre.
men sen har ja corsiar dominator minne samt kylanordningen så täcker insuget lite för cpu klylaren så kan bero på det.
beställde dok kylaren för bättre mobo temp men resultatet samma å högre cpu temp så byttar nog tillbaks till orginal kylaren å sätter på nb kylaren.
ja tyckte det va ett dåligt inköp iallafall men e väl för minnena men samt vill påpeka att ytan mot cpu e inte så snyggt skuren som box kylaren. tror dok kylaren hade vatt bättre om det hade vatt massiv koppar istället för ihålig koppar känns inte som kvalite heller för ser ut som dom inte har lagt tid å omsorg på den utan bara meckat ihop skiten så fort som möjligt har alltig hafft agg mot ac pga dåliga kylare å tycker det fortsätter i samma spår.
tyvärr så inget ja rekomenderar om man har corsair dominator minne med fläkanordning

Edit:
måste tilläga e nöjd med kylaren nu men rekomenderar man köper mega fint sandpapper till kylaren så man kan sandpappra så man får fint yta på den. fått ner cpu till 32 grader nu samt fått ner nb tempen ti 36 grader men bytta kylpasta på den.

four911
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1096148
November 22, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har en Intel P4, som ligger stabilt på 47 grader i 3,2GHz.. Borde jag överklocka CPU:n? Hur mycket i så fall? Danke

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL