Nybörjarhjälp... Allt om vattenkylning?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybörjarhjälp... Allt om vattenkylning?
zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 24, 2002 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, nu är det så att jag skulle vilja veta hur allting med vattenkylning fungerar... Vilka grejer är det man behöver för att kunna ha en kylning på processorn? Det finns ju så mycket 😉 Radiator, vattenblock, pump, tank osv. Vad är peltierkylning? Finns det någon annan sorts kylning än peltier och vad är då skillnaden? En annan grej också, på bilderna på gtek.net så såg pumparna rätt feta ut, man bör kanske ha ett serverchassi för att använda vattenkylning? Isf. så får jag fixa det också 😉

Tacksam för alla svar nu... Många frågor, men jag vet att ni kan svara på dem alla ;). Förresten, en grej till också, om vi nu säger att man har en pump som pumpar typ 10 l/min eller vad det nu är dom brukar pumpa, allt det behövs väl t.ex. inte till processorn? Kan man då skicka ut slangar till vattenblock på grafikkortet också t.ex. och kom gärna med förslag på andra grejer man kan ha vattenkylning på också 🙂

Ska bara kolla om jag har fattat grunden rätt... Man har en pump med en tank (med vatten) till, sedan har man slangar från pumpen till vattenblock på t.ex. processorn och så kyler vattnet helt enkelt ner den? Detta är förmodligen helt fel, för jag har inte tagit mer radiatorn här, och den är nog viktig... förklara gärna alla delar också 🙂

Behövs inga flänsar i det här fallet och hur blir temperaturen? Blir det kallare än med fläns+fläkt eller kanske t.o.m mycket kallare? 🙂

Hmm, nu när jag sitter och skriver det här blir jag nästan störd på mig själv för att jag ställer så mycket frågor, det ser nog rätt sjukt ut om man läser det, men jag måste ställa en sista också (allra sista frågan nu), är det här en tyst lösning?

Den som svarar på allt detta är jag djupt tacksam till och han förtjänar en oscar...

MVH
//David Nilsson

Edit: Tänkte bara säga att jag ska bort i ett par dagar, kommer hem på lördag tror jag och det är väl då jag kommer att kolla igenom den här tråden, så ni vet varför jag inte är aktiv i den. 🙂

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
186338
July 24, 2002 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket här hmm.. Adda mig på ICQ så kan vi ta det från grunden. Om du vill..

zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
186349
July 24, 2002 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste bara säga att jag nu har fått svar på allting jag har frågat om av Julmund och ska bara säga att det var jäkligt bussigt av dig, tack så mycket 🙂

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
186350
July 24, 2002 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: Mycket här hmm.. Adda mig på ICQ så kan vi ta det från grunden. Om du vill..

Såna här killar finns det inte många av tackar så mycket för din hjälp till en medlem... wink

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
186353
July 24, 2002 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jocke aka [NH wrote: Dragon][quote=JuLmUnD]Mycket här hmm.. Adda mig på ICQ så kan vi ta det från grunden. Om du vill..

Såna här killar finns det inte många av tackar så mycket för din hjälp till en medlem... wink

Borde inte jag bli typ Gold medlem ? 😀

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
186355
July 24, 2002 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

hmmm jadu det får du fråga Iceman eller Wigger om.... 8)

Peter Blom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1441
186392
July 25, 2002 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, du verkar ju redan ha fått hjälp, men om du vill läsa lite till så har vi ett par guider/artiklar som behandlar ämnet här på NH

Grunderna till vattenkylning

Grunderna till peltier

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 143
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL