September 16, 2001
Tjenare, nu är det så att jag skulle vilja veta hur allting med vattenkylning fungerar... Vilka grejer är det man behöver för att kunna ha en kylning på processorn? Det finns ju så mycket 😉 Radiator, vattenblock, pump, tank osv. Vad är peltierkylning? Finns det någon annan sorts kylning än peltier och vad är då skillnaden? En annan grej också, på bilderna på gtek.net så såg pumparna rätt feta ut, man bör kanske ha ett serverchassi för att använda vattenkylning? Isf. så får jag fixa det också 😉
Tacksam för alla svar nu... Många frågor, men jag vet att ni kan svara på dem alla ;). Förresten, en grej till också, om vi nu säger att man har en pump som pumpar typ 10 l/min eller vad det nu är dom brukar pumpa, allt det behövs väl t.ex. inte till processorn? Kan man då skicka ut slangar till vattenblock på grafikkortet också t.ex. och kom gärna med förslag på andra grejer man kan ha vattenkylning på också 🙂
Ska bara kolla om jag har fattat grunden rätt... Man har en pump med en tank (med vatten) till, sedan har man slangar från pumpen till vattenblock på t.ex. processorn och så kyler vattnet helt enkelt ner den? Detta är förmodligen helt fel, för jag har inte tagit mer radiatorn här, och den är nog viktig... förklara gärna alla delar också 🙂
Behövs inga flänsar i det här fallet och hur blir temperaturen? Blir det kallare än med fläns+fläkt eller kanske t.o.m mycket kallare? 🙂
Hmm, nu när jag sitter och skriver det här blir jag nästan störd på mig själv för att jag ställer så mycket frågor, det ser nog rätt sjukt ut om man läser det, men jag måste ställa en sista också (allra sista frågan nu), är det här en tyst lösning?
Den som svarar på allt detta är jag djupt tacksam till och han förtjänar en oscar...
MVH
//David Nilsson
Edit: Tänkte bara säga att jag ska bort i ett par dagar, kommer hem på lördag tror jag och det är väl då jag kommer att kolla igenom den här tråden, så ni vet varför jag inte är aktiv i den. 🙂
1 Guest(s)