February 19, 2003
Hej! har läst alla faq:s och inte hittat nån hjälp så jag undrar om det är nån som kan ge mig ett tips 🙂
Jag har låst upp min Athlon 1000 och tänkte jag skulle höja hastigheten lite i Biosen men jag kan inte höja mer än till 1060 för då låser sig datorn och behöver vila några minuter innan den vill starta igen.. ska jag ändra direkt via jumpers på moderkortet eller? (Biostar M7VKA) Eller har jag för dåligt moderkort?
kanske dumma frågor men jag är rätt ny på det här.... men nyfiken 🙂
May 17, 2002
Svårt att svara på... Det kan vara så att processorn helt enkelt blir för varm och du har någon funkiton i BIOS som stänger av datorn om en viss processortemp har uppnåtts. Om du ibland måste vänta flera minuter på att starta igen låter det nästan som om du är på väg att överhetta processorn och ha sönder den!!
Du får gå försiktigt fram och kolla temperaturen på processorn (finns för det mesta i BIOS, annars kan du ladda ner något windows-program typ MBM, SiSoft Sandra eller något). Är den över 60 grader vid uppstart skall du nog ta det försiktigt, en AMD Athlon skall klara runt 90 grader, men räkna inte med det.
2 Guest(s)