September 20, 2001
En liten fråga här också... Jag kör med en radiator som ser ut att vara av mässing, iaf på utansidan. Och nu har jag ett alublock. Om jag byter till ett kopparblock, blir det värre eller bättre med den där joniseringen eller vad det nu är som händer när man blandar olika metaller?
Jag ligger runt 46 med en systemtemp på 25 nu, då med en TB1200@1500 med 2,05vCore. Är detta mycket? Ibland när jag haft på datorn hela dagen kan tempen komma upp i 54. Det är ju lite för mycket, för vid 55 blir den instabil. Här är en bild på konstruktionen i mitt block:
http://hem.fyristorg.com/lldis.....Block1.jpg
Hur mycket tror ni jag kan få sänkt tempen om jag skulle göra mig ett Maze3 i koppar?
June 28, 2001
när ska folk lära sig vilka temps som är bra ? att den krashar vid 55 är nog för att du har överklockat den och över 55 så klarar den inte mer helt enkelt. annars ska man hellst ligga under 70 grader, under det är det lungt. detta gäller nästan alla prollar så du som läst detta behöver inte fråga om din temp är reko såvida du inte vill mecka nån ny kylning lr överklocka för första gången.
så länge olika metaller inte har direktkontakt så kommer korisionen(stava) inte spela nån roll dom närmaste åren.
tror att du får ner den några grader med tex maze block, vill du lägga typ 800 spän på max 5 grader så varsegod
god natt
September 20, 2001
Mind: Jag vet mycket väl att den blir instabil vid 55 pga min överklockning, det var ju det jag skrev. Jag är även medveten om vilka temperaturer som är max för AMDs CPUs. Frågan jag ställde var om jag skulle kunna få ner tempen genom att byta block och så ville jag ha lite temperaturer att jämföra med från andra vattenkylningssystem.
Om du orkar läsa lite nogrannare kan du även se att det står "GÖRA mig ett Maze3 block i koppar" INTE köpa för 800:-
December 28, 2001
Edvuld wrote:
Jag ligger runt 46 med en systemtemp på 25 nu, då med en TB1200@1500 med 2,05vCore. Är detta mycket? Ibland när jag haft på datorn hela dagen kan tempen komma upp i 54. Det är ju lite för mycket, för vid 55 blir den instabil.
"Ibland när jag haft på datorn hela dagen kan tempen komma upp i 54."
Om tempen går upp efter ett tag utan att du kör full load så är det ju vattentempen som det beror på att tempen har stigit.
Visst blir säkert ett par grader bättre ifall du gör ett kopparblock, men vattnet måste ju fortfarande kylas bra.
September 20, 2001
Ja, lite. Tog lite illa upp av det de är med att folk ska lära sig temps. Jag kan ju inte riktigt veta om tempen är bra eller kass, är ju inte så många som phetar på volten och kör med liknande system. Men jag kan hålla med om att vattnet nog behöver kylas bättre. Jag ahr ett blowhole ut från radiatorn, så jag kan ju känna efter, och radiatorn blir ju varmare och varmare. Men varför jag trodde att det beror mest på blocket är för att jag bytte från en 55cfm fläkt till en 75cfm fläkt på radiatorn utan temperaturförändring vad jag märkt. Och det tycker jag är lite konstigt. Tyvärr kyls ju radiatorn med luften från innuti datorn...
September 20, 2001
Jag har en kylare från ett värmepaket tror jag. bilder finns på http://hem.fyristorg.com/lldis.....atorbilder
Som du kan se på bilderna så har jag satt radiatorn framför moderkortet på sidan av datorn. Så jag har ingen möjlighet att ha en fläkt som suger luft. Funderar på om radiatorn är kass. Luftgenomströmmningen är inte direkt så stor.
March 12, 2002
Om du vill göra ditt vattenblock effektivare på att kyla så kan du alltid ta och göra försänkningar i botten plattan på insidan, det borde räcka med ca 10x12 borrade försänkningar så att vattned ageterar bättre.
se min signatur under cpu cooling .
3rotor har mycket intresanta tankar kring hur vatten skall kunna kyla på mest optimalt sätt. (den läsningen rekomenderas varmt).
1 Guest(s)