October 13, 2007
Hejsan,
Nybörjare på överklockning och har försökt läsa på mig lite kunskap innan jag satte igång.
Just nu har jag klockat min E6600 till 3Ghz med FSB på 333Mhz och det verkar flyta på bra. Undrar dock lite ang matchningen av minnena.
Har (som ses i sign) 800Mzh minnen och om jag förstått det hela rätt så skall FSBn helst vara på 400Mhz för att få 1:1 förhållande. För att match 3Ghz så ställde jag in DRAM frequency i BIOS till 533MHz vilket autokorrigerades till 666Mhz.
Jag har inte ändrat någon voltage någonstans än.
Är detta en ok klockning eller göra jag några fatala missar här?
Vad skulle ni rekommendera för inställningar för mitt system?
Tack!
October 13, 2007
Tack för svaret,
Har nu lekt runt en hel del och det bästa jag kan få till är FSB: 320Mhz x 9, minnen på 800Mhz vilket ger en CPU klockfrekvens på 2880Mhz.
Känns väldigt skumt för i BIOS så måste jag ställa minnena på 667Mhz för att de skall autokorrigeras till 800Mhz. Ställer jag FSB till 400 så ändras DRAM automatiskt till 1200Mhz vilket ju är på tok för mycket. Någon som kan förklara det?
Jag borde väl egentligen kunna köra FSB: 400x9 och minnena på 800 då detta skulle ge 1:1.
Lite råd tas tacksamt emot 🙂
October 13, 2007
Nu är det så att de talanglösa fanskapen på MSI inte implementerat något sätt för användaren att ändra multipliern.
Om jag sätter FSB 400*9 och ser till att minnena kör i 800 så kommer jag inte ens till post. Jag hör hur processorkylaren (som är stockkylare) går upp på högsta varv men inget mer händer. Ingen signal till bildskärmen skickas. Kan det vara så att 3.6Ghz är för högt för att stockkylaren skall palla och att det är därför jag inte ens kommer till post?
October 13, 2007
Jo, jag har märkt att det knappast är optimala OC-kortet.
Har iaf lekt vidare och det bästa jag lyckats klämma ur processorn är följande:
Kommentarer?
Tack för er hjälp 🙂
October 13, 2007
Sådär ja, nu körs de i dual channel. Att det var varannan DIMM slot som gällde hade jag ingen aning om, så tack för den observationen Jalle64!
Ser ni förresten något problem med att jag köper ett par minnen till med tightare timings (4-4-4-12) än de jag redan har (som är 5-5-5-15) så jag får 4gb? Dom är nämligen billigare trots att de är bättre 😛
Båda är dock av samma märke, OCZ
1 Guest(s)