February 10, 2002
Tjabba....Nu har jag lekt med min nyinförskaffade socket a sempron o funderar på om jag ska införskaffa mig nytt minne för att se om jag verkligen kan nå högre höjder hehe... iaf...
Har kikat på följande 512 minnes moduler: OCZ 3200 platinum rev 2 ca:1500 kr, geil ultra x ca: pris 1350, crucial 3200 balistic x ca 1150kr eller kingston hyper x ca 1200kr. Har aven hört att twinmos speed premium (ca: 900kr)ska vara bara bara de får lite mer volt att tugga på....
För det första undrar jag om det e ens värt att köpa såppas fina minnen till den hära oldschool maskinen som börjat klocka som en gud efter att jag bytte cpun till en sempron 2300+ från en 2500+barton...Har kört på 240fsb 1:1 med mina bh7 minnen @cas3 nu.. Verkar finnas mer att hämta från stackarn men tror minnena bromsar ner mig.....Iaf nu ska jag testa vidare då jag har skaffat mig en ny fläns nämligen en zalman 7700 coppar...Monsterkylarn kyler rätt bra. Sempronen ligger på 23grader i standard hastigheten o @2 ghz så ligger den på ca 35 efter en helnatts tuggning.... Var dock tvungen köpa en zalman 7000 för att kunna byta infästningen så att 7700 skulle passa på socket a hehe....2300mhz klockningen gjordes med en arctic cooling copper silent 2tc kylfläns som kostar 95 kr på datorbutiken hehe...
iaf har svårt att välja minne visst ocz e ju enligt mig bäst men det e så "jäla" dyrt o jag vet inte om mitt mobo/cpu kommer över 250fsb mhz fst än så länge så funkar det ok......nån som vet vart man kan hitta några voltmoddar o sånt???hehe....
February 10, 2002
February 10, 2002
Kom fram till att något stoppar vid 243mhz fsb...Även om jag höjer på vcoren så tjuter mobot bara, så antar att det e cpun som inte klarar mer. Har stoppt in brossans samsung minne o vips kunde jag köra 1:1 dock med timings cas 3-4-4-8. Ska testa o sänka lite på fsbn så jag kan köra iaf med cas2.5 för jag får inte mer i super pi än vad jag fick med cas2.5-3-3-7 @ 233 mhz fsb...fick 46 sec då.... nu fårjag 47 i cas 3. dock när jag testade med everest home edition progget så fick jag 3500 mb/s... ja coolt minne med cas2 i den speeden skulle vara bra men frågan e om det e värt det hehe...
Edit: med hjälp av en ny bios av merlin så nådde jag 250 fsb....men kunde köra "stabilt" en stund i 249..minnena pallar verkligen inte mer... det värsta var att jag var tvungen att sno brossans org pc3200 minnen för att komma upp till 249 med skit latancies.......men som sagt vet ej om det går mer o pressa detta system.....kanske dags att kolla allvarligt efter amd 64 med dfi plankan...kanske lika bra att skaffa feta minnen först hehe....men usch jag vill gärna ha gt4 gt4 ratten o ett körkort...många saker på samma gång..hehe
October 9, 2004
February 3, 2003
IXu wrote: adatas pc4800 är tccd så de ska klara 2-2-2-5 i 200 fsb iaf.. sen typ 290 fsb i 2,5-4-4-8 eller dyl eller 2.5-3-3-6 eller nåt sånt
Men dom skulle inte klara 2-2-2-5 i 250fsb iaf. Ett par fina bh-5 or eller 6or skulle lösa det tror jag. OM det inte är din minneskontroller som stoppar vilket det kan vara.
February 10, 2002
Skaffade 2st begagnade crucial ballistix pc 4000 tror jag det va från köp o sälj avdelningen, har inte fått dem än men snart...Får se hur det blir med klockningen...Tänker iaf göra en voltmod på moderkortet å låsa upp multin på sempronen....får se hur det kommer sluta.... det värsta e att när man letar efter en vettig voltmod så e det många som inte lyckas å vissa säger till o me att gubbarna i guiderna har gjort fel så man e lite skraj..hehe....
February 3, 2003
Vilka moddar har du tänkt göra?
Om du har ett NF7-S rev 2.0 så gör VDDmodden och vio=vdimm modden. Det är dom bästa moddar vad jag vet.
http://www.motherboardfaqs.com.....sistor.htm <-vdd
http://s6.invisionfree.com/und.....owtopic=57 <-vdimm
För minnen som gillar hög spänning rekommenderas den 3dje modden, för andra vanliga minnen som inte vill ha så mycket kan man göra den första.Har gjort nummer 1 och nummer 3 av vdimm moddarna och vdd modden har jag också gjort.
February 10, 2002
Det e en Vdim mod/ å northbridge volten jag vill öka. northbridgen har jag kletat på riktig kylpasta å snott min gamla northbridgekylfläns/fläkt från mitt abit kt7a mobo....Org kylningen på nf7s nortbridgen e ju bara en platta med en fläkt på i stortsätt ju...bläh...
Har sett den 3dje varianten å tycker den verkar vara lättast men ökar den volten till en minnesport eller alla...jag menar såg på xtremesytems.org att nån hade gjort lite annorlunda för enligt honom kunna öka volten på alla minnseplatser..har jag för mig att det handlade om det...
men men nu har jag inte gjort nån voltmod så jag vet ju inte så jag undrar om man verkligen får ökad volt till alla minnes platser. kommer ju köra med 2styckna minnesmoduler trots allt...
å just det går det att låsa upp en 2500+ barton på samma sätt som en Thoroughbred...alltså att fylla igen groparna å förbinda de fem L1 punkterna med silver färg?
http://www.overclockers.com/tips693/
February 3, 2003
Kom ihåg att för mycket kylpasta inte alltid är det bästa 😉
Men håller med, NB kylaren som finns på nf7-s är inte den största men funkar bra faktiskt. Bytade ut min mot en annan lite större passiv dock.
Hrm låter underligt, jag vet att någon på XS gjorde så att dom tog och kopplade 3,3v linan rakt in i vdimm mosfeten för att få ut lite mer av det. Hur kommer jag inte ihåg, men vad jag vet så ska alla minnesportarna få samma spänning om du kopplar in 3,3V linan i minnesporten. En annan fördel med att göra den tredje metoden är ju att vtt blir automatiskt häften av vdimm. Det gör den inte i den första modden.Det ska hjälpa överklockningen.
MEN frågan är om dina minnen klarar av att få >3,3V 24/7?
Nej det går inte att låsa upp låsta bartons på nforce 2 moderkort vad jag vet. Oturligt nog. 🙁
February 10, 2002
edit : to late för jag stack till elfa å köpte lite lim å silverfärg kostade ca 200kr. Rätt mycket för 3gr silver å en liten limtub. Iaf.. skulle ansluta L1 på sempronen men vad såg man? Jo de var redan anslutna...Ser att L12 var cuttat eller vissa säger att det e L5 men jag tycker de e närmare texten L12 så jag säger L12 hehe...iaf går med en vanlig penna men funkar inte på nvidias mobos...attans...dock så verkar många på amds forum komma till 2.2ghz...min 2200+ klarar ju 2300mhz stabilt å den e låst...får se om nya minnen ser till att jag kan nå 2400 stabilt...
Å lord kvadd såg att du hade vart på xtremesystems.orgs forum. jag undrar vilken av moddarna jag ska ta Dirty punk way eller så kanske man ska göra som STEvil har gjort. tycker att hans ser mer proffsig ut men jag blir helt förvirrad när använde sig av 2 kablar/vajrar som han drog till samma plats/punkt. 3.4 volt låter rätt mycket, kan man inte bara sätta nått vridmotstånd på kablen för att dra ner späningen eller kommer det bara leda till att nätagget kommer att fortsätta att trycka på med spänning tills nåt smäller? eller först ska jag nog ta och se hr långt mobot egentligen kommer med nya minnena innan jag gör nått dumt..
Ännu en edit: 🙂
Har fått in min pc4000 ballistix minnen å trodde att det skulle vara lättare att trimma dattan men det blev snarare tvärt om.....använder man 2 minnes moduler i dual så blir det ännu svårare... det som e lite lustigt att minnet längst ut(brot från cpun) e mycket varmare än det i färsta dimplatsen.. kaj ju va så att den stora zalman 7700 flänsen har nått att göra med det då den e när minnes platsen men vilken skillenad alltså...minnet längst ut e ju nästan stekhett...hehe
kan köra i cas 2-2-2-11 vid 215-220 har jag för mig men sen får jag gå över till cas 2.5. vilket e ok men hoppade på bättre resultat från minnena.. körde i för sig cas2.5 redan vid 210 innan men nådde 250 i cas 3 det gör jag inte så lätt nu, inte stabilt iaf.... nå ja får la testa mer nu....hehe
Ser man på ännu en till edig 🙂
Flashade om till manta rays xt bios cpc on å gjorde L12 modden...den som man tar en liten koppar tråd å böjer den som ett U å stoppar ner den i två hål i socketen å så kör jag 240 mhz fsb i dual.... fattade inte varför windows loggon bara visades halvt... typ den kom inte riktigt fram men man såg den svagt ändå.... drog ner volten å vips e jag i win.....
får se om den e stabil då....super pi e kräsen hehe men allt annat verkar funka
1 Guest(s)