OC tweak, 2.8C + Abit IS7-E + GeIL|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
OC tweak, 2.8C + Abit IS7-E + GeIL
mah
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 20, 2003 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

2.8c boxad || Abit IS7-E || 2x512MB GeIL PC3500 Dual Channel ULD Series CL2 4.5ns (spec. 2-6-3-3) || Chieftec 360W

Tror att det säkert går att klösa upp den lite mer utan någon direkt extra kylning, vad är det jag lämpligen kan justera?

Softmenu, verkar klara av att köra FSB stabilt i 229MHz (3206GHz), med DRAM ratio 1:1 och default CPU core=1.525V
och default DDR=2.6V samt AGP=1.55V. Temp på CPU verkar ligga bra till, 45-52 grader beroende på load.

Uppgraderade BIOS på IS7-E (från v14 2003/07/02) till senaste v16 (2003/08/15), därefter förändrades CAS latency i
Adv. Chipset Feat. i BIOS från 2 till 2.5 ... "DRAM Timing Selectable" kör den fortfarande automatiskt (By SPD) ...
den står alltså nu på 2.5-6-3-3. Om jag ställer om denna manuellt till 2, bryter den ihop helt och jag får nolla CMOS.
Minnena kanske inte klarar att köra med CAS 2 med FSB satt till 200+ ? Kanske inte spelar nån roll att den kör i 2.5?

• * Är det DRAM timingen som ställer till det, hur vet man vad som är lämpligt att köra där?
    * Ska jag öka spänningen en aning (CPU/DDR/AGP)? Har inte nått några allvarligare temperaturer ännu.
    * Justera DRAM ratio -> 3:2 eller 5:4? Det borde väl vara bäst så långt det går att köra 1:1 ?
    * Övrig inställning i BIOS?
    * Ändra till en äldre/beta BIOS version?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig lite på traven? 🙂

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
sp_UserOfflineSmall Offline
417679
September 21, 2003 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Först och främst, välkommen till forumet mah!

Först och främst är du inne på helt rätt linje med att bevara DRAM ratio på 1:1. Om man kan köra systemet i denna inställning ger det bäst prestanda, så länge man inte behöver sänka sina minnestimings för mycket det vill säga.
I ditt fall tror jag nog du ska kunna klara dig med 1:1 som optimala valet men det kan krävas lite experimenterande för att hitta det optimala läget.

Vad jag nog skulle gjort först är att ställa in DRAM ratio på 3:2 eller 5:4 och enbart fokusera mig på att överklocka CPUn så högt som möjligt. Jag tycker det är absolut bäst tillvägagångssätt, att så länge det går alltid köra uteslutningsmetoden. Eftersom dina temps är helt okej kan du kanske komma upp till 3.4-3.5 GHz efter lite trixande och sänkning av DRAM ratio. Då kan det vara värt att backa tillbaka till kanske 5:4 vilket du då garanterat kommer kunna köra i aggressivaste timings.
Dina minnen är specificerade till 2-6-3-3 vid 433 MHz och när du kör 229 MHz FSB 1:1 ger det 458 MHz minnesfrekvens vilket kan vara för krävande vid 2.6v. Jag hade testat att öka till 2.8v och se ifall det funkar bättre. Det ska inte vara några problem alls för minnet, att klara spänningen alltså.

Det där med den nya BIOS-versionen gör mig dock lite fundersam, det låter nästan som det är någon bugg i den nyare versionen du slängt in. Har du testat den äldre eller någon "inte lika ny" för att se om problemet fortfarande är kvar?

Som slutsats tycker jag alltså att du ska testa att pressa systemet en sak i taget för då vet du sen vad du har att jobba med. Testa först att pressa CPUn till max genom att dra ner minnet, du ska nog kunna köra upp till 1.6-1.625v utan några större problem.
Sen är det bara att försöka hitta en så pass optimal CPU vs. Minnesklock som möjligt.
Det enda i spänningsväg du inte behöver bry dig om är AGP då det inte kommer hjälpa dig någonting i nuläget, så länge du har APG/PCI låsta vid deras originalfrekvenser.

Testa dig fram och rapportera gärna om dina resultat eller fler frågor här! 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 612
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL