October 5, 2003
November 25, 2002
TERdON wrote: Livslängden för ett kullager är L_10 = (C/P)^p
där L_10 är livslängd i miljontals varv, C är det dynamiska bärighetstalet, P är ekvivalent dynamisk lagerbelastning och p = 3 för kullager (10/3 för rullager).
Om lagret snurrar dubbelt så fort ökar rimligtvis lagerbelastningen till det dubbla (jag antar att vi slipper dumma resonansfenomen, dessutom är det väldigt förenklat, egentligen ökar den axiella belastningen ännu mer pga att en snabbare fläkt "trycker" mer. Men för att få bra data här krävs det att jag har bättre data om nusituationen, så vi höftar. :-)). Då är den nya livslängden L_10' = (C/2P)^p = (C/P)^p/8.
Med andra ord - dubblar du fläkthastigheten minskar du kullagerlivslängden till ungefär en åttondel.
WTF????
February 3, 2003
Det var extremt TERdON...Men ändå. Du kan väl skära kullagret innan?
Kanske man skulle testa sin Delta 60 i 24V? : bgrin :
Koppla in en 5V- lina in till fläkten med blir det inte 12+5v då? Annars skit i det för dom är tempstyrda och den funkar fin fint. Har 430W Truepower alá Antec med tempstyrning som funkar fin fint.
January 22, 2003
Vurt wrote: Går det på något sätt att öka varvtalet på te.x en chassifläkt (Antec Truepower 550w) eller på CPU-fläkten?
Tycker det är väldigt dåligt drag i både CPU-fläkten (Artic Cooling) och även från mitt Truepower om jag känner med handen, iaf om jag jämför med andra fläktar som jag har där man verkligen känner att det flyttar luft.
Klipp bort motståndet på cpu fläkten så går den i 3000 rpm
2 Guest(s)