February 7, 2001
Jag hittade en fin länk där man kan se skillnaderna mellan olika materials förmåga att leda värme.
Ju högre värde desto bättre.
http://www.ai.mit.edu/people/t...../tcon.html
February 11, 2001
ALU duger starkt bra till detta då det inte har en förmåga att istället vilja behålla värmen såsom koppar vill. Snabbt som faan med att ta upp värmen men sämre på att ge ifrån sig. ALU har ungefär lika värden.
Sänkte min temp c:a en grad när jag slog över till tunn ALU istället för tunn CU
December 23, 2000
Koppar skulle alltså ta upp mer värme än det avger? Koppar stiger alltså konstant i temperatur? Tills det smälter och förångas eller?
Vet inte hur många gånger denna fråga har varit upp! Men så är det inte, inte enligt min f.d fysiklärare iaf. Honom säger jag defenetivt inte emot....
May 24, 2001
Det som är lite förrvirrande är att Cu kan ta upp mer energi än Al, därför känns t.ex. en varm kopparbit varmare än en lika varm aluminiumbit...
Det som gör att folk tror att den släpper värme långsammare är att den är varm längre tid efter att man stängt av datorn, men det beror inte på att den avger värme långsammare, det beror på att den har mer värme i sig, trots samma temperatur.
Den kyler fortfarande bättre än Al.
Att det blev 1 grad kallare med Al än Cu beror förmodligen på att den "tunna ALU" (vad det nu är, coldplate kanske?) har bättre kontaktyta än den "tunna CU", har alltså inget med själva materialet att göra.
2 Guest(s)