November 22, 2001
Jag röstar nej då jag antar att du menar någon form av traditionell luftkylning.
Annars går det ju genom att kyla luften på något sätt, alternativt hämta luft utifrån om det är kallt där.
Vet inte riktigt hur de här kompressorkylningarna funkar, men jag antar att det har med lufts temperatur vid olika tryck att göra.
Men med en kylfläns och en fläkt går det inte.
March 1, 2003
Lauregos wrote: Kyleffekten kan ju däremot bli högre (Det vet alla som har varit på Åreskutan vid -20 och det blåser 20m/s )
Men det går inte att mäta med termometer, men det känns kallare.
så du menar att det KÄNNS kallare, men det BLIR inte kallare...???
får man fråga hur du röstade???
August 17, 2003
Jag röstade JA, tex om man lindar in en burka cola i en våt handduk och ställer den på ett ställe där det blåser, blir den ju kallare efter ett tag, vi säger att det är +23 grader ute, och det blåser 25m/s, visst blir väl colan kallare då, och kyleffekten kan inte mätas med termometer eftersom den inte känner vinden på samma sätt. Så ja, det blir kallare, så som jag har förstått det.
Aaargh, det var svårt att förklara, och, försök inte förstå det, det gör jag inte själv heller. 😀
January 4, 2001
cool_poe wrote: asså hur kommer det sig då att min Maxtor disk är 18-19° och rumstempen runt 23°..
Har en 92mm som blåser på 2 av mina hårddiskar och har satt diskarna på 5,25" platserna..
hm?
Sensorn visar fel... eller oxå har du ett kallt drag i rummet precis där datorn står...
Hur som helst är det helt och hållet omöjligt att komma under rumstemperatur... det är inget jag tror, det är något jag vet...
Det är ju som om att du har något djupfryst, som ligger på kanske -10C... så lägger du in det i en frys som det är -10C innuti och tror att den kommer bli kallare...
Det går inte, helt omöjligt.
Gissa vad jag röstade? 😉
January 4, 2001
Lauregos wrote: Jag röstade JA, tex om man lindar in en burka cola i en våt handduk och ställer den på ett ställe där det blåser, blir den ju kallare efter ett tag, vi säger att det är +23 grader ute, och det blåser 25m/s, visst blir väl colan kallare då, och kyleffekten kan inte mätas med termometer eftersom den inte känner vinden på samma sätt. Så ja, det blir kallare, så som jag har förstått det.
Aaargh, det var svårt att förklara, och, försök inte förstå det, det gör jag inte själv heller. 😀
Colan kommer närma sig 23C även ifall det blåser orkan ute. Ställer du ut en cola som är 20C med en våthandduk runt om ute när det är blåsigt som fan och 23C så kommer colan bara bli varmare, inte kallare.
Tråd flyttad oxå.. 🙂
November 22, 2001
Lauregos wrote: Kyleffekten kan ju däremot bli högre (Det vet alla som har varit på Åreskutan vid -20 och det blåser 20m/s )
Men det går inte att mäta med termometer, men det känns kallare.
Det bara för att den värme du alstrar blåser bort.
Du kommer dock aldrig bli kallare än -20 oavsett om du står naken o det blåser 100m/s det kommer bara gå fortare.
jmfr det med en kylfäns, blåser du på den kommer den bli kallare.
Blåser du mer kommer den bli kallare fort.
om du tillför kontinuerlig värme (en processor) kommer den bli kallare om du blåser mer fram tills att du blåser så mycket att du flyttar bort värmen lika fort som den produceras.
August 17, 2003
Coore wrote: Colan kommer närma sig 23C även ifall det blåser orkan ute. Ställer du ut en cola som är 20C med en våthandduk runt om ute när det är blåsigt som fan och 23C så kommer colan bara bli varmare, inte kallare.
Hur kan du då förklara att det årminstoine KÄNNS kallare om det blåser ute? Om det är 23 grader ute och helt vindstilla jämfört med 23 grader och orkan, så känns det väl kallare när det blåser. Dessutom blir risken för köldskador större om det är kallt och det blåser än om det är kallt och vindstilla.
Exemplet med Colan fick jag lära mig första terminen i 7:an, men min NO-lärare kan ha haft fel, det var i varje fall det han sa.
Man lär sig visst nya saker varje dag. 🙂
EDIT: Json_81: ok, det var ett svar på det där med kyleffekten, som sagt, Man lär sig visst nya saker varje dag
February 12, 2003
Kolla i den andra tråden som vi diskuterade detta i så ser ni alla mina "experiment" och bevis!
Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?
Edit:
Jag får la säga mina argument igen då:
1. Om man kör en bil i 200 km/h i 10 minuter och sen stannar och mäter temperaturen på taket så är den mycket kallare än lufttemperaturen (när bilen stod still var den kokhet)!
Ett annan enkel sak att bekräfta det på är att när ni åker bil nästa gång så känner ni på rutan som är väldigt kall efter en stund!
2. Varför sätter alla biltillverkare temperatursensorn dold för fartvinden? Även på flygplan, båtar, helikoptrar, svävare, lastbilar sitter det på det sättet!
3. När jag flög en Cessna och en Piper Cheeroke i somras så blev det frost på flygkroppen när vi flög på 500 meters höjd fast temperatursensorn visade 18 grader +!
March 1, 2003
x-per wrote: Kolla i den andra tråden som vi diskuterade detta i så ser ni alla mina "experiment" och bevis!
Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?
har du 27*C som innomhustemperatur???
det tror jag inte... gissar på 22*C ...
February 12, 2003
nivaman wrote: [quote=x-per]Kolla i den andra tråden som vi diskuterade detta i så ser ni alla mina "experiment" och bevis!
Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?
har du 27*C som innomhustemperatur???
det tror jag inte... gissar på 22*C ...
Säger jag att det är 27 grader så är det det!
Hur fasen kan du veta att det inte är 27 grader?
Så enormt svårt att argumentera med dig när du vägrar ta in information!
July 22, 2003
x-per wrote: Kolla i den andra tråden som vi diskuterade detta i så ser ni alla mina "experiment" och bevis!
Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?Edit:
Jag får la säga mina argument igen då:
1. Om man kör en bil i 200 km/h i 10 minuter och sen stannar och mäter temperaturen på taket så är den mycket kallare än lufttemperaturen (när bilen stod still var den kokhet)!
Ett annan enkel sak att bekräfta det på är att när ni åker bil nästa gång så känner ni på rutan som är väldigt kall efter en stund!2. Varför sätter alla biltillverkare temperatursensorn dold för fartvinden? Även på flygplan, båtar, helikoptrar, svävare, lastbilar sitter det på det sättet!
3. När jag flög en Cessna och en Piper Cheeroke i somras så blev det frost på flygkroppen när vi flög på 500 meters höjd fast temperatursensorn visade 18 grader +!
Snälla x_per ge dig nu. Det är ju tydligt att du inte har en aning om vad du snackar om...... Det är omöjligt att med enbart en fläkt få temeraturer under rumstemp
Edit:
Jag har en fråga till dig x_per. Har du använt samma termometer till alla tester? Skulle isf kunna förklara lite 🙂 Vad jag syftar på är dina 27C inomhus 🙂
March 1, 2003
x-per wrote:
Jag får la säga mina argument igen då:
1. Om man kör en bil i 200 km/h i 10 minuter och sen stannar och mäter temperaturen på taket så är den mycket kallare än lufttemperaturen (när bilen stod still var den kokhet)!
Ett annan enkel sak att bekräfta det på är att när ni åker bil nästa gång så känner ni på rutan som är väldigt kall efter en stund!2. Varför sätter alla biltillverkare temperatursensorn dold för fartvinden? Även på flygplan, båtar, helikoptrar, svävare, lastbilar sitter det på det sättet!
3. När jag flög en Cessna och en Piper Cheeroke i somras så blev det frost på flygkroppen när vi flög på 500 meters höjd fast temperatursensorn visade 18 grader +!
1. din 37*C varma hand gör att det sommarvarma (kanske 20*C) biltaket KÄNNS som kallt...
2. så att dom inte ligger öppet/synligt och kan skadas av lösa objekt
3. läs luftfartsverkets rapport http://www.lfv.se/site/safety_...../mfl24.pdf
"sidan 3 av 9... under Isbildning"
så sker isbildning på flygplan vid temperaturer mellan 0*C och -25*C (vanligast mellan 0*C och -15*C)
fast dom kanske har missat nåt???
February 12, 2003
nivaman wrote: [quote=x-per] Jag får la säga mina argument igen då:
1. Om man kör en bil i 200 km/h i 10 minuter och sen stannar och mäter temperaturen på taket så är den mycket kallare än lufttemperaturen (när bilen stod still var den kokhet)!
Ett annan enkel sak att bekräfta det på är att när ni åker bil nästa gång så känner ni på rutan som är väldigt kall efter en stund!2. Varför sätter alla biltillverkare temperatursensorn dold för fartvinden? Även på flygplan, båtar, helikoptrar, svävare, lastbilar sitter det på det sättet!
3. När jag flög en Cessna och en Piper Cheeroke i somras så blev det frost på flygkroppen när vi flög på 500 meters höjd fast temperatursensorn visade 18 grader +!
1. din 37*C varma hand gör att det sommarvarma (kanske 20*C) biltaket KÄNNS som kallt...
2. så att dom inte ligger öppet/synligt och kan skadas av lösa objekt
3. läs luftfartsverkets rapport http://www.lfv.se/site/safety_aviation/site/safety/h50p/pdf/mfl24.pdf
"sidan 3 av 9... under Isbildning"
så sker isbildning på flygplan vid temperaturer mellan 0*C och -25*C (vanligast mellan 0*C och -15*C)
fast dom kanske har missat nåt???
1. Jag använde en termometer!
2. Nej knappast! Jag har gått en 3 årig utbildning innom bilbranchen!
3. Förklara varför det annars blev frost på flygplanet när det var 18 pluss ute!
Lägg ner nu jag har ju bevisen!
4 Guest(s)