March 1, 2003
Darko wrote: + att flygplanen besprutas för att isen inte ska fastna och dom är dimesionerade för en viss mängd isbilnding
flygplan "besprutas" eller avisas med glykol när det förekommer risk för isbildning...
enligt luftfartsverket mellan 0*C och -25*C (störst risk mellan 0*C och -10*C)...
för att ha en god marginal så börjar man avisa plan vid +5*C (på Bromma enligt http://www.lfv.se/site/airport.....ykolSA.pdf )
väldigt långt ifrån 18*C (eller var det 30*C)... :bok:
February 12, 2003
nivaman wrote: [quote=Darko]+ att flygplanen besprutas för att isen inte ska fastna och dom är dimesionerade för en viss mängd isbilnding
flygplan "besprutas" eller avisas med glykol när det förekommer risk för isbildning...
enligt luftfartsverket mellan 0*C och -25*C (störst risk mellan 0*C och -10*C)...
för att ha en god marginal så börjar man avisa plan vid +5*C (på Bromma enligt http://www.lfv.se/site/airports/bromma/environment/doc/GlykolSA.pdf )
väldigt långt ifrån 18*C (eller var det 30*C)... :bok:
Det är skillnad på IS och FROST som vi nu snackar om!
July 22, 2003
x-per wrote: [quote=smurfen-]Hahahahahahaahahahahahahaahaha... var står det att du kommer under rumstemp med luftkylning där?
Om du hade haft högre intelligens hade du fattat att det har ett samband!
Hmmm... slutet system med vakuum är ungefär samma som vanlig luftkylning?
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahaha
nej det är det inte
February 12, 2003
smurfen- wrote: [quote=x-per][quote=smurfen-]Hahahahahahaahahahahahahaahaha... var står det att du kommer under rumstemp med luftkylning där?
Om du hade haft högre intelligens hade du fattat att det har ett samband!
Hmmm... slutet system med vakuum är ungefär samma som vanlig luftkylning?
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahaha
nej det är det inte
Du fattar fortfarande inte sammbandet eller hur?
Förresten på mirc kommer du med en massa bortförklaringar att du INTE skulle ge mig en ursäkt om jag hade rätt med Vakuumpumpen
Json_81 wrote: [quote=x-per][quote=smurfen-][quote=nivaman]x-per du kanske hade litelitelite fel iaf. ???
jaja... den här tråden har givit mig en underhållande söndag iaf.
Håller med dig helt nivaman, eller rättare sagt jag gjorde det. Nu börjar jag få ångest när jag inser hur dumma människor det finns i detta land
Ok om jag bevisar att det kommer att bli is så ska jag ha en jävligt bra ursäkt av dig!
Bevisa det så ska du få en ursäkt av mig också.
Jag undrar vad du har att säga mer om vattnet som "fryser" i vakuum? Kan du erkänna dig överbevisad på den punkten?
July 22, 2003
Jag sa aldrig att jag skulle ge dig en ursäkt om du hade rätt angående vakuumpumpen. Det jag sa var att jag skulle ge dig en ursäkt om allt visade sig stämma..
Ska leta upp log nu så kan ni andra bedömma vem som har rätt.. Eller så kan ni ju fråga andra i #nordichardware
February 12, 2003
nivaman wrote: håller med smurfen...
brevet handlar BARA om isolerade system under tryck och tillförsel av energi i form av värme...fast gillar snubben...
kan du inte fråga han om man kan kyla en kylfläns till under 20*C med 20*C varmt luft...???
Fan vad ni slingrar er!
Jag sa att i en Vakuumpump så kan det bli is och det håller ni med mig om nu när ni fick bevis!
Hade jag rätt på det skulle ni be om ursäkt för det vilket ni inte kommer att göra antagligen!
Klart som fan att en Vakuumpump är isolerad! Hur skulle en Vakuumpump annars funkar?
July 22, 2003
saxat från forumet:
[13:05:11]
[13:05:45]
[13:06:31]
[13:06:39]
[13:06:42]
[13:07:21]
[13:07:47]
[13:08:00]
[13:08:05]
[13:08:10]
[13:08:11]
[13:09:39]
[13:10:37] * [ceslsepthE has left #nordichardware
[13:11:30]
om ni vill så kan jag fixa med att lägga ut hela loggen.. dock så skulle det ta tid eftersom min nh log för tillfället är på 17mb
February 12, 2003
Ok nu ska jag förklara för er småbarn hur allting fungerar och varför jag har tagit med flygplan och vakuumpumpar i ämnet, vissa personer såg ju inte sammbandet mellan en flygplanspropeller och en datorfläkt 😀
Vi ALLA är överenss att ett lägre lufttryck sänker temperaturen eller hur?
Att ett lägre lufttryck sänker temperaturen rätt mycket bevisade ju jag när jag skrev till forksarna på Linköpings univeritet där dom sa att det tom blev is till slut!
Som både jag och Darko skrev så kommer en propeller från ett flygplan att skapa frostbildning på flygplanet med hjälp av ENBART luftströmmen från propellern! Det kan ni fråga vilken pilot som hellst om!
En propeller är formad exakt som en flygplansvinge (det kan ni se om ni kollar på en propeller från sidan)!
Hur funkar då en flygplansvinge?
Jo, vingen är väld för att luften som passerar vingen ska ta en längre väg på ovansidan än på undersidan? Varför har man designat det så?
Jo för att skapa ett UNDERTRYCK på ovansidan och det är det smo gör att ett flygplan överhuvudtaget flyger!
Som sagt så sprutar man vingarna på flygplanet med glykol och andra tillsattsämnen? Varför gör man det?
Jo för att när det är ett sånt kraftigt undertryck på ovansidan att det kommer att bli isbildning på flygplanets vingar!
Vad har det då med att jag påstod att man kan kyla ner saker till under rumstemperatur enbart med hjälp av en fläkt?
Jo för att den datorfläkt är designad exakt likadant som en flygplanspropeller men en datorflät har oftast mer blad, tex 5, men den ser exakt likadan ut annars!
Därför när fläkten snurrar så kommer den att skyffla ner luft neråt mote det man nu vill kyla!
Men vad händer med luften på andra sidan av bladet?
Jo där kommer det naturligvis att bli ett undertryck och tom ett vakuum om den snurrar tillräkligt snabbt! Då kommer ni att säga att det inte stämmer!
Men då kan ni göra ett eget experiment nästa gång ni badar!
Ta ner handen i vattnet och dra den så snabbt som möjligt framåt så ser ni att det kommer att bli ett tomrum på baksidan av handen där det inte är något vatten! Exakt samma sak händer nämligen på baksidan av en fläkt!
Nu har vi fått reda på lite av det som händer på en fläkt!
Men här kommer det som påverkar tempminskningen lite mer:
Vi har ju enats om att lägre luftryck ger mindre temperaturer!
Men när en fläkt skyfflar ner luft mot objektet man vill kyla så måste ju den luften komma ifrån någonstans eller hur?
Vart kommer den ifrån?
Jo naturligtvis på framsidan av av fläkten!
Men vad händer då när luften sugs mot fläkten? Jo naturligtvis så kommer det att bli ett undertryck på framsidan (några cm framför fläkten)(det kan ni känna om ni sätter handen framför fläkten och det är ju därför damsugare fungerar)!
Vad har vi nu kommit fram till?
Jo om vi enades om lägre lufttryck ger lägre temp så måste vi ju naturligtvis enas om att luften några cm framför fläkten kommer att ha lägre temperatur än rumstemperaturen (som detta ämnet handlar om)!
Då kommer kyld luft att passera fläkten och sen träffa önskat föremål!
MEN nu kommer vi till ett litet paradoxalt problem! Fläktmotorn kommer efter en stund att bli varm och ta ut den kalla luftströmmen men inte tillräckligt mycket för att ta ut den kylda luften helt!
Att jag tog med vakuumpumpen i argumentet var för att jag verkligen skulle bevisa att lägre lufttryck sänker temperaturen rätt kraftigt!
Kommer jag att få nobellpriset för detta?
Nej det komemr jag inte att få för jag har inte trotsat någon fysiklag som vissa påstod! Det här händer och det är vetenskapligt bevisat!
Angående dom länkarna som en person la in som skulle motbevisa mig handlade INTE om det vi pratade om! Dom länkarna handlade ENBART om naturliga vindar! Alltså somma som naturen har skapat och det är helt annorlunda och det var därför jag inte kommenterade dom som han som hade lagt in länkarna vill att jag skulle göra!
Konstgjorda fläktar har en helt annorlunda verkan, dom skapar ett undertryck som jag bevisade här nyss!
November 8, 2003
x-per wrote: [quote=smurfen-][quote=x-per][quote=smurfen-]Hahahahahahaahahahahahahaahaha... var står det att du kommer under rumstemp med luftkylning där?
Om du hade haft högre intelligens hade du fattat att det har ett samband!
Hmmm... slutet system med vakuum är ungefär samma som vanlig luftkylning?
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahaha
nej det är det inte
Du fattar fortfarande inte sammbandet eller hur?
X-per, om vi nu i dina ögon är så dumman att vi inte fattar sambandet mellan det som besskrevs i brevet och att det enligt dig går att kyla t.ex. en fläns under 20 grader med 20 gradig luft såm kan väll du ta och förklara sambandet?
EDIT:
Du han vist före mig lite, men nej, vi har inte enats om att lägre tryck sänker temperaturen!
February 12, 2003
arion wrote: X-per, om vi nu i dina ögon är så dumman att vi inte fattar sambandet mellan det som besskrevs i brevet och att det enligt dig går att kyla t.ex. en fläns under 20 grader med 20 gradig luft såm kan väll du ta och förklara sambandet?
Jadå...scrolla upp lite så ser du!
July 22, 2003
Bra x-per... ännu ett inlägg utan några som helst bevis... Jag tror jag talar för alla när jag säger: Du behöver inte posta mer än 1 länk som bevisar det du sagt. Att man med luftkylning kan komma under rumstemp. Det är det enda jag bryr mig om.
Så snälla sluta skriva en massa saker om att vi ska bada och vad det nu är du skriver.... 😉
Allt jag kräver är 1 länk från en trovärdig källa. Ska det vara så svårt att hitta?
February 12, 2003
smurfen- wrote: Bra x-per... ännu ett inlägg utan några som helst bevis... Jag tror jag talar för alla när jag säger: Du behöver inte posta mer än 1 länk som bevisar det du sagt. Att man med luftkylning kan komma under rumstemp. Det är det enda jag bryr mig om.
Så snälla sluta skriva en massa saker om att vi ska bada och vad det nu är du skriver.... 😉Allt jag kräver är 1 länk från en trovärdig källa. Ska det vara så svårt att hitta?
Men du kan ju dra till lekis eller tom dagis om du inte fattar någonting och tydligen inte har någon som hellst IQ för att fatta det jag skrev!
February 12, 2003
smurfen- wrote: ok jag kanske var otydlig.
För att jag ska tro på det du säger så vill jag se en länk eller nåt från en trovärdig källa som bekräftar allt. Innan dess kan du skriva vad som helst, kommer inte tro på det ändå.
Detta är så självklart att ingen skriver det på internet eller har en hemsida om det! Det är som att enbart ha en hemsida som handlar om att bilar har hjul!
Detta är ett faktum! Så det behövs ingen länk!
July 22, 2003
x-per wrote: [quote=smurfen-]ok jag kanske var otydlig.
För att jag ska tro på det du säger så vill jag se en länk eller nåt från en trovärdig källa som bekräftar allt. Innan dess kan du skriva vad som helst, kommer inte tro på det ändå.
Detta är så självklart att ingen skriver det på internet eller har en hemsida om det! Det är som att enbart ha en hemsida som handlar om att bilar har hjul!
Detta är ett faktum! Så det behövs ingen länk!
Som sagt jag tror inte på dig föränns du visar en länk som visar att du har rätt. Och om detta fenomen nu finns så lovar jag dig att det finns fakta om det.
Allt du behöver göra för att ta död på den här diskussionen är att posta en länk.
Alltså skriv inget mer innan du har nån fakta som bevisar vad du säger.
April 5, 2003
Dom som inte tror på att sänkt lufttryck sänker temperaturen kan fråga sin Fysik lärare eftersom en sådan person uppenbarligen inte haft tillräckligt avancerad fysik än, om den personen anser sig ha haft tillräckligt avancerad fysik i skolan så har den personen uppenbarligen sovit på lektionerna. Fråga vilken fysiker som helst: sänkt lufttryck medför sänkt temperatur ÄR en av fysikens grundlagar eller metrologin om ni så vill det.... i alla fall så är de ett faktum. Och ni tjatar om att vi ska visa en länk som styrker det, då kan väl ni visa en länk som motsäger det också!
Jag kan redan nu säga att ni inte kommer hitta nån sån länk, eftersom en sådan inte finns!
February 12, 2003
Darko det är lugnt! Jag har hittat lite mer fakta som stärker våran teori 😀
Fans are of such common use that a basic understanding of the aerodynamics is appropriate. This understanding begins with the recognition that the blades of a fan propeller resemble the wing of an airplane, and as such follow the same aerodynamic laws. For example, a fan blade produces lift when the chord is elevated from the direction of the relative wind as shown in Figure 2.
The elevation angle is referred to as the angle of attack (AOA). The greatest airflow delivery from a fan occurs when the AOA is at a minimum, but the pressure differential across the fan is zero. As the AOA is increased, the airflow delivery decreases and the pressure differential increases. The airflow can decrease to nearly zero, but will also deliver the maximum pressure differential in this condition, which is called the shut-off point. When an AOA is reached where the air will no longer flow smoothly and begins to separate from the blades, an "aerodynamic stall" condition exists.
"flow smoothly and begins to separate from the blades" Det betyder exakt det jag sa att på baksidan kommer det att uppstå ett vakuum!
March 1, 2003
x-per wrote: Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?
det här bevisar att...
din fläkt skapade vakuum(???) och på så sätt kylde flaskan med 5*C (!)...
x-per står du fast vid detta???
February 12, 2003
nivaman wrote: [quote=x-per]Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?
det här bevisar att...
din fläkt skapade vakuum(???) och på så sätt kylde flaskan med 5*C (!)...
x-per står du fast vid detta???
Spela roll hur mycket den sänktes och vad det berodde på men JA fläkten var en del av orsakerna!
1 Guest(s)