Omröstning : Luftkylning|Page 11|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
sp_UserOfflineSmall Offline
507024
January 12, 2004 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Darko det är lugnt! Jag har hittat lite mer fakta som stärker våran teori 😀

Fans are of such common use that a basic understanding of the aerodynamics is appropriate. This understanding begins with the recognition that the blades of a fan propeller resemble the wing of an airplane, and as such follow the same aerodynamic laws. For example, a fan blade produces lift when the chord is elevated from the direction of the relative wind as shown in Figure 2.

The elevation angle is referred to as the angle of attack (AOA). The greatest airflow delivery from a fan occurs when the AOA is at a minimum, but the pressure differential across the fan is zero. As the AOA is increased, the airflow delivery decreases and the pressure differential increases. The airflow can decrease to nearly zero, but will also deliver the maximum pressure differential in this condition, which is called the shut-off point. When an AOA is reached where the air will no longer flow smoothly and begins to separate from the blades, an "aerodynamic stall" condition exists.

"flow smoothly and begins to separate from the blades" Det betyder exakt det jag sa att på baksidan kommer det att uppstå ett vakuum!

http://www.electronics-cooling.....y96_01.htm

nej x-per...
det står inget om vakuum där...
INTE heller nåt om magiska temperatur skillnader...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
507025
January 12, 2004 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: [quote=x-per]Darko det är lugnt! Jag har hittat lite mer fakta som stärker våran teori 😀

Fans are of such common use that a basic understanding of the aerodynamics is appropriate. This understanding begins with the recognition that the blades of a fan propeller resemble the wing of an airplane, and as such follow the same aerodynamic laws. For example, a fan blade produces lift when the chord is elevated from the direction of the relative wind as shown in Figure 2.

The elevation angle is referred to as the angle of attack (AOA). The greatest airflow delivery from a fan occurs when the AOA is at a minimum, but the pressure differential across the fan is zero. As the AOA is increased, the airflow delivery decreases and the pressure differential increases. The airflow can decrease to nearly zero, but will also deliver the maximum pressure differential in this condition, which is called the shut-off point. When an AOA is reached where the air will no longer flow smoothly and begins to separate from the blades, an "aerodynamic stall" condition exists.

"flow smoothly and begins to separate from the blades" Det betyder exakt det jag sa att på baksidan kommer det att uppstå ett vakuum!

http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/MAY96/may96_01.htm

nej x-per...
det står inget om vakuum där...
INTE heller nåt om magiska temperatur skillnader...

Vad tror du detta betyder? begins to separate from the blades?

Jo att luften separer från bladen! Vad händer då? Jo att det blir ett vakuum!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
507026
January 12, 2004 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
507032
January 12, 2004 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

Jag ömsom skrattar ömsom gråter...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507033
January 12, 2004 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=nivaman][quote=x-per]Gjorde ett experiment till i morse!
Jag tog ut en datorfläkt och stälde den med riktningen mot en glasflaska och mätte upp lufttemperaturen som var 27 grader! Efter 10 minuter var glasflaskan 22 grader! Hur bevisar ni det då?

det här bevisar att...
din fläkt skapade vakuum(???) och på så sätt kylde flaskan med 5*C (!)...
x-per står du fast vid detta???

Spela roll hur mycket den sänktes och vad det berodde på men JA fläkten var en del av orsakerna!

det spelar faktiskt lite roll x-per...
kan vi inte anse dig och dina siffror trovärdiga så spelar det faktiskt roll...
vill du nämna dom faktorerna som kylde flaskan till 5 grader UNDER rumstemperaturen...

x-per
Member
Medlem
507034
January 12, 2004 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

Precis!
Tycker synd om dom personerna som är motbevisade!
Jag och Darko har lagt upp hur många praktiska experiment som hellst och ändå är alla andra så vansinnigt naiva så dom inte vågar erkänna att dom har fel!
Naivaman eller vad han heter har bara fixakt länkar till naturliga vindar som inte har ett dugg med frågan att göra! Inte heller har dom kommit på några praktiska experiment! Patetiskt!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
507042
January 12, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=skiroy]Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

Precis!
Jag och Darko har lagt upp hur många praktiska experiment som hellst och ändå är alla andra så vansinnigt naiva så dom inte vågar erkänna att dom har fel!
Naivaman eller vad han heter har bara fixakt länkar till naturliga vindar som inte har ett dugg med frågan att göra! Inte heller har dom kommit på några praktiska experiment! Patetiskt!

Hehehehehe...det är inte dom jag skrattar åt. 😀

x-per
Member
Medlem
507043
January 12, 2004 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen- wrote: [quote=skiroy]Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

Jag ömsom skrattar ömsom gråter...

Ja du skrattar när du tror att du har rätt men sen börjar du gråta när du blir motbevisad och inte kommer på någon bortförklaring!

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
507044
January 12, 2004 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=skiroy]Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

Precis!

Och dina experiment och länkar är ju mkt bättre. Speciellt den där du sänker tempen på en flaska med 5C. Tycker inte vi behöver diskutera det mer.... jag kräver fortfarande bara en enda länk där det står att man kommer under rumstemp för att ändra uppfattning. Det är allt, jag är inte naiv jag tror bara först på saker när jag får det bekräftat av en pålitlig källa

edit: Nu tycker jag vi slutar smutskasta varandra och i fortsättningen postar vi bara sånt som är fakta och inte egna experiment

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
507048
January 12, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per, du blandar ihop saker och ting här.
Anlednigen till att det kan frysa till is om man kör med vakuumpump är att det går åt energi för att förånga vattnet. Den totala temperaturen innanför vakuumbägaren är alltså konstant. Genom att köra vakuumpump-grejen och konstatera att vattnet fryser så har du sagt att phasechange-kylning (samma princip som används i kompressorkylning) kan dra temperaturen under rumstemperatur, men det visste vi redan.

x-per
Member
Medlem
507049
January 12, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen- wrote: [quote=x-per][quote=skiroy]Jag har inte skrattat åt en tråd så här mkt på länge säger jag bara. 😀

Precis!

Och dina experiment och länkar är ju mkt bättre. Speciellt den där du sänker tempen på en flaska med 5C. Tycker inte vi behöver diskutera det mer.... jag kräver fortfarande bara en enda länk där det står att man kommer under rumstemp för att ändra uppfattning. Det är allt, jag är inte naiv jag tror bara först på saker när jag får det bekräftat av en pålitlig källa

Ja jag tycker det samma!
Jag tror inte på erat påstående förän ni har bekräftat det med en trovärdig källa vilket ni inte gjort än!

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
507051
January 12, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte läsa hela tråden..........

x-per har du någonsin sett eller byggt ett datorsystem med enbart fläktar (eller vatten för den delen) som har haft lägre temp än rumstemperatur??

Lägg gärna upp länk.

x-per
Member
Medlem
507053
January 12, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan]x-per, du blandar ihop saker och ting här.
Anlednigen till att det kan frysa till is om man kör med vakuumpump är att det går åt energi för att förånga vattnet. Den totala temperaturen innanför vakuumbägaren är alltså konstant. Genom att köra vakuumpump-grejen och konstatera att vattnet fryser så har du sagt att phasechange-kylning (samma princip som används i kompressorkylning) kan dra temperaturen under rumstemperatur, men det visste vi redan.

Noddan sa inte du att det INTE blev is igår?

Om vi förenklar det lite då.....vad tror ni händer när: air will no longer flow smoothly and begins to separate from the blades!
Om det inte bildas ett vakuum så bildas det ändå ett undertryck och där var ALLA eniga om att lägre tryck = lägre temperatur!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507055
January 12, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per
blir det kallare eller varmare om man fläktar på en person i en bastu??? (man fläktar med bastuvarm luft)

Facit: det KÄNNS varmare men temperaturen förändras inte...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507076
January 12, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Orkar inte läsa hela tråden..........

x-per har du någonsin sett eller byggt ett datorsystem med enbart fläktar (eller vatten för den delen) som har haft lägre temp än rumstemperatur??

Lägg gärna upp länk.

han har kylt en flaska med enbart luftkylning (en fläkt) till 5*C UNDER RUMSTEMPERATUR!!!

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
507082
January 12, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte inte på att vattnet faktiskt kokar och därmed tar upp värme ifrån resterande vatten vilket gör att det bildas is. Förlåt. Du kanske också borde acceptera tanken på att du har fel?
Och kanske vara lite mindre offensiv och arrogant?

Varför skulle mindre tryck medföra mindre temperatur? Jag vill veta ifall det nu är sant, jag ser ingen förklaring till det

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507084
January 12, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=smurfen-]ok jag kanske var otydlig.

För att jag ska tro på det du säger så vill jag se en länk eller nåt från en trovärdig källa som bekräftar allt. Innan dess kan du skriva vad som helst, kommer inte tro på det ändå.

Detta är så självklart att ingen skriver det på internet eller har en hemsida om det! Det är som att enbart ha en hemsida som handlar om att bilar har hjul!

Detta är ett faktum! Så det behövs ingen länk!

jorden är platt...
det är självklart...
detta är ett faktum, så det behövs ingen länk (bevis)...

Qui
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
507085
January 12, 2004 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

.. det är fysiskt omöjligt. :cy: :cy: :cy:

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507087
January 12, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan] Varför skulle mindre tryck medföra mindre temperatur? Jag vill veta ifall det nu är sant, jag ser ingen förklaring till det

jag undrar också det...
men det är ju "självklart" så det lär inte finnas på nån universitets-sajt eller liknande... laugh

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
507097
January 12, 2004 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: [quote=Pim_]Orkar inte läsa hela tråden..........

Lägg gärna upp länk.

han har kylt en flaska med enbart luftkylning (en fläkt) till 5*C UNDER RUMSTEMPERATUR!!!

Nobelpriset kommer komma som ett brev på posten........

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 121
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL