Omröstning : Luftkylning|Page 12|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
sp_UserOfflineSmall Offline
507121
January 12, 2004 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

åter till verkligheten... och allvaret...
x-per om du fotvarande undrar vakuums påverkan på temperaturen så läs >>> http://www.fysik.org/website/f...../index.asp
detta länkar till lunds universitets frågelåda...
välj ämnesområde "värme" och sök efter "vind"

"Fråga:
Hej. Temperaturen på en plats beror ju av atomers rörelse (om jag fattat rätt). Vad är då temperaturen i ett vakuum? Borde det inte bli varmare när det blåser eftersom atomerna rör sig mer då? Hur kan temperaturen variera i rymden, då rymden består av vakuum?
/Per Sundin, Katerdal, Uppsala
Svar: Det är inte meningsfullt att tala om temperaturen i vakuum. I praktiken finns inget perfekt vakuum. I ett laboratorievakuum bestäms restgasens temperatur av vakuumkammerens temperatur.
I princip omvandlas vindens rörelseenergi till värme, men effekten är liten.
Rymden är inte vakuum. Överallt finns lite gas, vars temperatur huvudsakligen bestäms av strålningsförhållanden, alltså heta stjärnor och joniserande strålning av olika slag.
Skickar man ut en termometer i rymden, kommer den inte visa den tunna gasens temperatur. Den kommer anta en temperatur så att den tar emot och skickar ut lika mycket strålning. En termometer visar ju bara sin egen temperatur. Därför är det helt meningslöst att tala om hur "varmt det är i solen".
/KS"

alltså...
det är inte meningsfullt att prata om temperatur i vakuum...
i princip förändras vindens rörelseenergi till VÄRME... (x-per... han säger att det blir VARMARE... inte mycket, men varmare...)

hade detta varit en boxningsmatch så hade domaren brytit för länge sedan på teknisk K.O. 😀

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
507129
January 12, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman du är inte lite trög eller?
Det handlade enbart om naturliga vindar som han hade med i argumentet men nu snackar vi om en fläkts propeller och uppbyggnad!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507140
January 12, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: nivaman du är inte lite trög eller?
Det handlade enbart om naturliga vindar som han hade med i argumentet men nu snackar vi om en fläkts propeller och uppbyggnad!

jo... jag är trög... jag vill inte fatta hur du slår dövörat till sakliga argument, trovärdiga källor och (faktiskt) högstadie fysik...
jag kan inte fatta hur du fabriserar fakta och vägrar ändra dig i dina förutfattade meningar... jag kan bara konstatera att du verkar leva i någon fantasivärld (sänka temperaturen med 5*C under rumstemperaturen)...
ja... jag ÄR trög... jag som inte inser att du vägrar att ta till dig fakta...

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
507148
January 12, 2004 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

jasså du xper, du tycker att "laberatoriumvakuum" är helt naturligt, hur deffinierar du då onaturligt vakuum?

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507166
January 12, 2004 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag "frågat lund" om följande...

1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.

2. Har lufttryck (eller vakuum) någon påverkan på temperaturen? Då menar jag inte metereologiskt utan under "laboratorieförhållanden".

inväntar svar...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507172
January 12, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: nivaman du är inte lite trög eller?

jag trodde att vi diskuterade dess kylförmåga...

hallon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
507194
January 12, 2004 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Usch.. jag är trött på denna diskussionen.. men iaf.. kolla här x-per.. för att döda ditt sista argument. 🙄

"flow smoothly and begins to separate from the blades" fortsättningen lyder nånting sånthär "varpå ny luft ersätter dess plats" dvs, det kommer aldrig att bli något undertryck bakom fläkten, sålänge du inte håller handen för! Även den lilla tryckskilnaden du skulle skapa då är inte tillräcklig för att sänka temperaturen nämnvärt.

Luften flödar igenom fläkten pga att fläkten förflyttar luft från baksidan till framsidan. Man kan säga att den försöker skapa ett undertryck. Ska där över huvud taget bli något undertryck på andra sidan får fläkten vara stooor, och snurra EXTREMT fort! så pass fort att den i princip påverkar väderförhållandena där du bor, och skapar ett lågtryck förknippat med regn o nederbörd. Hoppas för din egen skull att du inte glömt datorn ute :eye:

Men som sagt. Med en liten datorfläkt kan du aldrig kyla någonting under rumpstemperatur, vilket var ditt grundläggande påstående. Hur du nu vill slingra dig ifrån detta är upp till dig.

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
507242
January 12, 2004 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Dom som inte tror på att sänkt lufttryck sänker temperaturen kan fråga sin Fysik lärare eftersom en sådan person uppenbarligen inte haft tillräckligt avancerad fysik än, om den personen anser sig ha haft tillräckligt avancerad fysik i skolan så har den personen uppenbarligen sovit på lektionerna. Fråga vilken fysiker som helst: sänkt lufttryck medför sänkt temperatur ÄR en av fysikens grundlagar eller metrologin om ni så vill det.... i alla fall så är de ett faktum. Och ni tjatar om att vi ska visa en länk som styrker det, då kan väl ni visa en länk som motsäger det också!

Jag kan redan nu säga att ni inte kommer hitta nån sån länk, eftersom en sådan inte finns!

Ville bara säga de igen eftersom igen verkar ha uppfattat de första gången jag skrev det!

Här är bilden också:
[Image Can Not Be Found]

Strecken är luft strömmarna, de gula är området där det skapas undertryck och det är undertrycket som får planet att lyfta.

Jag såg att nån sa nått i stil med "om de blir undertryck och luft tillförs så blir de ju normal tryck igen", de var i sambnd med x-pers engelska utdrag.

Om det bildas undertryck så sugs luften in i området där undertrycket finns! På ett flygplan utnyttjas detta så att vingen sugs uppåt istället för att luft sugs in i undertrycket. Alltså är de helt normalt att ett undertryck blir tilltäppt OM DE STANNAR men fortsätter propellern snurra så fortsätter ju undertrycket, eller hur?

nivaman wrote: högstadie fysik...

nivaman: Om högstadie fysik är allt du läst kan jag förstå att du inte vet vad du snackar om, att lågtlufttryck medför lägre temperatur kommer först på gymnasiet...

hallon
Medlem
507261
January 12, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: [quote=Darko]

Jag såg att nån sa nått i stil med "om de blir undertryck och luft tillförs så blir de ju normal tryck igen", de var i sambnd med x-pers engelska utdrag.

Om det bildas undertryck så sugs luften in i området där undertrycket finns! På ett flygplan utnyttjas detta så att vingen sugs uppåt istället för att luft sugs in i undertrycket. Alltså är de helt normalt att ett undertryck blir tilltäppt OM DE STANNAR men fortsätter propellern snurra så fortsätter ju undertrycket, eller hur?

I en datorfäkt är det knappast tillräcklig tryckskillnad för att skapa en temperaturskillnad på fem grader. På ett flygplan kan jag tänka mig att det bildas is på vingarna, men knappast om flygplanet flyger en helt vanlig sommardag med en utomhustemperatur på 22 grader. Detsamma gäller fläktar i datorer wink

Slutsats: Du kan inte - i normala förhållanden - kyla en datorkomponent under rumstemperatur med en vanlig datorfläkt.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
507268
January 12, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallon wrote: [quote=Darko]

I en datorfäkt är det knappast tillräcklig tryckskillnad för att skapa en temperaturskillnad på fem grader. På ett flygplan kan jag tänka mig att det bildas is på vingarna, men knappast om flygplanet flyger en helt vanlig sommardag med en utomhustemperatur på 22 grader. Detsamma gäller fläktar i datorer wink

Slutsats: Du kan inte - i normala förhållanden - kyla en datorkomponent under rumstemperatur med en vanlig datorfläkt.

Jag sa till mig själv att jag inte skulle kommentera mer i denna tråden men men!

This understanding begins with the recognition that the blades of a fan propeller resemble the wing of an airplane, and as such follow the same aerodynamic laws.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507334
January 12, 2004 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

till min "fasa" så hittade jag detta...
"Fråga: Hej! Hur gör man egentligen för att uppnå mycket låga temperaturer, -150 och lägre? Har ni något litteraturtips?
Svar: Man börjar med att komprimera (trycka ihop) luft till högt tryck. Luften blir då mycket varm. Sedan kyler man den komprimerade luften. Därefter låter man luften expandera (utvidga sig) igen. Det blir då så kallt, att en del av luften kondenseras i flytande form. Flytande luft kokar vid ungefär -200 oC vid normalt lufttryck. Vill man ha det ännu kallare kan man kyla helium med den flytande luften och göra samma sak med den gasen. Då kan man komma ner till -269 oC, eller 4 K (kelvin). Vill man komma ännu lägre, får man hitta på andra knep, som du kan läsa om i artikeln lågtemperaturfysik"

detta visar något som Darko har påpekat vid flertalet gånger...
luft värms vid höga tryck... detta borde leda till att luften även kyls vid undertryck... Darko jag ber om ursärkt i denna fråga och är inte sen att rätta mig efter mina nyutvunna kunskaper...

men i huvudfrågan förändras ingenting... tvärtom... ju mera fläktar blåser på kylflänsen desto högre lufttryck utövas på denna och detta borde leda till en uppvärmning (i teorin)... observera att det handlar om mikroskopiska förändringar...
i praktiken utjämnas temperaturerna mellan "innanför datorn" och "utanför datorn" efter newtons model of cooling och newtons law of cooling...
dessutom är vi nu inne på kompressorkylning... inte konventionell luftkylning som denna tråd handlar om...

än en gång Darko... jag ber om ursäkt... hade du haft en trevlig länk så hade jag ändrat mig mycket tidigare (i frågan om undertryck->kylning)

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
507363
January 12, 2004 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: till min "fasa" så hittade jag detta...
"Fråga: Hej! Hur gör man egentligen för att uppnå mycket låga temperaturer, -150 och lägre? Har ni något litteraturtips?
Svar: Man börjar med att komprimera (trycka ihop) luft till högt tryck. Luften blir då mycket varm. Sedan kyler man den komprimerade luften. Därefter låter man luften expandera (utvidga sig) igen. Det blir då så kallt, att en del av luften kondenseras i flytande form. Flytande luft kokar vid ungefär -200 oC vid normalt lufttryck. Vill man ha det ännu kallare kan man kyla helium med den flytande luften och göra samma sak med den gasen. Då kan man komma ner till -269 oC, eller 4 K (kelvin). Vill man komma ännu lägre, får man hitta på andra knep, som du kan läsa om i artikeln lågtemperaturfysik"

detta visar något som Darko har påpekat vid flertalet gånger...
luft värms vid höga tryck... detta borde leda till att luften även kyls vid undertryck... Darko jag ber om ursärkt i denna fråga och är inte sen att rätta mig efter mina nyutvunna kunskaper...

men i huvudfrågan förändras ingenting... tvärtom... ju mera fläktar blåser på kylflänsen desto högre lufttryck utövas på denna och detta borde leda till en uppvärmning (i teorin)... observera att det handlar om mikroskopiska förändringar...
i praktiken utjämnas temperaturerna mellan "innanför datorn" och "utanför datorn" efter newtons model of cooling och newtons law of cooling...
dessutom är vi nu inne på kompressorkylning... inte konventionell luftkylning som denna tråd handlar om...

än en gång Darko... jag ber om ursäkt... hade du haft en trevlig länk så hade jag ändrat mig mycket tidigare (i frågan om undertryck->kylning)

Då vill ju jag gärna veta källan även om jag inte har varit inblandad i just den där diskussionen och inte vill det heller 😉 Men bara för sakens skull så man kan utöva lite källkritik 😀

x-per och ni andra... ni har inte ens orkat kommentera dom länkar och fysiska lagar jag har postat tidigt i tråden... tråkigt...

Ser det som att ni hellre vill komma med långsökta exempel som hjälper ert påstående kan jag erkänna - MEN AV HELT ANDRA ORSAKER ÄN DOM VI DISKUTERAR HÄR!

Tobiaz wrote: http://www.susning.nu/Termodynamik

"Två kroppar som står i termodynamisk jämvikt med varandra har samma temperatur."

"Det finns ingen process vars enda resultat är att värme överförs från en kallare till en varmare kropp"

Allt från susning.nu... hoppas jag får lägga upp citaten här... om jag bryter mot någon copyright får någon SKRIKA TILL!

Inser du inte att du har brutit mod dem här två lagarna om du lyckas kyla t.ex. en metallbit till under rumstemperaturen med luft med samma temperatur som rumstemperaturen?

Hoppas ni lär er nån dag - the truth is out there 😉

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507371
January 12, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

tobiaz
http://www.fysik.org/website/f.....temperatur
fråga nr. 2582 (sök på sidan på "komprimering")

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507376
January 12, 2004 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

förtydligande på högtryck-lågtryck...

observera att vi teoriserar... i praktiken knappast mätbart...

högtryck på ena sidan fläkten och lågtryck på andra sidan...
leder till...
varmare på ena sidan fläkten och kallare på andra sidan...
resultatet blir plus-minus-noll...

hallon
Medlem
507382
January 12, 2004 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Hallon][quote=Darko]

Jag sa till mig själv att jag inte skulle kommentera mer i denna tråden men men!

This understanding begins with the recognition that the blades of a fan propeller resemble the wing of an airplane, and as such follow the same aerodynamic laws.

Och med det ville du motsäga min slutsats, eller? Annars vet jag inte varför du upprepade dig..

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
507417
January 12, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

förhållandet tryck och temperatur kan beskrivas med hjälp av "gasernas allmänna tillståndslag"
pV=NkT
där
p = tryck i Pa
V = volym
N = antalet molekyler
k = Boltzmanns konstant
T = den absoluta temperaturen i Kelvin

edit : luft är en sorts gas

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
507491
January 12, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: men i huvudfrågan förändras ingenting... tvärtom... ju mera fläktar blåser på kylflänsen desto högre lufttryck utövas på denna och detta borde leda till en uppvärmning (i teorin)... observera att det handlar om mikroskopiska förändringar...

Först, ursäkt godtagen.

Men, då borde de ju egentligen bli bättre resultat om man vända fläkten för att suga från kylaren... Om man har en kraftigare fläkt alltså, bara en tanke.

Johanbozzboy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
507601
January 12, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du menar CPUn eller Chassit, Chassit går men inte CPUn..

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
507608
January 12, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Johanbozzboy wrote: Om du menar CPUn eller Chassit, Chassit går men inte CPUn..

Förklara hur nåt går överhuvudtaget.. det är det allt handlar om. Att man med luftkylning kan sänka tempen under rumstempen

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
507731
January 12, 2004 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle inte någon kunna maila "Lundgrabben" och be honom ta en titt på detta forum, han skulle säkert tycka att det är kul plus att han antagligen skulle kunna reda ut allt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 356
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL