February 12, 2003
nivaman wrote: [quote=Darko][quote=nivaman]då är vi iaf. långt ifrån konventionell luftkylning vilket denna tråd inledningsvis handlade om...
så sant, så sant. men om du kollar din första post så står de inget om konventionell luftkylning vilket är vad jag har utnyttjat för att framföra mina argument.
allting började med att jag skrev konventionell (i första edit, ca. 2min efter att jag startade tråden) ...
Vissa verkar tro benhårt på att man kan kyla datorkomponenter med hjälp av luftkylning till kallare än rumstemperaturen...
edit : jag menar självklart konventionell luftkylning... alltså fläktar och kylflänsar...
Senast ändrad av nivaman den Sön Jan 11, 2004 3:51 pm, ändrad totalt 2 gånger
observera att jag editerade två gånger för att slippa allt snack om extremkylning (det hjälpte inte)
observera att edit är gjort LÅNGT innan bizarro fysiken blev aktuell och vi började trotsa vissa naturlagar (syftar inte på dig darko, du har varit saklig hela tråden egenom)...
Huvudfrågan enligt mig har varit ifall man med enbart hjälp av en fläkt och en flens kan kyla flänsen till under rumstemperatur!
Och DET beviserligen hade jag rätt på!
October 11, 2002
x-per wrote: [quote=nivaman][quote=Darko][quote=nivaman]då är vi iaf. långt ifrån konventionell luftkylning vilket denna tråd inledningsvis handlade om...
så sant, så sant. men om du kollar din första post så står de inget om konventionell luftkylning vilket är vad jag har utnyttjat för att framföra mina argument.
allting började med att jag skrev konventionell (i första edit, ca. 2min efter att jag startade tråden) ...
Vissa verkar tro benhårt på att man kan kyla datorkomponenter med hjälp av luftkylning till kallare än rumstemperaturen...
edit : jag menar självklart konventionell luftkylning... alltså fläktar och kylflänsar...
Senast ändrad av nivaman den Sön Jan 11, 2004 3:51 pm, ändrad totalt 2 gånger
observera att jag editerade två gånger för att slippa allt snack om extremkylning (det hjälpte inte)
observera att edit är gjort LÅNGT innan bizarro fysiken blev aktuell och vi började trotsa vissa naturlagar (syftar inte på dig darko, du har varit saklig hela tråden egenom)...
Huvudfrågan enligt mig har varit ifall man med enbart hjälp av en fläkt och en flens kan kyla flänsen till under rumstemperatur!
Och DET beviserligen hade jag rätt på!
Det är ju precis det som du har blivit motbevisad i upprepade gånger.. 🙄
April 5, 2003
Nu är de sista posten i den här tråden:
JA man kan få lägre temp än rumstemp med hjälp av luft, MEN inte med konventionell luftkylning.
NEJ de går inte med kylning från t ex gtek!
Jag och x-per har hela tiden lagt fram att de är möjligt med extream prylar och under extrem förhållanden.
nivaman, smurfen och jiggly ni har bevisat att de inte går med vänlig kylning man köper på gtek t ex.
Så vitt jag sett har jag och x-per aldrig sagt att de går med vanlig kylning (från gtek t ex igen). Alltså diskuterar vi 2 helt skilda saker och har gjort de i 11 sidor nu! Personligen är jag en person som tycker de är roligt att diskutera men nu börjar de ha gått förlångt.
nivaman, smurfen och jiggly om ni erkänner att under extrem förhållanden kan de funka så erkänner jag och jag hoppas även x-per att de är omöjligt med konventionell kylning (från t ex gtek).
inga ursäkter utdelas åt något håll OK? Om de är nån som inte är med på detta så PM:a mig eftersom jag inte tänkt posta i denna tråd en gång till!
October 11, 2002
Säg inte att jag har lagt fram några bevis, för det har jag inte, jag tillkom så sent i den här tråden och har bara läst igenom den, men jag håller med vad nivaman, smurfen med flera har sagt så..
Och ja, Darko, jag tycker att ni ska lägga ner den här diskussionen nu..
July 22, 2003
nivaman wrote: jag måste rätta dig där darko...
x-per påstår sig komma 5*C under rumstemperatur med en chassifläkt...
Precis min mening. Jag kan hålla med dig darko, att med extrema saker går det. Men som sagt x-per hävdar att det går med en vanlig chassifläkt. Det är det jag har hävdat varit omöjligt hela tiden och det är det den här tråden handlade om från början.
July 18, 2002
September 3, 2001
omfg ... att tråden kan bli 11 sidor lång på ett ämne som lika gärna kunde ha varit "är 1+1= 2 eller 3?"
så himla självklart att det inte går. Det är som någon sa tidigare att förvänta sig att en studsboll ska studsa högre än vad man släppte bollen från.
skärp er... det GÅR inte.. det är ingen teori, det är en naturlag och den står på fysik A böckerna. Det är nog lika beprövat som att värme kan ledas genom en metallstav.
February 12, 2003
Smutnik wrote: x-per har inte visat sitt brev från universitetet som han påstår bevisa det han säger.
Samt har han inte kommenterat NRFs brev, väntar på båda fortfarande.
(detta har inget med trådarna efter mitt senaste inlägg att göra)
Jag kunde inte visa det pga att jag var ute och körde med körskolan!
NRFs brev har jag visst kommenterat....Darko likaså!
February 12, 2003
smurfen- wrote: [quote=nivaman]jag måste rätta dig där darko...
x-per påstår sig komma 5*C under rumstemperatur med en chassifläkt...
Precis min mening. Jag kan hålla med dig darko, att med extrema saker går det. Men som sagt x-per hävdar att det går med en vanlig chassifläkt. Det är det jag har hävdat varit omöjligt hela tiden och det är det den här tråden handlade om från början.
Smutte om du lämnar flaskan åt sidan ett tag!
Du HAR (och dom andra också för den delen) sagt att man inte under några som hellst omständigheter kan med ENBART hjälp av en fläkt få ner tex en fläns under rumstemperatur!
Alltså ni har sagt att det strider mot fysikens lagar om man skulle med hjälp av enbart en fläkt få ner temperaturen under rumstemperatur!
Omständigheterna disskuterade vi aldrig förräns alderles nyligen!
Så som jag ser det har jag haft rätt hela tiden!
Det bevisade ni också när ni sa att man KUNDE med hjälp av rätt utrystning!
Jag har bevisat mitt nu och tänker inte kommentera i denna fjantiga tråd längre!
Hej då!
January 28, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Exempel:
Ifall man åker MC en kall (+2-3 grader) och regnig höstkväll så brukar ofta byxbenen frysa till is när de har blivit fuktiga. Vad beror detta på?
det har jag då aldrig råkat ut för...
du har inte kollat på en termometer som suttit precis vid ett fönster så att den kan ha blivit uppvärd och det eg är precis under 0c ute?
March 1, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Exempel:
Ifall man åker MC en kall (+2-3 grader) och regnig höstkväll så brukar ofta byxbenen frysa till is när de har blivit fuktiga. Vad beror detta på?
vind/fläkt på fukt har varit uppe tidigare på tråden...
denna tråd gäller endast konventionell luftkylning (inget vatten inblandat)...
Fråga: 1. Kan man med hjälp av fläktar kyla en kylfläns (på tex. en dator) till under rådande rumstemperatur? Det finns dom som påstår att detta skulle vara möjligt under extrema förhållanden.
Svar: 1. Nej, inte en kylfläns som normalt är torr. Däremot om du omger en flaska med en fuktig trasa och låter vinden blåsa, så kan flaskan få lägre temperatur än omgivningen. Detta beror på att vattnets ångbildningsvärme (den energi som fordras för att vatten skall övergå från flytande till gasform) kyler flaskan.
från http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?id=12590
4 Guest(s)