February 12, 2003
smurfen- wrote: För din egen skull x_per hoppas jag att du bara skämtar om allt det här och har roligt åt oss. Om det nu inte är så tycker jag synd om dig
Du har ju knappast argumenterat eller kommit med förslag om påståenden och liknande som kan bevisa att du har rätt!
Det enda du har gjort är att säga..."sähär är det" "du har fel" "jag har rätt" "du skämtar bara" och liknande men du har inte sagt ett enda förslag som stödjer din teori!
July 22, 2003
x-per wrote: [quote=smurfen-]För din egen skull x_per hoppas jag att du bara skämtar om allt det här och har roligt åt oss. Om det nu inte är så tycker jag synd om dig
Du har ju knappast argumenterat eller kommit med förslag om påståenden och liknande som kan bevisa att du har rätt!
Det enda du har gjort är att säga..."sähär är det" "du har fel" "jag har rätt" "du skämtar bara" och liknande men du har inte sagt ett enda förslag som stödjer din teori!
Jagf anser inte att jag behöver göra det eftersom nivaman har postat 4 länkar som alla säger tvärtemot vad du sagt... så skippa skitsnacket nu... Personer som dig gör mig ledsen... hög iq utan kunskap verkar stämma in ganska bra på dig
February 12, 2003
smurfen- wrote:
Jagf anser inte att jag behöver göra det eftersom nivaman har postat 4 länkar som alla säger tvärtemot vad du sagt... så skippa skitsnacket nu... Personer som dig gör mig ledsen... hög iq utan kunskap verkar stämma in ganska bra på dig
Ok så ALLA utom jag tror att det inte går att få ner tempen under rumstemperatur!
Kolla på detta då:
Darko wrote: Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....
cool_poe wrote: asså hur kommer det sig då att min Maxtor disk är 18-19° och rumstempen runt 23°..
Har en 92mm som blåser på 2 av mina hårddiskar och har satt diskarna på 5,25" platserna..
hm?
Lauregos wrote: Jag röstade JA, tex om man lindar in en burka cola i en våt handduk och ställer den på ett ställe där det blåser, blir den ju kallare efter ett tag, vi säger att det är +23 grader ute, och det blåser 25m/s, visst blir väl colan kallare då, och kyleffekten kan inte mätas med termometer eftersom den inte känner vinden på samma sätt. Så ja, det blir kallare, så som jag har förstått det.
Aaargh, det var svårt att förklara, och, försök inte förstå det, det gör jag inte själv heller. 😀
Hehe observera att vi som har motsagt er har gjort EXPERIMENT I VERKLIGHETEN och ni som säger NEJ bara har läst er till det på internet och tror att det är sant :D:D:D:D:D:D:D
January 15, 2003
Det pratades en del om varför det känns kallare i tex fjällen när det blåser, jämfört när det är vindstilla.
Vi säger att det är -5°C ute, dvs helt okej om man åker skidor. Men en dag så blåser det 15 m/s då känns det som att det vore runt -20°C. Men vad beror då det på?
Jo, kroppen alstrar ju värme, och när det blåser så försvinner den värmen från kroppen mycket snabbare jämfört med om det är vindstilla. Och då känns det givetvis kallare...
Dessutom så var det någon som tog upp att om man ställer en colaburk inlindad i en våt handduk i vind, så sjunker temperaturen. Det stämmer faktiskt (trots att det inte hade med tråden att göra då det var enbart luftkylning vi talade om).
Varför?
Jo när i det här fallet vattnet avdunstar så övergår det till gasform (vattenånga), och för att det ska gå över till gasform så krävs det energi. Vattnet i handduken tar energi (i det här fallet värmeenergi) från colaburken, och då sjunker temperaturen något. Men när allt vatten avdunstat så kommer temperaturen bara öka tills den är densamma som omgivningen.
Undrar vad jag röstade 🙂
Edit:
När det gäller Darko´s inlägg så stämmer det ja. Jag trodde däremot att vi pratade om mindre extrema luftströmmar, som tex mot en processor...
Darko skrev:
Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....
July 22, 2003
Jag ger upp.. du får tro vad du vill.. sen att det är fel orkar jag inte bry mig om längre.. du har ju trots allt en 2. Nej knappast! Jag har gått en 3 årig utbildning innom bilbranchen! också kallad fordon.. och vad jag vet så är fysik ett av de största områdena så du borde ju veta det här...
och för dom som inte fattar så är jag bara ironsik... jag anser att x_per vägrar inse att han har fel osv osv men jag orkar bara inte bry mig utan ska istället ägna ett par minuter att tycka synd om mindre vetande personer 🙂
December 19, 2002
Jag har läst inläggen lite dåligt, så det kan tänkas att någon redan skrivit detta. Anledningen till att cola-burken blir kallare beror på att vätskan i handduken evaporerar. Metoden används för att bestämma relativ luftfuktighet. Då kalls det Psykrometer. Det består av två termometrar varav den ena hålls fuktig, sen låtar man luften passera över båda termometrarna. Den fuktiga termometern kommer bli kallare än den torra. Sen läser man ut fuktigheten i en tabell. :bok:
January 15, 2003
x-per wrote: PeeWee^ tyvärr du verkar ha missat att vi inte snackar om känslor utan nu snackar vi om icke levande saker!
Jahaja, hm, senast jag tittade efter så var en colaburk ett icke levande objekt :S
Och vad det gäller "känslan" att det är kallare så har det diskuterats i tråden tex:
Lauregos skrev:
Kyleffekten kan ju däremot bli högre (Det vet alla som har varit på Åreskutan vid -20 och det blåser 20m/s )
Men det går inte att mäta med termometer, men det känns kallare.
November 8, 2003
X-per, vad hade du i fysik och kemi när du gick på gymnasiet?, eller du kanske aldrig gick i skolan?
Om man kan lite om sånt så borde man ju kunna räkna ut att det du säger är ganska omöjligt.
Och nej, man kan inte ha 27C inomhus
:bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8)
February 12, 2003
PeeWee^ wrote:
När det gäller Darko´s inlägg så stämmer det ja. Jag trodde däremot att vi pratade om mindre extrema luftströmmar, som tex mot en processor...
Precis äntligen börjar vi lösa det!
Jag gör en enkel skala då hä neranför
Vindstyrka:
Chassiefläkt Flygplan
1km/h 300km/h
|--------------------------------------------------------------|
Temperaturminskning:
|-|-------|----------------|----------------------|---------------------------------|
Någon som fattar? Alltså det jag vill få fram är att temperaturminskningen höjs i kvadrat jämfört med luftströmmarna!
Även om skillnaden är liten så vid rumstemperatur så är det ändå en skillnad!
Och så alltså var mitt påstående rätt! Tack för mig!
March 1, 2003
Kamelryttarn wrote: Jag har läst inläggen lite dåligt, så det kan tänkas att någon redan skrivit detta. Anledningen till att cola-burken blir kallare beror på att vätskan i handduken evaporerar. Metoden används för att bestämma relativ luftfuktighet. Då kalls det Psykrometer. Det består av två termometrar varav den ena hålls fuktig, sen låtar man luften passera över båda termometrarna. Den fuktiga termometern kommer bli kallare än den torra. Sen läser man ut fuktigheten i en tabell. :bok:
låter som en variant av vattenkylning...
July 17, 2002
nivaman wrote: [quote=Kamelryttarn]Jag har läst inläggen lite dåligt, så det kan tänkas att någon redan skrivit detta. Anledningen till att cola-burken blir kallare beror på att vätskan i handduken evaporerar. Metoden används för att bestämma relativ luftfuktighet. Då kalls det Psykrometer. Det består av två termometrar varav den ena hålls fuktig, sen låtar man luften passera över båda termometrarna. Den fuktiga termometern kommer bli kallare än den torra. Sen läser man ut fuktigheten i en tabell. :bok:
låter som en variant av vattenkylning...
Hehee... Om du känner för att fixa fram så en droppe vatten hela tiden ligger på prollen när det blåser och CPUn inte kortsluts av det så köper jag lösningen. Lovar.
February 12, 2003
arion wrote: [quote=x-per]Varför skulle man inte kunna ha 27 grader innomhus?
Ok, man KAN ha 27C, men det finns ingen, förutom möjligtvis du, som har det.
Du hade inte bakat något precis och låtit ugnen stå öppen?, det kan ju föklara saken.
Hört talas om bastu någongång? Det är det uppemot 100+
Jag har lyckats få 38 grader i mitt rum!
Dörren stängd, 3 datorer igång, tv på, playstation på, skärmen på, elemtet på, receivern på och högtalaren på så vad är det som är konstigt att det är 27 grader? Fattar inte varför ni hakade upp på det!
October 4, 2002
Alltså när nånting kyls sker ju bara en förlust av värmeenergi... Om nånting kyls under temperaturen på mediet den är i, var skulle den här värmeenergin ta vägen då hade ni tänkt?
Är väldigt imponerad av att några har lyckats med något omöjligt, ni borde få nobelpris
November 8, 2003
x-per wrote: [quote=arion][quote=x-per]Varför skulle man inte kunna ha 27 grader innomhus?
Ok, man KAN ha 27C, men det finns ingen, förutom möjligtvis du, som har det.
Du hade inte bakat något precis och låtit ugnen stå öppen?, det kan ju föklara saken.
Hört talas om bastu någongång? Det är det uppemot 100+
Jag har lyckats få 38 grader i mitt rum!
Dörren stängd, 3 datorer igång, tv på, playstation på, skärmen på, elemtet på, receivern på och högtalaren på så vad är det som är konstigt att det är 27 grader? Fattar inte varför ni hakade upp på det!
Det jag ville säga är ju att flaskan antagligen blev kallare för att temperaturen i rummet sjönk, precis som du säger här, du kanske hade på en massa elektronik m.m.
Du måste ju erkänna att du är ganska oseriös iaf när det gäller det där exprimentet.
1 Guest(s)