Omröstning : Luftkylning|Page 3|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
506054
January 11, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: X-per, vad hade du i fysik och kemi när du gick på gymnasiet?, eller du kanske aldrig gick i skolan?

Om man kan lite om sånt så borde man ju kunna räkna ut att det du säger är ganska omöjligt.

Och nej, man kan inte ha 27C inomhus

:bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8) :bok: 8)

Mina föräldrar brukar vintertid ha 25-30 grader inomhus.
Vedeldning kallas det.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
506055
January 11, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
Nirvaman har ju i princip enbart samlat in fakta som har med levande varelser att göra men vi snackar om icke levande varelser!

du kan engelska förmodar jag...

inanimate = icke levande
wind chill = vindfaktorn

"The only effect wind chill has on inanimate objects, such as car radiators and water pipes, is to shorten the amount of time for the object to cool. The inanimate object cannot cool below the actual air temperature. For example, if the temperature outside is -5°F and the wind chill temperature is -31°F, then your car's radiator will not drop lower than -5°F. Wind chill is displayed when actual temperatures are below 70°F and will read the same as the actual temperature at temperatures above 50 as well as in very light wind conditions. "

källan är amerikanska motsvarigheten till smhi...
http://www.srh.weather.gov/jet...../chill.htm

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
506056
January 11, 2004 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=smurfen-] Jagf anser inte att jag behöver göra det eftersom nivaman har postat 4 länkar som alla säger tvärtemot vad du sagt... så skippa skitsnacket nu... Personer som dig gör mig ledsen... hög iq utan kunskap verkar stämma in ganska bra på dig

Ok så ALLA utom jag tror att det inte går att få ner tempen under rumstemperatur!

Kolla på detta då:

Darko wrote: Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....

cool_poe wrote: asså hur kommer det sig då att min Maxtor disk är 18-19° och rumstempen runt 23°..
Har en 92mm som blåser på 2 av mina hårddiskar och har satt diskarna på 5,25" platserna..
hm?

Lauregos wrote: Jag röstade JA, tex om man lindar in en burka cola i en våt handduk och ställer den på ett ställe där det blåser, blir den ju kallare efter ett tag, vi säger att det är +23 grader ute, och det blåser 25m/s, visst blir väl colan kallare då, och kyleffekten kan inte mätas med termometer eftersom den inte känner vinden på samma sätt. Så ja, det blir kallare, så som jag har förstått det.

Aaargh, det var svårt att förklara, och, försök inte förstå det, det gör jag inte själv heller. 😀

Hehe observera att vi som har motsagt er har gjort EXPERIMENT I VERKLIGHETEN och ni som säger NEJ bara har läst er till det på internet och tror att det är sant :D:D:D:D:D:D:D

Okej då kanske ja ska visa mina resultat efter mina egnn experiment eftersom du inte tror på alla andras bevis...
Jag tog en termometer och en delta fläkt.. lät termometern ligga
på ett ställe några minuter och visade då 20,0 grader och när
fläkten hade snurrat i ca 5min hade temperaturen ändrats till 20,2 C
konstigt de där du.. 😀 laugh 😛 HEHE

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
506059
January 11, 2004 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Men alltså...

Säg att du har något som är 50C... så vill du kyla det med en rejäl fläkt. Så fläkten börjar blåsa luft som är 30C på det du vill kyla.
Då måste ni väl förstå att det man vill kyla inte kommer ner under 30C...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
506060
January 11, 2004 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Okej då kanske ja ska visa mina resultat efter mina egnn experiment eftersom du inte tror på alla andras bevis...
Jag tog en termometer och en delta fläkt.. lät termometern ligga
på ett ställe några minuter och visade då 20,0 grader och när
fläkten hade snurrat i ca 5min hade temperaturen ändrats till 20,2 C
konstigt de där du.. 😀 laugh 😛 HEHE

Nu så... det där är ett test som låter mer rimligt i mina öron 😀

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
506062
January 11, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

En delta avger värmeenergi. Dom där bestarna drar ju närmare 2A eller strax över 20W. Den energin måste ta vägen nånstans. Det kan ha vart det som höjde tempen.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
506065
January 11, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt "experiment" med bilen!

En varm sommardag när solen sken och det var ca 30 grader i skuggan så mätte jag temperaturen på biltaket som var ca 60 grader när solen hade skinit på den!
Sen åkte vi från tossa de mar ner mot Madrid i ca 200 km/h men sen när vi stannade på en rastplats så tog jag fram min termometer och mätte på exakt samma ställe på biltaket och då var temperaturen ca 30 grader och solen hade varit framme hela tiden! Lufttemperaturen i solen var ca 45 grader!

Det är nog med bevis!

Edit: Jag säger samma som kamelryttarn!

Snorch
Member
Medlem
506066
January 11, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: En delta avger värmeenergi. Dom där bestarna drar ju närmare 2A eller strax över 20W. Den energin måste ta vägen nånstans. Det kan ha vart det som höjde tempen.

om vi säger såhär så han den inte bli varm på dess få minuter..
och det är ju ganska självklart att man inte kan kyla något med
nått varmare än de man vill kyla. som coore skrev

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
506071
January 11, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=PeeWee^] När det gäller Darko´s inlägg så stämmer det ja. Jag trodde däremot att vi pratade om mindre extrema luftströmmar, som tex mot en processor...

Precis äntligen börjar vi lösa det!

Jag gör en enkel skala då hä neranför

Vindstyrka:
Chassiefläkt Flygplan
1km/h 300km/h
|--------------------------------------------------------------|

Temperaturminskning:

|-|-------|----------------|----------------------|---------------------------------|

Någon som fattar? Alltså det jag vill få fram är att temperaturminskningen höjs i kvadrat jämfört med luftströmmarna!
Även om skillnaden är liten så vid rumstemperatur så är det ändå en skillnad!

Och så alltså var mitt påstående rätt! Tack för mig!

Det måste ju innebära att: om jag har en en tillräckligt stark luftström, fläkt, whatever - så kan jag kyla ner ett föremål till mycket mycket nära absoluta nollpunkten? Eller iaf komma ner i minusgrader? Hör du inte hur orimligt det låter? Kan inte du leta upp nån faktakälla (inte ett till eget experiment) som bekräftar det du säger?

x-per
Member
Medlem
506072
January 11, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: Det måste ju innebära att: om jag har en en tillräckligt stark luftström, fläkt, whatever - så kan jag kyla ner ett föremål till mycket mycket nära absoluta nollpunkten? Eller iaf komma ner i minusgrader? Hör du inte hur orimligt det låter? Kan inte du leta upp nån faktakälla (inte ett till eget experiment) som bekräftar det du säger?

Ermh du verkar tro att vi snackar om extrema nerkylningar ju!
Japp jag ska leta upp det sen när jag har tid!

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
506073
January 11, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mitt "experiment" med bilen!

En varm sommardag när solen sken och det var ca 30 grader i skuggan så mätte jag temperaturen på biltaket som var ca 60 grader när solen hade skinit på den!
Sen åkte vi från tossa de mar ner mot Madrid i ca 200 km/h men sen när vi stannade på en rastplats så tog jag fram min termometer och mätte på exakt samma ställe på biltaket och då var temperaturen ca 30 grader och solen hade varit framme hela tiden! Lufttemperaturen i solen var ca 45 grader!

Det är nog med bevis!

Luftemperaturen i solen var inte alls 45C, den var bara 30 precis som i skuggan, håller du termometern i solen så kommer däremot solens värmestrålning att värma upp termometern.

Och varför mäter du på taket på eran bil när du är utomlands?

Snorch
Member
Medlem
506074
January 11, 2004 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog med bevis!

Och du vet att luftemperaturen i solen var 45C hela tiden?
Edit: Man brukar inte mäta temperatur i solen då temperaturmätaren värms av solen..

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
506075
January 11, 2004 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Tobiaz]Det måste ju innebära att: om jag har en en tillräckligt stark luftström, fläkt, whatever - så kan jag kyla ner ett föremål till mycket mycket nära absoluta nollpunkten? Eller iaf komma ner i minusgrader? Hör du inte hur orimligt det låter? Kan inte du leta upp nån faktakälla (inte ett till eget experiment) som bekräftar det du säger?

du får gärna PMa mig sen...

x-per
Member
Medlem
506078
January 11, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=x-per]Mitt "experiment" med bilen!

Det är nog med bevis!

Luftemperaturen i solen var inte alls 45C, den var bara 30 precis som i skuggan, håller du termometern i solen så kommer däremot solens värmestrålning att värma upp termometern.

Och varför mäter du på taket på eran bil när du är utomlands?

Jag läste av den temperaturen som stod på termometern . slut!
Anledningen till att jag brydde mig om att göra det är för att vi hade ett experiment i högstadiet på fysiken som handlar om exakt det vi snackar om nu!

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
506079
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Tobiaz]Det måste ju innebära att: om jag har en en tillräckligt stark luftström, fläkt, whatever - så kan jag kyla ner ett föremål till mycket mycket nära absoluta nollpunkten? Eller iaf komma ner i minusgrader? Hör du inte hur orimligt det låter? Kan inte du leta upp nån faktakälla (inte ett till eget experiment) som bekräftar det du säger?

Men om temperaturen minskade i kvadrat med luftstyrkan (eller vad du nu sa, temperaturen minskade iaf helt oberoende av temperaturen på mediet den var i...) så innebär det ju att du säger att man kan komma långt under rumstemperaturen med lulftkylning som ett exempel? Får jag ett ja eller nej på det här påståendet?

PeeWee^
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
506080
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=PeeWee^] När det gäller Darko´s inlägg så stämmer det ja. Jag trodde däremot att vi pratade om mindre extrema luftströmmar, som tex mot en processor...

Precis äntligen börjar vi lösa det!

Jag gör en enkel skala då hä neranför

Vindstyrka:
Chassiefläkt Flygplan
1km/h 300km/h
|--------------------------------------------------------------|

Temperaturminskning:

|-|-------|----------------|----------------------|---------------------------------|

Någon som fattar? Alltså det jag vill få fram är att temperaturminskningen höjs i kvadrat jämfört med luftströmmarna!
Även om skillnaden är liten så vid rumstemperatur så är det ändå en skillnad!

Och så alltså var mitt påstående rätt! Tack för mig!

När det gäller Darkos påstående börjar jag bli fundersam. Darko menar du att när luft är i rörelse så minskar molekylernas hastighet? Jag trodde iaf att det var motsatsen och isf så blir luften varmare.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
506082
January 11, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog med bevis!

En termometer mäter bara upp hur varmt det är i luften, men om du låter en bil stå i solen så är det inte bara luften som värmer upp bilen... utan det kommer oxå strålningsenergi från solen som träffar bilen, och då omvandlas denna energin till värmeenergi.
Därför var taket så varmt...

Och att det senare var 30 när det var 45C i luften berodde nog på att du hade åkte igenom ett kallare område strax innan så att temperaturen hade sjunkit på taket.

x-per
Member
Medlem
506084
January 11, 2004 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: [quote=x-per][quote=Tobiaz]Det måste ju innebära att: om jag har en en tillräckligt stark luftström, fläkt, whatever - så kan jag kyla ner ett föremål till mycket mycket nära absoluta nollpunkten? Eller iaf komma ner i minusgrader? Hör du inte hur orimligt det låter? Kan inte du leta upp nån faktakälla (inte ett till eget experiment) som bekräftar det du säger?

Men om temperaturen minskade i kvadrat med luftstyrkan (eller vad du nu sa, temperaturen minskade iaf helt oberoende av temperaturen på mediet den var i...) så innebär det ju att du säger att man kan komma långt under rumstemperaturen med lulftkylning som ett exempel? Får jag ett ja eller nej på det här påståendet?

Som darko skrev så handlar det om ytterst lite! Det kan man utläsa på min tabell också!

x-per
Member
Medlem
506089
January 11, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: En termometer mäter bara upp hur varmt det är i luften, men om du låter en bil stå i solen så är det inte bara luften som värmer upp bilen... utan det kommer oxå strålningsenergi från solen som träffar bilen, och då omvandlas denna energin till värmeenergi.
Därför var taket så varmt...

Jag visste att det var någon som skulle kommentera det!
Ok jag vet att taket blir varmare pga strålningenergin från solen!
MEN strålningsenergin finns ju fortfarande om jag kör med bilen och FORTFARANDE ger värme på taket men ändå blev det kallare än lufttemperaturen!

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
506090
January 11, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Tobiaz][quote=x-per][quote=Tobiaz]Det måste ju innebära att: om jag har en en tillräckligt stark luftström, fläkt, whatever - så kan jag kyla ner ett föremål till mycket mycket nära absoluta nollpunkten? Eller iaf komma ner i minusgrader? Hör du inte hur orimligt det låter? Kan inte du leta upp nån faktakälla (inte ett till eget experiment) som bekräftar det du säger?

Som darko skrev så handlar det om ytterst lite! Det kan man utläsa på min tabell också!

Varför skulle det handla om så lite? Det beror ju bara på luftströmmens styrka säger du ju?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 340
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL