Omröstning : Luftkylning|Page 4|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
sp_UserOfflineSmall Offline
506091
January 11, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:
Och att det senare var 30 när det var 45C i luften berodde nog på att du hade åkte igenom ett kallare område strax innan så att temperaturen hade sjunkit på taket.

Alltså, jag tror att han har mätt lite konstigt, 30 C iskuggan, det är lufttemperaturen, att det sen är 45 i solen spelar ingen roll eftersom det då är solens strålar som bränner direkt på termometern!!!

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
506093
January 11, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=x-per]Mitt "experiment" med bilen!

En varm sommardag när solen sken och det var ca 30 grader i skuggan så mätte jag temperaturen på biltaket som var ca 60 grader när solen hade skinit på den!
Sen åkte vi från tossa de mar ner mot Madrid i ca 200 km/h men sen när vi stannade på en rastplats så tog jag fram min termometer och mätte på exakt samma ställe på biltaket och då var temperaturen ca 30 grader och solen hade varit framme hela tiden! Lufttemperaturen i solen var ca 45 grader!

Det är nog med bevis!

Edit: Jag säger samma som kamelryttarn!

Luftemperaturen i solen var inte alls 45C, den var bara 30 precis som i skuggan, håller du termometern i solen så kommer däremot solens värmestrålning att värma upp termometern.

Och varför mäter du på taket på eran bil när du är utomlands?

Vill gärna veta vad du svarar på det här x-per! 😀

Då allt det där stämmer...

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
506096
January 11, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
Jag visste att det var någon som skulle kommentera det!
Ok jag vet att taket blir varmare pga strålningenergin från solen!
MEN strålningsenergin finns ju fortfarande om jag kör med bilen och FORTFARANDE ger värme på taket men ändå blev det kallare än lufttemperaturen!

Inte kallare än luftemperaturen!, kallare än temperaturen i luft bestrålad av solen

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
506098
January 11, 2004 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kan jag överbevisa dig så totalt x-per... End Of Discussion...

http://www.susning.nu/Termodynamik

"Två kroppar som står i termodynamisk jämvikt med varandra har samma temperatur."

"Det finns ingen process vars enda resultat är att värme överförs från en kallare till en varmare kropp"

Allt från susning.nu... hoppas jag får lägga upp citaten här... om jag bryter mot någon copyright får någon SKRIKA TILL!

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
506099
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Coore]En termometer mäter bara upp hur varmt det är i luften, men om du låter en bil stå i solen så är det inte bara luften som värmer upp bilen... utan det kommer oxå strålningsenergi från solen som träffar bilen, och då omvandlas denna energin till värmeenergi.
Därför var taket så varmt...

Jag visste att det var någon som skulle kommentera det!
Ok jag vet att taket blir varmare pga strålningenergin från solen!
MEN strålningsenergin finns ju fortfarande om jag kör med bilen och FORTFARANDE ger värme på taket men ändå blev det kallare än lufttemperaturen!

Ja, det finns fortfarande när du kör... men n
är du kör så uppstår ett vinddrag mot bilen... detta vinddrag skyfflar bort allt värme som uppstår vid biltaket...
Men även fast det blåser så har luften samma temperatur... och biltaket kommer alltid att närma sig luftenstempereatur.

Det finns 2 alternativ nu.
1. Du har gjort något fel när du mätte
2. Du har lyckats att bryta mot alla fysikens lagar, inte illa.

PeeWee^
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
506100
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mitt "experiment" med bilen!

En varm sommardag när solen sken och det var ca 30 grader i skuggan så mätte jag temperaturen på biltaket som var ca 60 grader när solen hade skinit på den!
Sen åkte vi från tossa de mar ner mot Madrid i ca 200 km/h men sen när vi stannade på en rastplats så tog jag fram min termometer och mätte på exakt samma ställe på biltaket och då var temperaturen ca 30 grader och solen hade varit framme hela tiden! Lufttemperaturen i solen var ca 45 grader!

Det är nog med bevis!

Det här borde t.o.m. du förstå. Bilen hade stått i solsken, dvs det hade tillförts värme till taket, det var då 60°C varmt. När du sedan åkte med bilen så att det blev en ganska kraftig luftström så kunde inte solen tillföra särskilt mycket värme längre då den direkt blåste bort. Det motsvarar ju samma temperatur i skuggan, i och med att solen inte är en värmealstrande faktor då.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
506101
January 11, 2004 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

PeeWee^ wrote:
När det gäller Darkos påstående börjar jag bli fundersam. Darko menar du att när luft är i rörelse så minskar molekylernas hastighet? Jag trodde iaf att det var motsatsen och isf så blir luften varmare.

När luften är i rörelse så ändras molekylernas täthet:

Tex:

.............................
............................. <----Stillastående molekyler

Sen när luften åker igenom en fläkt så ändras tätheten:

. . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . <---Tätheten på luft i rörelse

Har ni någonsin sett en rökmaskin så ser ni hur luften "vispas" runt!

När nu luftmolekylerna inte har samma densitet så kommer den att ha en kylande verkan eftersom den minskande densiteten inte är så intensiv som luft i rörelse så därför har den en lylande verkan

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
506102
January 11, 2004 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

X-per, nu är du överbevisad av mig, tobiaz och alla andra.

Erkänn!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
506105
January 11, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mitt "experiment" med bilen!

Det är nog med bevis!

Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Anledningen till att man mäter temperaturen i skuggan är det ger den riktiga lufttemperaturen då solen värmer upp föremål (särskilt metall som du märkte med biltaket) så även i solen är den egentliga lufttemperaturen 30 grader. Därför kyldes taket till 30 grader. inte pga att du körde i 200km/h.

Hade kört långsammare hade det också kylts men inte lika fort. o hade du kört riktigt långsamt hade inte fartvinden räckt till för att kyla taket.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
506107
January 11, 2004 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per
länka gärna till någon "vetenskaplig" sajt när det gäller dina (hemmasnickrade?) teorier...
får inte ut så mycket av dina "figurer"...

x-per
Member
Medlem
506113
January 11, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Eller så skriver man fel vilket är lätt hänt när man har bråttom!

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
506116
January 11, 2004 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Json_81]Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Men du har väll insett att du är överbievisad? du har inga hållbara argument mne "vi andra" har argument i drivor.

eller kan du ta något som du har skrivit som verkligen bevisar något till din fördel?

EDIT: stavade visst lite fel men jag hoppas du förstår

x-per
Member
Medlem
506120
January 11, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=x-per][quote=Json_81]Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Men du har väll insett att du är överbievisad? du har inga hållbara argument mne "vi andra" har argument i drivor.

eller kan du ta något som du har skrivit som verkligen bevisar något till din fördel?

Det är la jag som har kommit med argument eller?
Ni andra har ju inte kommit med ett enda argument ju! Ni säger ju bara "kolla på den här länken" "jag har rätt och du har fel" osv

Ja kolla på det inlägget jag skrev innan där jag la in alla som höll med mig!
Vi som röstade JA har gjort experiment i verkligheten, alltså har testat detta!
Ni som säger NEJ förlitar er bara på vad andra säger!

Ni är så överbevisade!
Eran intelligens bevisades ju också när ni stenhårt sa att man inte kunde ha 27 grader innomhus! :D:D:D:D

Förresten tack för alla skratten ni har gett mig 😀 Har inte skrattat såhär mycket på länge!

Edit:

x-per wrote:
Jag har aldrig brytt mig om stavningen eftersom det är rätt lätt att se vad felstavade saker betyder!
Det jag sa är att det är väldigt svårt att se vad det står när man inte använder . , ! ? tecken!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
506123
January 11, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ställning efter 43 röster...
nej [29] 67%
ja [8] 18%
vet ej [6] 13%

PeeWee^
Medlem
506124
January 11, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaja, nu när vi fått ordning på det hela så tycker iaf jag att det är onödigt att meddela personen ifråga om att han är överbevisad, det vet han nog själv. Men därmot fick jag upp intresset för det med flygplan...
Någon som vet att det kan bildas frost på ett flygplan när det är plusgrader ute? Och isf hur går det till? Det måste ha att göra med trycket vilket i sin tur leder till att substansmängden minskar.

Tacksam för svar

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
506126
January 11, 2004 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per... tror du fotvarande att det kan bildas is på flygplan vi +30*C ???

x-per
Member
Medlem
506129
January 11, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

PeeWee^ wrote: Jaja, nu när vi fått ordning på det hela så tycker iaf jag att det är onödigt att meddela personen ifråga om att han är överbevisad, det vet han nog själv. Men därmot fick jag upp intresset för det med flygplan...
Någon som vet att det kan bildas frost på ett flygplan när det är plusgrader ute? Och isf hur går det till? Det måste ha att göra med trycket vilket i sin tur leder till att substansmängden minskar.

Tacksam för svar

Men herregud har du inte läst igenom tråden ordentligt?
Jag har redan berättat varför det blir så på flygplan!

Dessutom motargumenterade du dig själv rätt kraftigt nu!

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
506130
January 11, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=arion][quote=x-per][quote=Json_81]Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Ni andra har ju inte kommit med ett enda argument ju! Ni säger ju bara "kolla på den här länken" "jag har rätt och du har fel" osv

Ni är så överbevisade!
Eran intelligens bevisades ju också när ni stenhårt sa att man inte kunde ha 27 grader innomhus! :D:D:D:D

Förresten tack för alla skratten ni har gett mig 😀 Har inte skrattat såhär mycket på länge!

Vi har väll hur mycket argument som helst eller?, och en massa länkar ja, eftersom forskare vid USA:s väderinstitut antagligen kan mer än dig.

De flesta som röstat ja har inte yttrat sig här, och är antagligen bara dumma och obildade

Jag sa inte att det var teoretiskt omöjligt att ha 27 grader inomhus, men det jag menade var att den normala rumstempen brukar ligga ca fem grader lägre

Tack själv!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
506132
January 11, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Json_81]Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Vad har du skrivit fel då?

Hela ditt experiment bevisar ju att du har fel och att vi har rätt.

ang allas brist på argument, räcker det inte att visa var dina argument brister?

Min flickvän (snart kemiingenjör) säger att du kanske ska studera lite värmelära.

PeeWee^
Medlem
506133
January 11, 2004 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=arion][quote=x-per][quote=Json_81]Sådär ja, nu börjar du snacka mot dig själv.

Ni är så överbevisade!

Edit:

x-per wrote:
Jag har aldrig brytt mig om stavningen eftersom det är rätt lätt att se vad felstavade saker betyder!
Det jag sa är att det är väldigt svårt att se vad det står när man inte använder . , ! ? tecken!

Det stämmer till viss del att "vi andra" (för att dra alla över en kant) lagt ut teoretiska bevis. Men för att dessa teoretiska bevis ska gälla så har dom självklart testats praktiskt, eller hur? Men du påstår ju däremot att era praktiska försök visat rätt. Era praktiska försöks resultat tror jag enbart beror på olika felkällor, tex brist på avancerade mätinstrument, brist på djupare kunskap och utförande...

Jag påstår däremot inte att jag har vad som krävs för dessa praktiska experiment, för det har jag inte.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 376
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL