Omröstning : Luftkylning|Page 6|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
sp_UserOfflineSmall Offline
506174
January 11, 2004 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

PeeWee^ wrote: [quote=x-per][quote=PeeWee^] Haha, glömde bort att jag måste vara extra övertydlig gentemot dig. laugh

Din IQ måste vara enormt hög när du inte förstår detta:

x-per wrote:
Jag har aldrig brytt mig om stavningen eftersom det är rätt lätt att se vad felstavade saker betyder!
Det jag sa är att det är väldigt svårt att se vad det står när man inte använder . , ! ? tecken!

Att du inte bryr dig om stavfel etc hade jag missat, men du sa ju däremot att oavsett om jag glömt "ifall" eller ej så hade du ändå hänvisat till ditt flygplansexempel. Och ditt flygplansexempel visade ju sig vara felaktigt.

Json_81 wrote: pratar vi om ett litet plan eller ett charterplan?
Charterplan visar ju alltid marktemperaturen när man är ute och flyger o det brukar skilja ganska många grader.

tveksamt att det var varken 18 eller 30 grader vid 10km's höjd.

[EDIT] läste nu att det vad det var för plan.

Fullständigt omöjligt att du fick frost på planet vid 500m höjd och 18 grader plus. Det strider mot alla fysiklagar.

Nej mitt flygplansexempel var helt och fullständigt korrekt:

Darko wrote: Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
506176
January 11, 2004 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad säger du om det som står i dom inlägg jag har skrivit och de länkar i dem? Påstår du att det är fel det som står där? Svara gärna, jag är inte farlig och kommer inte glänsa över det här... tycker bara det kan vara kul att veta att jag har bidragit till någons allmänbildning 😀

PeeWee^
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
506182
January 11, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=PeeWee^][quote=x-per][quote=PeeWee^] Haha, glömde bort att jag måste vara extra övertydlig gentemot dig. laugh

Din IQ måste vara enormt hög när du inte förstår detta:

x-per wrote:
Jag har aldrig brytt mig om stavningen eftersom det är rätt lätt att se vad felstavade saker betyder!
Det jag sa är att det är väldigt svårt att se vad det står när man inte använder . , ! ? tecken!

Att du inte bryr dig om stavfel etc hade jag missat, men du sa ju däremot att oavsett om jag glömt "ifall" eller ej så hade du ändå hänvisat till ditt flygplansexempel. Och ditt flygplansexempel visade ju sig vara felaktigt.

Nej mitt flygplansexempel var helt och fullständigt korrekt:

Darko wrote: Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....

Så du menar att det kan bli frostbildning på ett flygplan när det är +18°C och 30°C i luften? Trots att luftfartsverket sagt motsatsen?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
506184
January 11, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:

[quote=Darko]Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....

lol, det är nog ingen här som sagt emot att vid lägre lufttryck sjunker temperaturen.
Jag tror också att ett flygplan kan få frost på sig vid 18 grader på marken[/b]

x-per
Member
Medlem
506188
January 11, 2004 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=x-per]

[quote=Darko]Till er alla som säger att luft inte blir kallare när den är i rörelse, läs lite fysik, gärna gymnasie fysik eller högre. Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad men den blir kallare. x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C luft och det är ENDAST pga luftströmmen. Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen, fråga vilken fysiker som helst så kan han/hon verifiera det. Så sluta tjata nu och återgå till ämnet....

lol, det är nog ingen här som sagt emot att vid lägre lufttryck sjunker temperaturen.
Jag tror också att ett flygplan kan få frost på sig vid 18 grader på marken[/b]

Du har inte funderat på att en propeller skapar undertryck eller?

Hehe nice där!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
506190
January 11, 2004 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per
som chrippaz redan tidigare konstaterade...

"Luften blir kallare när den är i rörelse men de är fruktansvärt lite, kanske bara en hundradels grad"
observera han skrev EN HUNDRADEL (felaktig teori... men för att glädja dig så antar jag den som en HYPOTES)
"x-per har helt rätt, flygplan kan få frost bildning i 30*C"

VAFAN??? +30*C minus en hundradels grad ger frost???

orimligt eller hur x-per

OBSERVERA att jag "tillfälligt köpte" teorin om "luften kyler under rumstemperaturen" bara för att punktera din teori...

edit : lämpligare ordval

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
506197
January 11, 2004 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Snälla kan inte alla sluta skriva nu..
Det är ju solklart att x_per inte har den blekaste aning om det han skriver om. Bara det faktum att han inte går med på de olika fakta som bla nivaman har länkat till visar ju på bristande intilligens. Du får gärna tro vad du vill x_per, men jag litar hellre på en professor, smhi och luftfartsverket än på dig 🙂

Json_81
Member
Medlem
506198
January 11, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet du hur stort undertryck du skulle behöva skapa?

Har du en aning om hur mycket energi som behöver flyttas för att få vatten att frysa?

Nu gör vi så här. Eftersom det hela handlar om datorer så vill jag se dig bygga ett luftkylt system som har lägre processortemp än lufttemperatur i rummet. Eller iaf skapa det teortiskt och visa hur det skulle fungera.

Alternativt visa någon källa som stödjer dina teorier inte bara en massa hobbyprojekt.

Jag föreslår också att du läser lite i "Introduction to thermodynamics and heat transfer" av Dr. Yunus A. Cengel

x-per
Member
Medlem
506199
January 11, 2004 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet en till teori som är sann:

Om ni kollar på en fläkt från sidan så ser ni att den är välvd eller hur?
När den snurrar så kommer den ju att skyffla ner luften neråt på framsidan eller hur?
På baksidan däremot kommer kommer det att bildas ett undertryck och tom ett vakum!
Och det har ju alla gjort ett experiment med i högstadiet att när man sätter in ett fat med lite vatten in i en vakumkammare och suger ut luften tills att det blir vakum så kommer vattnet att frysa!
Om vakumet får vattnet att frysa som är över 600 ggr tätare än luft, hur mycket tror ni då att luften kyls ner!

Men kan ni inte snart erkänna att ni har helt fel! Så drygt det här!

x-per
Member
Medlem
506201
January 11, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vet du hur stort undertryck du skulle behöva skapa?

Har du en aning om hur mycket energi som behöver flyttas för att få vatten att frysa?

Nu gör vi så här. Eftersom det hela handlar om datorer så vill jag se dig bygga ett luftkylt system som har lägre processortemp än lufttemperatur i rummet. Eller iaf skapa det teortiskt och visa hur det skulle fungera.

Alternativt visa någon källa som stödjer dina teorier inte bara en massa hobbyprojekt.

Jag föreslår också att du läser lite i "Introduction to thermodynamics and heat transfer" av Dr. Yunus A. Cengel

En processor skulle jag nog inte kunna få ner till under rumstemperatur eftersom prollen utveklar värme hela tiden men däremot en metallplatta skulle jag kunna kyla under rumstemperatur!

Json_81
Member
Medlem
506203
January 11, 2004 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Jag vet en till teori som är sann:

När den snurrar så kommer den ju att skyffla ner luften neråt på framsidan eller hur?
På baksidan däremot kommer kommer det att bildas ett undertryck och tom ett vakum!
Och det har ju alla gjort ett experiment med i högstadiet att när man sätter in ett fat med lite vatten in i en vakumkammare och suger ut luften tills att det blir vakum så kommer vattnet att frysa!
Om vakumet får vattnet att frysa som är över 600 ggr tätare än luft, hur mycket tror ni då att luften kyls ner!

Nu börjar jag ju bli lite gammal och senil men jag är nästan säker på att vattnet kokade.

Det beror på att trycket i vattnet måste övervinna lufttrycket för att det ska kunna koka.

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
506205
January 11, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Json_81]Vet du hur stort undertryck du skulle behöva skapa?

En processor skulle jag nog inte kunna få ner till under rumstemperatur eftersom prollen utveklar värme hela tiden men däremot en metallplatta skulle jag kunna kyla under rumstemperatur!

Gör ett väldokumenterat försök på det... sen skickar du in det till olika vetenskapligatidiningar. Och efter det så kan vi ju börja skriva om alla fysik böcker.. låter det som en bra ide?

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
506206
January 11, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=x-per]Jag vet en till teori som är sann:

Nu börjar jag ju bli lite gammal och senil men jag är nästan säker på att vattnet kokade.

Det beror på att trycket i vattnet måste övervinna lufttrycket för att det ska kunna koka.

Jag är säker på att vattnet kokade 🙂
Detta eftersom man sänker trycket och det gör att vattnet kokar vid rumstemperatur

Edit: kan du inte komma in på irc och #nordichardware.. du är ju redan där så det kan ju inte vara så svårt

Json_81
Member
Medlem
506207
January 11, 2004 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Json_81]Vet du hur stort undertryck du skulle behöva skapa?

Gör det då.

x-per
Member
Medlem
506213
January 11, 2004 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen- wrote: [quote=Json_81][quote=x-per]Jag vet en till teori som är sann:

Jag är säker på att vattnet kokade 🙂
Detta eftersom man sänker trycket och det gör att vattnet kokar vid rumstemperatur

Hahahahaha så IQ befriade ni är!
Vattnet "kokade" inte!
När man sänker trycket så kommer alla luftbubblor att frigöras så att det ser ut som om det kokar.....efter att det har "kokat" i några sekunder kommer det att gå över till fast form (is)

Json_81
Member
Medlem
506216
January 11, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, det kommer vilja gå över till gasform.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
506217
January 11, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per du kanske hade litelitelite fel iaf. ???
jaja... den här tråden har givit mig en underhållande söndag iaf.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
506220
January 11, 2004 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: En processor skulle jag nog inte kunna få ner till under rumstemperatur eftersom prollen utveklar värme hela tiden men däremot en metallplatta skulle jag kunna kyla under rumstemperatur!

x-per... om du kan någon fysik alls så bör du förstå detta nu...
När någonting rör sig så får det föremålet en rörelseenergi... när något rör sig uppstår friktion... när friktion uppstår så omvandlas rörelseenergi till värme energi...

Det är heeeelt omöjligt att lyckas med att kyla en metalplatta till under rumstemperatur med bara fläktar...

Men lyckas du med det så lovar jag dig att du kommer få nobelpriset...

Lycka Till...

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
506223
January 11, 2004 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: x-per du kanske hade litelitelite fel iaf. ???
jaja... den här tråden har givit mig en underhållande söndag iaf.

Håller med dig helt nivaman, eller rättare sagt jag gjorde det. Nu börjar jag få ångest när jag inser hur dumma människor det finns i detta land

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
506225
January 11, 2004 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ökar man trycket så sänker man vattnets kokpunkt...
temperaturen på vattnet ändras inte...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 419
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL