Omröstning : Luftkylning|Page 8|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506294
January 11, 2004 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så vill jag ha en jävligt personlig ursäkt av alla er 15-20 personer som har sagt att jag har fel! Det med vakuumpumpen bevisar jag imorgon eller något!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
506298
January 11, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Som sagt så vill jag ha en jävligt personlig ursäkt av alla er 15-20 personer som har sagt att jag har fel! Det med vakuumpumpen bevisar jag imorgon eller något!

Ska bli spännande att se.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506299
January 11, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

vad du menar är alltså...
vatten i vakuum fryser till is (efter att ha bubblat ett tag)???
jag vill bara vara HELT säker på vad du menar...

hoppas att ursäkten fungerar åt "bägge hållen"...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506303
January 11, 2004 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

åter till topic...
luftkylning...

vad säger du om detta x-per???
detta har varit uppe flera gånger men du har ignorerat (?) den varje gång...

inanimate = icke levande
wind chill = vindfaktorn

"The only effect wind chill has on inanimate objects, such as car radiators and water pipes, is to shorten the amount of time for the object to cool. The inanimate object cannot cool below the actual air temperature..... "

källan är amerikanska motsvarigheten till smhi...
http://www.srh.weather.gov/jet...../chill.htm

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506305
January 11, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: vad du menar är alltså...
vatten i vakuum fryser till is (efter att ha bubblat ett tag)???
jag vill bara vara HELT säker på vad du menar...

hoppas att ursäkten fungerar åt "bägge hållen"...

Japp exakt så menar jag!
Självklart får ni en ursäkt av mig också om jag har fel men tyvärr är det inten risk att det häner wink

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506309
January 11, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

dom kanske har andra naturlagar i usa...
eller...
imperialistisk propaganda???
eller vad...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506313
January 11, 2004 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: dom kanske har andra naturlagar i usa...
eller...
imperialistisk propaganda???
eller vad...

Jag såg vad jag såg i högstadiet på fysiken!
Experimentet har varit med på hjärnkontoret också!

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506319
January 11, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ONTOPIC:

Om man ska under rumstemp så krävs värre saker än luft kylning, men om man ska under chassitemp så är de mer genomförbart, ta en förbannat bra fläns som presterar bäst med kraftiga fläktar och sätt en 400cfm fläkt på den, t ex en alpha på en 1700+ som exempel, fläkten ska suga, om man sätter ett rör ut ur lådan genom chassi sidan från fläkten kan man nog komm under chassi temp, rums temp är mycket svårare då måste man nog he en fläkt på uppemot 2-3000cfm. självklart ska den bara vara 80mm också för att suga luft jämt ifrån flänsen.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506322
January 11, 2004 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506338
January 11, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Att tjaffsa me mej har fler nackdelar än en giraff

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506340
January 11, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per hur förklarar du att det bränns när någon blåser på en i bastun...??? luft kyler ju enligt dig???

och försök inte med dina "levande varelser"... du har inte behagat att bemöta mina "icke levande" påståenden heller...

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506341
January 11, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...

Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506342
January 11, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Att tjaffsa me mej har fler nackdelar än en giraff

NU är vi eniga... 😀

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506345
January 11, 2004 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: [quote=nivaman]det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...

Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...

ehh??? när exakt börjar 20*C luft bli kallare än 20*C...???

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506346
January 11, 2004 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: [quote=Darko][quote=nivaman]det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...

Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...

ehh??? när exakt börjar 20*C luft bli kallare än 20*C...???

När lufttrycket sjunker för snabbt och de i princip bildas vakum, men som jag sa är de inte möjligt att göra om man inte har tillgån till en oerhörd massa pengar och ett testlabb.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506348
January 11, 2004 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

En propeller bildar ett vakum som sagt!

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506351
January 11, 2004 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: [quote=nivaman][quote=Darko][quote=nivaman]det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...

Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...

ehh??? när exakt börjar 20*C luft bli kallare än 20*C...???

När lufttrycket sjunker för snabbt och de i princip bildas vakum, men som jag sa är de inte möjligt att göra om man inte har tillgån till en oerhörd massa pengar och ett testlabb.

fel...
se tidigare inlägg om bla. termodynamik...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506355
January 11, 2004 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: En propeller bildar ett vakum som sagt!

och isar ner flygplan vid +30*C (eller var det +18*C)... 😀
att dom inte störtar oftare...???
verkar vara livsfarligt att flyga när det är kallare än 30*C (eller 18*C)...

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
Member Since:
April 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506360
January 11, 2004 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
506363
January 11, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?

det måste vara fläktens fel som blåser på den... wink

nu måste jag gå och ha ett liv...
lovar att återkomma imorgon och banka lite vett i folk... wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL