March 1, 2003
åter till topic...
luftkylning...
vad säger du om detta x-per???
detta har varit uppe flera gånger men du har ignorerat (?) den varje gång...
inanimate = icke levande
wind chill = vindfaktorn
"The only effect wind chill has on inanimate objects, such as car radiators and water pipes, is to shorten the amount of time for the object to cool. The inanimate object cannot cool below the actual air temperature..... "
källan är amerikanska motsvarigheten till smhi...
http://www.srh.weather.gov/jet...../chill.htm
February 12, 2003
nivaman wrote: vad du menar är alltså...
vatten i vakuum fryser till is (efter att ha bubblat ett tag)???
jag vill bara vara HELT säker på vad du menar...hoppas att ursäkten fungerar åt "bägge hållen"...
Japp exakt så menar jag!
Självklart får ni en ursäkt av mig också om jag har fel men tyvärr är det inten risk att det häner
April 5, 2003
ONTOPIC:
Om man ska under rumstemp så krävs värre saker än luft kylning, men om man ska under chassitemp så är de mer genomförbart, ta en förbannat bra fläns som presterar bäst med kraftiga fläktar och sätt en 400cfm fläkt på den, t ex en alpha på en 1700+ som exempel, fläkten ska suga, om man sätter ett rör ut ur lådan genom chassi sidan från fläkten kan man nog komm under chassi temp, rums temp är mycket svårare då måste man nog he en fläkt på uppemot 2-3000cfm. självklart ska den bara vara 80mm också för att suga luft jämt ifrån flänsen.
April 5, 2003
nivaman wrote: det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...
Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...
March 1, 2003
Darko wrote: [quote=nivaman]det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...
Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...
ehh??? när exakt börjar 20*C luft bli kallare än 20*C...???
April 5, 2003
nivaman wrote: [quote=Darko][quote=nivaman]det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...
Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...
ehh??? när exakt börjar 20*C luft bli kallare än 20*C...???
När lufttrycket sjunker för snabbt och de i princip bildas vakum, men som jag sa är de inte möjligt att göra om man inte har tillgån till en oerhörd massa pengar och ett testlabb.
March 1, 2003
Darko wrote: [quote=nivaman][quote=Darko][quote=nivaman]det stämmer darko...
frågan här har varit om man kan ta tex. 20*C luft och blåsa/fläkta det på en kylfläns och på så sätt komma UNDER 20*C...
det fantastiska är att 18% tycks tro det...
Det är inte omöjligt men de krävs mer än vad en normal knegare kan få tag i t ex en 4000cfm 80mm fläkt...
ehh??? när exakt börjar 20*C luft bli kallare än 20*C...???
När lufttrycket sjunker för snabbt och de i princip bildas vakum, men som jag sa är de inte möjligt att göra om man inte har tillgån till en oerhörd massa pengar och ett testlabb.
fel...
se tidigare inlägg om bla. termodynamik...
March 1, 2003
Darko wrote: Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?
det måste vara fläktens fel som blåser på den...
nu måste jag gå och ha ett liv...
lovar att återkomma imorgon och banka lite vett i folk...
2 Guest(s)