Omröstning : Luftkylning|Page 9|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Omröstning : Luftkylning
x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
sp_UserOfflineSmall Offline
506365
January 11, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: [quote=x-per]En propeller bildar ett vakum som sagt!

och isar ner flygplan vid +30*C (eller var det +18*C)... 😀
att dom inte störtar oftare...???
verkar vara livsfarligt att flyga när det är kallare än 30*C (eller 18*C)...

På framkanten på vingarna sitter det gummirör som man pumpar upp luft i och det gör att isen spricker och lossnar!

Sen så väger inte frost så mycket heller!

Tänk på att en Cessna propeller är ca 2 meter i omkrets och snurrar med ca 2500 varv per minut så det blir nog ett hyffsat vakum av propellern!

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
506368
January 11, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=nivaman][quote=x-per]En propeller bildar ett vakum som sagt!

och isar ner flygplan vid +30*C (eller var det +18*C)... 😀
att dom inte störtar oftare...???
verkar vara livsfarligt att flyga när det är kallare än 30*C (eller 18*C)...

På framkanten på vingarna sitter det gummirör som man pumpar upp luft i och det gör att isen spricker och lossnar!

Sen så väger inte frost så mycket heller!

Tänk på att en Cessna propeller är ca 2 meter i omkrets och snurrar med ca 2500 varv per minut så det blir nog ett hyffsat vakum av propellern!

+ att flygplanen besprutas för att isen inte ska fastna och dom är dimesionerade för en viss mängd isbilnding

nivaman wrote: [quote=Darko]Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?

det måste vara fläktens fel som blåser på den... wink

Jag förväntar mig ett bra svar imorgon på den frågan....

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
506433
January 11, 2004 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?

Alltså ni två är hysteriskt roliga.
På nordpolen kan man säkert få en ispropp i förgasaren mitt i sommaren.

x-per
Member
Medlem
506438
January 11, 2004 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Darko]Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?

Varför tror du att man har en förgasarvärmare på propellerflygplan?
Jo för att få bort isbildningen i förgasaren, det är ju inte så kul om motorn skulle dö precis!

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
506439
January 11, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Att tjaffsa me mej har fler nackdelar än en giraff

6

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 635
506467
January 11, 2004 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: En propeller bildar ett vakum som sagt!

Jag tror inte det bildar ett sånt stort vakuum, och inte att det gör sån skillnad att det fryser vid 30+!, du och darko pratar ju om helt olika saker, i hans grejer så rör det sig om hundradels grader, men du pratar om 30 grader, det är ca 3000 ggr så stort?

Och varför slutade du plötsligt om det där skolexprimentet?
Jo, för att du hade fel. Det som händer när trycket sjunker är att vattnet får lägre kokpunkt.

x-per
Member
Medlem
506469
January 11, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

arion wrote: [quote=x-per]En propeller bildar ett vakum som sagt!

Jag tror inte det bildar ett sånt stort vakuum, och inte att det gör sån skillnad att det fryser vid 30+!, du och darko pratar ju om helt olika saker, i hans grejer så rör det sig om hundradels grader, men du pratar om 30 grader, det är ca 3000 ggr så stort?

Jo, för att du hade fel. Det som händer när trycket sjunker är att vattnet får lägre kokpunkt.

Du har läs och skrivsvårigheter eller hur? Du verkar ju inte läsa men jag ska vara snäll och förklara för dig!

Helt rätt att darko snackar om hundradels grader men jag och han snackar om olika saker! Det han menade med hundradels grader var processorfläkten! Jag snackade om en stor jävla flygplanspropeller på 2 meter i diameter på 2500varv!

Det med skolexperimentet har jag inte slutat med!
Jag skrev ju nyss att vi inte skulle kommentera det mer bara för att jag väntar på email och det verkade alla utom du uppfatta!

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
506479
January 11, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=arion][quote=x-per]En propeller bildar ett vakum som sagt!

Du har läs och skrivsvårigheter eller hur? Du verkar ju inte läsa men jag ska vara snäll och förklara för dig!

Helt rätt att darko snackar om hundradels grader men jag och han snackar om olika saker! Det han menade med hundradels grader var processorfläkten! Jag snackade om en stor j**la flygplanspropeller på 2 meter i diameter på 2500varv!

Det med skolexperimentet har jag inte slutat med!
Jag skrev ju nyss att vi inte skulle kommentera det mer bara för att jag väntar på email och det verkade alla utom du uppfatta!

Oj vad trevlig man kan vara!, skulle gärna vilja se lite vetenskapliga bevis som inte bara bygger på dina personliga upplevelser som stärker ditt påstående om "flygplansteorin", om du förstår vad jag menar.

Och ja, jag verkar ha missat det där om att du väntade på e-mail.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
506536
January 11, 2004 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Pratade tidigare ikväll med en bekant som flyger rätt mycket. Han sade att anledningen till att det blir is på flygplanskroppen är att temperaturen sjunker med ungefär en grad per hundra meter uppåt - till en viss höjd. Det ser man t ex på större berg där det är snö på toppen men inte längre ner mot mitten och basen.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
506545
January 11, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: Pratade tidigare ikväll med en bekant som flyger rätt mycket. Han sade att anledningen till att det blir is på flygplanskroppen är att temperaturen sjunker med ungefär en grad per hundra meter uppåt - till en viss höjd. Det ser man t ex på större berg där det är snö på toppen men inte längre ner mot mitten och basen.

Mjo så är det ju, x_per påstod dock att planets temperatur-mätare visade att det var 18 grader i luften där planet befann sig.

bofink
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
506561
January 11, 2004 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste erat tjatter i en annan tråd oxå. orkade inte lägga mig i då men nu måste jag trotts allt säga att x-per verkar lite naiv. Det är emot fysikens grundlagar! VAD skulle göra det kallare? Var skulle värmeenergin ta vägen? övergå till rörelseenergi?

Jag vet dina test hit o dit, men några av dem tror jag bara inte på. jag måste även jag klaga på dina 27° i huset, jag skulle DÖ av svett då typ 😛

Och det där med tempsenseorn skulle jag gissa är för att om det är fuktigt ute så kan det frysa över sensorn vilket skulle förvränga temperaturen.

Det med bilen säger jag som de andra, det bara KÄNNS så.

din cessna har jag ingen aning om? kanske en dålig temperaturmätare? 😛

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
506723
January 12, 2004 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag orkar inte läsa alla inlägg nu, har läst den första och den sista sidan och jag kan väl säga att det är omöjligt att kyla någonting under den temperaturen man kyler med. Hur skulle det gå till?
Det där med 23-gradig lufttemperatur och coca-cola i en fuktig handduk stämmer faktiskt, coca-colan kommer att gå ner i temperatur. Detta beror på att vattnet vill avdunsta, och då tar upp energi ifrån luften och colan runt sig. Detta gör att temperaturen kan kylas under "rumsstemperatur".

Ge mig ett enda vettigt fysikaliskt argument för varför luft skulle bli kallare när den rör sig? Om något så borde denden faktiskt bli pyttelite varmare eftersom värme är rörelse.

Edit: Har nu läst igenom allting. Colan var visst redan sagt. Iallafall, anlednignen till att vattnet börjar koka i vakuum-behållaren är att vattnets kokpunkt sänks i takt med att trycket minskar.
Det börjar alltså koka vid en lägre temperatur än 100 grader, ingenting händer med vattnets temperatur. Det är därför som man inte kan koka ägg på mount everest, vattnets kokpunkt sänks under temperaturen där ägget koagulerar. Lite kuriosa sådär 🙂

Darko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1064
506734
January 12, 2004 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan säga de ingen, sänker du lufttrycket så sänker du temperaturen, på så sätt kan man lyckas kyla en cpu till under rums temp med bara luft, MEN man måste ha en sjuhelvetes fläkt så att luft trycket blir otroligt lågt och då sjunker också teperaturen på luften, den sjunker inte på båda sidor utan bara på sug sidan av fläkten, och om man då har den sidan mot flänsen skulle luften som blir kallare än den normala luft tempen kanske kunna kyla cpun till under rumstemp. men som sagt behövs de i princip ett vakum för att detta ska kunna hända, och så vitt jag vet finns de inte så kraftiga fläktar av den dimensionen att dom går ha till att kyla en cpu. samma sak gäller planet när jag kommer hem ska jag göra en bild så att de går förklara.

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
506757
January 12, 2004 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Jag kan säga de ingen, sänker du lufttrycket så sänker du temperaturen, på så sätt kan man lyckas kyla en cpu till under rums temp med bara luft, MEN man måste ha en sjuhelvetes fläkt så att luft trycket blir otroligt lågt och då sjunker också teperaturen på luften, den sjunker inte på båda sidor utan bara på sug sidan av fläkten, och om man då har den sidan mot flänsen skulle luften som blir kallare än den normala luft tempen kanske kunna kyla cpun till under rumstemp. men som sagt behövs de i princip ett vakum för att detta ska kunna hända, och så vitt jag vet finns de inte så kraftiga fläktar av den dimensionen att dom går ha till att kyla en cpu. samma sak gäller planet när jag kommer hem ska jag göra en bild så att de går förklara.

Det kan jag kanske hålla med om darko, vet inte riktigt hur det är. Men vad hela den här diskussionen gått ut på är att om man med vanlig luftkylning kan få temperaturer under rumstempen inget annat......

arion
Kommer du hit ofta?
Medlem
506821
January 12, 2004 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Darko wrote: Jag kan säga de ingen, sänker du lufttrycket så sänker du temperaturen, på så sätt kan man lyckas kyla en cpu till under rums temp med bara luft, MEN man måste ha en sjuhelvetes fläkt så att luft trycket blir otroligt lågt och då sjunker också teperaturen på luften, den sjunker inte på båda sidor utan bara på sug sidan av fläkten, och om man då har den sidan mot flänsen skulle luften som blir kallare än den normala luft tempen kanske kunna kyla cpun till under rumstemp. men som sagt behövs de i princip ett vakum för att detta ska kunna hända, och så vitt jag vet finns de inte så kraftiga fläktar av den dimensionen att dom går ha till att kyla en cpu. samma sak gäller planet när jag kommer hem ska jag göra en bild så att de går förklara.

Det där stämmer väll inte alls???, luften blir ju inte kallare för att det är lägre lufttryck!!!!

Och i ett vakuum finns det ingen luft, så det är inte luft kylning utan vakuumkylning du pratar om.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
506855
January 12, 2004 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

för det första...
darko... du sa i den andra tråden "att en av fysikens grundlagar råkar vara: "Om lufttrycket sjunker så sjunker också temeraturen""... det kanske gäller för metereologi men inte FYSIK...
länka gärna till en sida som stöder denna nya teori... gärna till en sida som rimmar med "universitet"...
nu blandar du ihop äpplen och volvon... du pratar om global klimat och meteorologi, INTE FYSIK...

för det andra...
förgasaris... nu är vi inne på kemi, förbränningsmotorer och slutna system...
vi hade redan tidigare konstaterat att ämnen ändrar frys och kokpunkt under tryck... men det gör INTE att ämnet i sig ändrar temperatur!!!
ALLTSÅ... vatten (eller någon anna kemikalie) kan frysa till is vid plusgrader i en förgasare, men det ändrar inte faktum att vattnet (eller andra kemikalier) fotvarande håller omgivningens temperatur...
kan passa på att påminna om jag eller nån annan aldrig förnekat att fenomenet FÖRGASARIS kan förekomma på sommaren...
OBSERVERA att det handlar om slutna system med under tryck med kemikalier och annat... VÄLDIGT LÅNGT IFRÅN LUFTKYLNING OCH TOPIC...

x-per däremot påstod/påstår att frost/is bildas PÅ flygplan vid temperaturer upp till 30*C och detta på grund av att propellerna fläktar på flygplanet...

och hur kommer det sig att enligt luftfartsverket så bildas is på flygplan mellan 0*C och -25*C ...???

för det tredje...
det kan inte bildas vakuum bakom en propeller... då skulle planet inte kunna flyga... undertryck eller övertryck ja... men inte vakuum...

för det fjärde...
länka... länka...
ingen kan ta er på allvar x-per och darko om ni inte kan ange en (trovärdig) källa till era påståenden... härefter anser jag varje påstående (gällandes ämnet fysik) från tidigarenämnda vara ren lögn och fabrikation om det inte anges i samband med en (trovärdig) källa eller om inte påståendet är "allmänt vedertaget"...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
506862
January 12, 2004 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Json_81][quote=Darko]Då skriver jag som jag skrev i den andra tråden: Hur förklarar du att man kan få isproppar i förgasaren på en bil mitt i sommarn?

Varför tror du att man har en förgasarvärmare på propellerflygplan?
Jo för att få bort isbildningen i förgasaren, det är ju inte så kul om motorn skulle dö precis!

Jag kan tänka mig att man har förgasarvärmare där ifall att man flyger högt och det är kallt.
Men i det här fallet skrev han att det var en bil.

x-per
Member
Medlem
506866
January 12, 2004 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Brev från Department of Physics and Measurement Technology
Linkoping University:

Hej Jesper

Det är två olika effekter man får beakta.

1. När trycket sjunker under vattens ångtryck (ca 30 mbar vid RT) börjar vattnet koka, och kan alltså pumpas bort. Om vattnets temperatur hålls konstant (vilket kräver tillförsel av värme, se nedan) kommer allt vatten att pumpas bort snabbt.

2. Fasövergången från vätska till gas kräver energi, vilket gör att vattnet kyls (samma mekanism som när vi kyler av oss genom svettning). Om systemet är isolerat kan alltså vattnet frysa till is innan allt hunnit koka bort. Om detta sker beror alltså på utformningen av experimentet. Även isen har ändligt ångtryck, så den kommer också att pumpas bort men det är en mycket långsammare process.

Hälsningar

Ragnar
Department of Physics and Measurement Technology
Linkoping University
S-581 83 Linkoping
Sweden

Mobile phone: 0733-600 787

Tel: +46-(0)13-28 12 75
Fax: +46-(0)13-28 89 69
E-mail: [email]rag@ifm.liu.se[/email]

Ni som tror att jag har mixtrat med brevet får ett screen här:
http://upload.stormaz.servebeer.com/index.php?bigimage=x_per%2FVakuum.JPG

Ok som ni sa igår så skulle ni skapa en ny tråd om jag hade rätt, vilket jag också hade!
Så nu vill jag ha en jävligt personlig ursäkt av alla er som sa imot igår!

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
506870
January 12, 2004 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Hahahahahahaahahahahahahaahaha... var står det att du kommer under rumstemp med luftkylning där?

x-per
Member
Medlem
506873
January 12, 2004 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen- wrote: Hahahahahahaahahahahahahaahaha... var står det att du kommer under rumstemp med luftkylning där?

Om du hade haft högre intelligens hade du fattat att det har ett samband!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 289
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL