November 26, 2002
Hur mycket har du höjt Vcore? Asrock kortet går inte så högt utan vcore-mod. Min 146:a går till 2.8 stabilt med original vcore, även 2.9 bootar den men inte helt stabil. En höjning av vcore från 1.4 till 1.45 gör ingen skillnad utan jag måste upp till 1.5 för att få den stabil i 2.9 GHz. Jag är tveksam om du får ut en stabil vcore på 1.5 med Asrock dual sata.
February 7, 2005
Till att börja med måste du byta bios, orginalbioset låter dig bara klocka HTT/FSB till 269 eller va det nu va, hade exakt samma setup som du för ett tag sen. men det är ju skumt att du bara får upp HTT:n i 2300/9 = 255Mhz, men det kanske var där gränsen låg. För att få upp Vcoren på moderkortet måste du göra en lite modifikation som låter dig utnyttja hela spänningskontrollens spektrum. Googla lite så hittar du snart hur du gör =)
Bioset jag använde hette typ overclockbench.
February 7, 2005
Vad har du för övriga inställningar?
HTTmultipeln till exempel, i Bioset du har ställer man in den på ett ställe som heter nåt i stil med "CPU to NB freq" där 800 motsvarar 4 osv. du vill ställa ner den till 600 för att få HTTmult. = 3. Det kan vara ett problem oxo. Ställ ner minnesfrekvensen till 166 eller 133 beroende på hur hög din HTT är. Formeln för verklig minneshastighet är: memFreq * HTT / 200, beroende på vad du har för minnen kan du låta dem klocka lite olika, men sikta på att hamna under 200 för att minimera risken att bränna Moderkortet (som jag gjorde vid 249 (verklig minnesfrekvens) ijf.) ställ minneslatenserna till 8-4-4-3 i T1
1 Guest(s)