July 13, 2001
tja. har en addtronics av modell 6896a. Saken är den att jag just nu ligger på en temperatur på ca 57 grader. Vilket jag anser är Lite för högt.
Jag har en AMD 1.4Ghz. Oklockad.
Två st 80mm Papst 14.7CFM, 19dBa, placerade längst fram och vid processorn.
Cpu fläkten är av märke Taisol CGK760, den med kopparkärna. Den har originalkylpastan på.
Frågan är nu: Vad behöver jag för fläktar, för att sänka temperaturen.. Enda kravet som jag har på datorn är att den ska vara rimligt tyst. Funderar därför på att köpa en digidoc5 från gtek.net
Råd&Tips?
July 13, 2001
On 2001-11-03 13:57, KRISTOFFER wrote:
Du kan ju börja med att lägga på lite bra kylpasta, Arctic Silver II eller liknande och ta bort den gamla.
Du kan också sätta på en större fläkt på kylflänsarna tex en sån som du har sitter i chassit om du tycker dom är tysta och bra.
kylpasta låter bra. Men det med större fläkt.. nja.. låter krångligare, har den från gtek.net redan.. låter hyffsat lite.. kanske bara funkar lite för dåligt.. kanske helt ny kylare över huvudtaget?
July 13, 2001
July 13, 2001
July 14, 2001
On 2001-11-03 14:50, Peter aka [NH] mr Voodoo wrote:
Onödigt att lägga pengar på dyr Artic Silver. Köp någon "vanlig" kylpasta för nån 20 lapp istället, ingen fragtape dock, det är inget vidare. Fungerar lika bra! (ok ok, du kan få uppåt hela gigantiska ca 1 grad bättre temp med Artic Silver).
instämmer helt, dock kan jag rekommendera den billiga Titan silverpastan ifrån Gtek.. 29kr, visserligen halva mängden jämtemot AS, men men
December 22, 2000
För att optimera kylningen i din låda och på det sättet kyla din processor bättre så är mitt tips följande.
Införskaffa 2st tysta 120mm fläktar. Den första sågar du upp ett hål för i fronten(inte plasten) på lådan och monterar där.
Den andra sågar du upp ett hål i "taket" på lådan och monterar där.
Genom detta inte alltför stora ingrepp så kan man få MYCKET bra temperaturer i lådan.
Kör själv en fullpackad hx08 med denna setup,min casetemp ligger på 22 grader konstant med rumstemp på 21.
Fulload på processorn ligger runt en 45-46 grader.
För att taisol copperbase flänsen skall fungera bra behöver den ett högt lufttryck. skaffa en kraftigare fläkt till den. Kör själv en ystech 27cfm fläkt som låter rätt hyffsat, har inte decibel uppgift på den just nu men den låter avsevärt mindre än t.e.x delta black label 38cfm...
July 13, 2001
September 14, 2001
det är bara AMD användare som behöver en massa extra fylning!
jag hade en massa fläcktar i min burk ett tag, då låg prollen på 10 grader. sen så tog jag bort dem, fick nu 15 grader. HELT okej enligt mig, och så sänkte jag ljud nivån avsevärt. nu kan man ju tom höra om någon damsuger utanför dörren=)
1 Guest(s)