July 10, 2002
Min Cpu ligger Mellan 45-60.
Men ja funderar på att bytta chassi och trycka in ett par Fläktar iden.
För 55+ låter lite mycket. Jag är rädd att den ska överhettas och gå sönder och de är ju inte det roligaste för den var ju inte så billig den här datorn.
Jag har bara en cpu fläkt i den som ligger på 3100 varv, ska ja skaffa en ny? Och trycka in ett par fläktar till? Å bytta chassi till ett större.
AMD XP 2100+ | Geforce 440 MX | MSI KT3 ULTRA | 256 DDR 333MHZ |
[ Detta Inlägg ändrades av: Fluffy_Xp den 2002-07-10 20:35 ]
December 2, 2001
De ska krävas mycket innan en CPU går söner, upp till 85 grader ska tydlien inte va något probelm även om jag själv aldrig skulle köra en CPU i absolut max 70 grader. Men har en polare vars prolle har varit uppe i över 100 grader när fläckten gick söner mitt i en match cs men prollen överlevde för de.
December 23, 2000
55-60 är ingen fara för ngn CPU
för en athlon så är det heelt normalt
en processor gör bara inte ngt som att paja
utan den börjar göra felberäkningar, som gör att systemet crashar
det krävs mycket våld innan en CPU dör
ibland ligger min i 70°C när det är som varmast på sommaren...utan några problem
June 22, 2002
June 29, 2002
Alla AMD processorer före Xp har inte stöd fför automatisk avstängning vid överhettning (måste ha stöd för det i bios också), vilket betyder att om fläkten till cpu n plötsligt saktar ner eller slutar fungera överheteta sprocessorn eftersom den fortsätter köra trots att temperaturen stiger och stiger. De nya processorna som kommer ut nu har i regel både inbyggd termisk sensor för kontroll av temperatur i cpu (core eller utanför core)och stöd för automatisk avstängning (överhettning). Din processor hade inte stöd för detta, hade denhaft det hade den troligen inte "dött".
Allt snack om temperatur i låda och processor etc, är meningslöst om man int eär 100% säker på att man mäter temperaturen rätt, och att sensorn fungerar till 100%. Eftersom olika tillverkare av kort etc bygge rin temiska sensorer på olika sätt och att det finns olika sätt att tolka datan och olik amärken etc, så är det en ren djungel,dvs omöjligt att jä,föra om man inte jämför mellan två som har samma moderkort och processor! Jag anser precis som en del att dte säkraste sättet att mäta om man ska jämföra OLIKA konfiguratione rär att använda en EXTERN termisk sensor av hög kvalitet och hög noggrannhet och placera den på exakt samma ställe på processor/kylfläns på båda systemen! Fördelen med extern sensor är att dte går att korrigera mätningen om man vill vet avad temperaturen är på olik aställen i datorn /på delarna och dessutom kan man se eneklt om de /den externa sensor sitter/satt på samma ställe vid mätningen på båda systemen som man jämför mellan!
Nackdelen är att man inte kan får reda på temperaturen inne i coren (CPU)med externa sensorer.Det går dock rent matematisk att beräkna corens ungefärliga temperatur utifrån var man mäter på processorn/kylflänsen.
En varningsklocka som inte kräver några mätningar är om flänsen är så het att man bränner sig på den om man tuchar den tillräckligt länge!
En temperatur i cpu(ej core)på 50-55 gr får ses som fullt godkänt, 55-60 godkänt, 60 -65 tveksamt (vissa cpu),70 gr eller mer inte att rekommendera (inne i coren då ännu varmare än 70gr).Att försöka eller presentera värden på under 50 grader, eller tomunder 40 gr, är mer av akademisk karaktär.Det är inte nödvändigt att ha en så sval cpu.
*En cpu av normal kvalitet idag klarar utan problem tempertaurer upp mot 70 gr (det ska dock sägas att för att vara på säkra sidan pga av dåliga sensorer, bör man sänka marginalen till 60-65 grader). En anan sak att tänk apå är att kraftig kylning i de flest afallen kräver fläkt med högt varvtal i komination med en bra kylfläns vilket ger ökat oljud!!! Undantag finns. Silveradon klarar av att kyla tyst tack vara att den har två fläktr avilketgrö att de kan köras på reducerat varvtal utan att det försämrar kylförmågan,eftersom de är två och då inte behöver snurra lika fort som om manenbart hade en. Men silveradon är det enda fläkten med detta nytänkande system,.så om manint ehar den fläkten lär man få en del ljud omman ska kyla procesorn riktigt mycket!! Och är det väret det.Mna bör kunnakör aprocessorn länge på 50-55 gr utan problem, och skulle den "dö"i förtid efter typ 2 år elelr så, så är den processorn redan då "antik" och då är det lika bra att byta ut den ändå mot en ny, snabbare. De flesta cpu tillverkare har upp till 3 år garnti, och efter 3 år har man säkerligen tankar på att uppgradera sin dator om utvecklingenfortsätter som den gjort hittills. Problemet liogge ri att om processorern acipset etc blri ännu snababr eän idag kommer de utveckla ännu mer värme vilket kommer betyda enormt mycket högre krav på god kylning i framtiden.
De framtida systemen med ännu kraftigare cpu,gpu,chpset ,minnen kommer i de flesta fall att behövas kylas med vatten-inte luft, och då kanske snacket om fläktar etc blir "antikt"det också!!! Det klart att en del kommer köra mindre resurskrävande system som INTE kräver vattenkylning också...
Frågan är om utvecklinga kan fortsätta hur länge som helst, förr eller senare kommer den avstanan eller sakta ner på speciellt processorsidan,redan nu jobbar man nästan på atomnivå vilket är ohyggligt litet.
Och även om man skulle kunna få en typ 10 ghz cpu etc, skulle man verkligen behöva det för normala program och spel??
För de som kräver extrema saker finns det ju redan alternativ till det "normala", typ snabba scasi hårddiskar och dual processorer på typ 2ghz eller mer...
Det rä ungefär som med bilar, folk vill inte ha snabbare bilar för att de är snabba (De kan oftast inte uttnyttja deras fulla snabbhet annat än på racingbanor..)utan för att de har möjligheten (kapaciteten)att vara snabba, vilket ger dem status och de kan skryta med att de har en xxx som går i xxx och från 0 till 100 på xxx sekunder etc.Likadant med datorer, ytterst få uttnyttjar sina 2 ghz cpu till fullo, de väljer det snababste och senaste enmbart därför att det just är det snabbaste och senaste.Det är ingen logisk och förnuftigt sätt att välja prestanda på--man sk avälja cpu efter bruk--om man inte behöver en snabbare cpu än en xp1800, då ska man inte välja en xp2200 bara för att den är snabbare!Att köra med en cpu som manaldrig uttnyttjar den fulla kapciteten (eller ytterst sällan) är totalt meninglöst, cpun utvecklar bara extra värme vid högre snabbhet och detat leder till ökat krav på kylning och oftast då högre ljudnivå!!
Så därför: välj en cpu,minnen etc efter det behov du verkligen , välj inte efter nycker (frestelsen att ha det bästa )!!!!
Har själv en xp1600 och tycker den är fullt tillräckligt för de flesta program och de flesta 3d-spel.Har aldrig känt att det skulle vara nödvändigt med en snabbare cpu.Tycker att min 1600 utvecklar tillräckligt med värme och vill absolut inte öka kylningen mer, för jag vill ha en tyst låda (min dator är på dygnet runt).
December 19, 2000
bra och intressant inlägg
jag skulle vilja tillägga att det faktiskt alltid finns applikationer där man inte kan få för mycket datorkraft. Då syftar jag på när man gör om format på olika media, exempelvis en dvd till divx.
Idag har speltillverkarna inte heller några större problem att göra spelen snyggare, det är datorkraften som sätter stopp för vad man kan göra.
Men å andra sidan håller jag med till viss del. Ser man till de applikationer som många använder mycket, office, icq, irc, winamp, mail osv osv så kan man lika gärna sitta på en PII 233.
Om man inte har stora krav på hur spelen ser ut när man lirar så kan man ha en mycket billig dator men ändå spela alla spel. (så gott som)
December 23, 2000
fan det dom borde göra till statitionära datorer är en sidestep liknande teknologi, sånt har ju bärbara datorer med en Intel i
dvs, den kan klocka ner sig självt när man inte behöver så mycket datorkraft
säg att du vill ha din dator på under natten och köra en ftp server inte behöver du en 1,6ghz för det. Då borde datorn klocka ner sig till säg 300mhz
vore guld
ähum fast min 80mm fläkt går endå på 6volt så så mycket tystare blir det inte i min låda, det jag hör mest av allt är min nätagg(som går i 7 volt)
2 Guest(s)