October 21, 2005
Hej, jag har lite problem.
På sista tiden har jag kört 2.4 GHz @ 1,45v och 218 MHz på minnet (Orginal: 217) och det har fungerat utmärkt.. 3DMark06 = 4015p
Sen ibland blir det bluescreen ofta.. kommer till loginscreen och BAM bluescreen, ibalnd kommer jag in i windows en stund.
En annan körde sin i 2500MHz på 1.5v Stabilt och det testade jag men det gick åt helvete.
3800+ (2400MHz)
Chipset: 1.5v
CPU: 1.45v
Minne: 3.0v
Vad kan vara att den är ostabil? Och varför kan jag inte köra 2500MHz?
Blev tillsagd att köra 1.45v, LTD x3.0, FSB 240, Multiplier x10.0 och DRAM 166 och det funkade väldigt bra iaf. Igår krånglade det så nu kör jag orginal.
Vad krävs det för att köra 2500MHz / 2600MHz?
(Zalman CNPS-7700-Cu 30c Idle)
Någon som har nått tips om vad jag kan göra för att köra riktigt stabilt?
August 16, 2003
det som krävs är *trumvirvel* en bra stepping, vad någon annan får betyder inte att du automatiskt får det, processorerna blir inte identiska även om dom tillverkas direkt efter varandra eller hur man ska uttrycka sig.
du får helt enkelt pröva dig fram, klocka en sak i taget så att du vet vad det är som sätter stopp när det gör det.
August 16, 2003
det eXcore menar är att på vissa moderkort så är itne alla SATA kontakterna låsta till en viss hastighet, så när du överklockar så klockas SATA kontakterna också vilket för att man inte kan komma lika långt.
så om du har exempelvis 4 SATA kontakter så är det möjligt att två av dom är låsta och dom andra två inte. (har som sagt ingen koll på vilka moderkort detta gäller)
August 16, 2003
det verkar som att du slarvar lite när du klockar.
jag föreslår att du drar igång Prime95 Torture test, klocka med exempelvis ClockGen ( http://www.cpuid.com/clockgen.php ), klocka i mindre steg (dvs inte 10MHz åt gången) gå inte för fort fram då fel inte alltid framkommer efter 1-3 sekunder, men när det blir fel i Prime95 höj då volten och se om den blir stabil, sen klocka lite till, osv tills du når en gräns då mer volt inte hjälper, du vill inte ge mer, eller att den börjar bli varm (55C typ).
om det inte hjälper med mer volt då har du antingen nått processorns gräns för vad den klarar (med den kylnignen du har) eller så är det något annat i datorn som gör att det skiter sig
1 Guest(s)