March 12, 2002
Bläää, har nyss låst upp min XP 1500+ cpu. Kan överklocka den till typ 1400 Mhz, sen blire ostabilt =(
Försökte öka FSB´n oxå, klockade den till 150 Mhz, sänkte Multipliern så att Mhz´en hamnade på 1400 = OSTABILT! :cy:
Hmm, borde detta inte funka?
Kyler det rätt bra med vattenkylning...
January 21, 2002
öka lite i taget och se om det blir stabilt, öka lite till annars. Du kan också kolla CPU-databasen och se vad andra har haft för volt osv.
edit: länk till NH CPU-databas
https://www.nordichardware.se/cpudb/
January 21, 2002
Genom att höja volten blir processorn varmare och högre temperatur ger kortare livslängd så se till att ha koll på tempen när du höjer.
Du kan ju söka runt lite på internet om du vill ha fler CPU-databaser finns mängder av sådana. Men att se vad nån annan har och sätta exakt samma är inte alltid bäst det är bara en fingervisning av vad som ungefär kan behövas. För att se vad din CPU behöver så får du testa dig fram
December 23, 2000
: : Anders : : wrote: Genom att höja volten blir processorn varmare och högre temperatur ger kortare livslängd så se till att ha koll på tempen när du höjer.
Beror väl på vilken kylning man har 😉 Nej, men för att prata lite allvarligare. Visst det sänker måhända livslängde, men hur mycket och hur märkbart. Kommer man använda samma processor efter 6 år? (Självklart upp till var och en, men för den stora massan är en processor tämligen förbrukningsbar). Visst hade det varit en klar poäng om man sänkte livstiden från två år till ett år. Men fullt så drastisk skulle jag inte våga påstå att det är 🙂 Håller man sig till "normalklockning" alltså inte voltmoddar o grejar så lär processorn hålla tillräckligt många år ändå. Är man sen noga/försiktigt med temperaturerna så skulle man nästan kunna kalla det "riskfritt" (med viss modifikation) 😀
Min stackars lilla T-bird 1,4Ghz är väl ett bevis på att en del processorer överlever det mesta. Den stackarn har körts nästan konstant på 2+V och uppemot 2,5-2,6 när jag varit på humör (märk då att rejäl kylning använts) och den fungerar fortfarande kanon, efter ca ett års användning. Har även gjort lite tabbar som t.ex glömt att plugga in fläkten o.s.v så sina "temp-toppar" har den också haft med uppåt 80-100 grader.
Må vara att min lilla processor är en extremt stryktålig, seglivad, stålmannen wannabe. Har haft sönder ett gäng processorer också, men det har haft sina orsaker 😉
Nåväl, det jag ville få fram var väl att det inte gör så mkt om du sänker livslängden lite, du lär förmodligen ha bytt upp dig långt innan dess att processorn gett upp hoppet ändå. Men du ska ju givetvis inte sitta o köra processorn i 75-80 grader konstant ändå, det säger sig själv att det inte är hälsosamt 😮
1 Guest(s)