August 17, 2001
Detta var nog den absolut kassaste dagen på länge... Hade först ett Matte C prov som gick åt h*****e men det är ju obetydligt när man snackar om vad som hände processorn..
Började med att jag en dag tidigare hade monterat isär datorn för rengöring av dam och omdragning av alla kablar (kaos innan) sagt och gjort för att få lös moderkortet måste jag ta bort min taisol för annars tar den i själva burken då upptäckte jag att jag inte hade någon kylpasta hemma så datorn stod tills idag.. går till dator affären å inskaffar lite arcticII dunder tycker jag eftersom jag tänkte ta vanlig skitpasta, efter jag satt dit skiten så startade jag upp datorn fungerade perfekt något hög temp tyckte jag när jag kikat lite i Via Hardware Monitor men inte nån jättehög temp heller (44 grader idle då) var lika ibörjan när jag körde med kylpastan som sitter på taisolen från början men efter ett tag så "brändes" den in (fragtapen lr vad det heter) å låg på ca 32c idle... så det var väll ingen fara tänkte jag å började surfa lite smått fick för mej att jag skulle lira lite CS efter ett tag och gjorde det men det tog inte mer än 2-3 min innan datorn hängde sig jag startade om men skärmen förblev svart och jag kände en lukten av bränd elektronik rycker i panic ut sladden. nu när jag monterat bort flänsen ser man att processorn är lite bränd i ena hörnet av Coren =( vad det verkar så var det flänsen som inte pressade riktigt över hela Coren.
Nu har mina små planer på vattenkylning totalt lagts på is.. sitter nu med min 166 å den känns lagom slö, vet inte riktigt vad man skall lära sig av detta misstag mer än att se till att flänsen sitter JÄVLIGT bra..
och jag kan lova att se sin processor brinna upp är inte lika kul som när man ser det på film...
jag som levde på 0 kr i 2 månader nu för att jag köpte datorprylarna är nu ännu mer pank då jag måste införskaffa ny processor... blir nog en duron så länge, dom är ju relativt billiga..
[ Detta Inlägg ändrades av: Limpdjur den 2001-10-10 13:21 ]
January 30, 2001
April 20, 2001
Det är inte roligt när sådant händer.
Köpte en ny dator till pojken min.
En Duron 850 med lite annat krafs, inget
märkvärdigt, men ändå.
När jag hade monterat ihop allt och startat datorn, så funkar allt hur bra som helst.
Jag går ut till tvättstugan medans windows håller på och installeras, när jag kommer in 15 min senare så känner jag igen en doft av bränd bakelit.
Ånej, fort som FN ut med kontakten tittar vad som hänt konstaterar att pollen är trasig. Detta på grund av att fästet i CPU sockeln har gått sönder och därmed har kylflänsen inte haft kontakt med processorn.
Not: I dagsäget har 3 duroner och två T-birds pajat för mig. Alla gånger har jag fått nytt på garantin.
December 23, 2000
Det går att göra så att butikerna blir skyldiga kunden enligt lag att ersätta produkten om den är skadad..
Lagen kallas "konsumentköpslagen" och är en garanti för kunden...denna gäller i 2 år..
Men för att det skall gå och få en ny CPU så måste man dölja alla spår till att man själv ligger bakom felet...Så om man krossar coren eller bränner den så går det tyvärr inte.. =(
June 18, 2001
On 2001-10-10 14:22, [NH]Axzell wrote:
Det går att göra så att butikerna blir skyldiga kunden enligt lag att ersätta produkten om den är skadad..Lagen kallas "konsumentköpslagen" och är en garanti för kunden...denna gäller i 2 år..
Men för att det skall gå och få en ny CPU så måste man dölja alla spår till att man själv ligger bakom felet...Så om man krossar coren eller bränner den så går det tyvärr inte.. =(
Såvida inte fläkten har pajat ?!?!?!
Om fläkten är köpt på samma ställe som CPU'n och du lyckas få fläkten att inte funka korrekt utan att det syns, så är dom skyldiga att ersätta CPU'n!
December 23, 2000
On 2001-10-10 14:33, oxygenial wrote:
On 2001-10-10 14:22, [NH]Axzell wrote:
Det går att göra så att butikerna blir skyldiga kunden enligt lag att ersätta produkten om den är skadad..Lagen kallas "konsumentköpslagen" och är en garanti för kunden...denna gäller i 2 år..
Såvida inte fläkten har pajat ?!?!?!
Om fläkten är köpt på samma ställe som CPU'n och du lyckas få fläkten att inte funka korrekt utan att det syns, så är dom skyldiga att ersätta CPU'n!
Man behöver ju inte skicka tillbaka CPU kylaren!
March 20, 2001
Stackare..
Själv dog mitt nät agg i torsdags på grund av dålig kvalité eller nått.. Inte mitt fel!
Så nu sitter jag på en 486:a@OverDrive 92Mhz & 800*600 i 256färger 🙁 Det kallar jag sunkig dator!
600+frakt är nog mycket pengar för mig just nu, liger nästan på minus!
Om någon har ett relativt strömstarkt nätagg tillsalu så hör av er..
April 24, 2001
On 2001-10-10 16:07, zibbez wrote:
om ni vill att fläkten ska gå sönder så kopplar man ju bara in den te för hög ström eller så tar man "lagom" typ ett 12 volts bil batteri och sätter en skruvmejsel i fläkten under ett tag så motorn bränner....
Till för hög ström? För hög spänning menar du väl? Är petig, men det är viktigt att skilja på dom, kanske inte i det här fallet men ändå.
December 23, 2000
Att alla verkligen orkar bry sig om det här med Artic Silver hit o dit. I ordentliga tester har det skiljt 1 (MÄRK 1) grad mellan AS och vanlig noname. Det mesta beror på appliceringen. Kan tänka mig att folk är mer nogranna om dom köpt en tub Artic Silver för 200 spänn än om dom har någon "no name" pasta som dom tror är värdelös. Skillnaden är så minimal att den knappt är mätbar!! Har själv vid flertalet gånger haft bättre resultat med "vanlig" pasta än med Artic Silver. Detta för att AS inte ofta inte har riktigt lämplig konsistens, blir lätt för tjock.
Kände mig bara tvungen att kommentera AS, är nästan det värsa svindleriet bland dataprylar tycker jag 😀
July 21, 2001
AS är ju typ 4ggr bättre än vanlig (silikon och kisel) pasta. Jag fick då lägre typ 2-3 graders skillnad på min Celeron 366@550 och nu med min Duron @ 1ghz har jag inte ens provat att köra med vanlig pasta.
Eftersom kärnan är mindre så ställs det högre krav på kontakten mellan flänsnen och kärnan därför är det viktigt bra med pasta och framförallt bra applicering.
1 Guest(s)