May 8, 2003
Halloj!
Har precis gett min dator en liten makeover. Byt ut mina Samsung PC2700 mot Twinmos/WB PC3200, satt Zalman-kylflänsar på både NB och SB, samt bytt till ett bättre ventilerat chassi.
Moderkortet är detsamma, Epox 8RDA, och processorn en XP1700+.
Sakta men säkert höjde jag FSB från tidigare 180 upp till 220. Kände mig rätt nöjd där.. så jag började höja upp multipeln för att få den att köra i 2.2GHz som tidigare.
När jag satte den på multipel 10 så tog det en stund för datorn att boota, och när jag kom till POST-skärmen så stod det "cpu parameters incorrect or overclock failure". Hmm?
När jag dragit upp CPU för högt tidigare så har den helt enkelt vägrat boota eller blivit instabil, den har aldrig varnat i bios. Multipel 9.5 klarar den.. men 10 vägrar den. Finns det något samband som jag har missat? Någon som har en idé om varför jag inte kan köra samma cpu-hastighet när jag har högre FSB?
Temps:
CPU 45, NB 31, System 23.
May 8, 2003
Har inte voltmoddat kortet, men mitt kort klarar 220 FSB utan problem. Den kraschar dock efter några rundor i 3dmark 😛
På FSB 215 och multipel 9.5 verkar den stabil så långt jag testat. Inte kört något super PI, men några rundor 3dmark var inga probbs.
Det verkar dock som att så fort jag har över 200 FSB så vägrar burken starta med mer än multipel 9.5
Just nu kör jag den i 200 FSB och multipel 11.5 (2300 MHz), och det verkar funka hur fint som helst.
Verkar vara en knasig "bugg" att jag inte kan ha över 200 FSB och över 9.5 i multipel...
September 18, 2003
jackal_ wrote: Nej.. har inte senaste bios. Såg att det i senaste versionen ska finnas inställningar för vdd. Grejt 🙂
Ska testa och se vad det kan göra.
Ska bara försöka få tag på en floppydrive nånstans också.. hmmm..
Du behöver ingen floppydrive, boota till DOS med win98-cd, och flasha där igenom. 🙂
May 8, 2003
okaj.. här har vi lite före och efter bilder. Jag läste btw lite om senaste bios.. och fast det finns kontroll för VDD så verkar det inte som att den gör något. Blir kanske till att göra en mod om jag ska kunna köra över 200 med någon vettig multipel..
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Ursäkta den amatörmässiga kabelhärvan på den sista bilden... jag har fixat till den nu 😀
1 Guest(s)