November 5, 2005
Hej
Har just införskaffat mig ett stycke gigabyte aurora alu chassie + vattenkylning + en amd x2 3800+ + ett abit an8-sli 3rd eye
Har ett 480w compucase agg + 2x512 ddr kingston minnen (modell snik typ 400mhz elr nått tror jag)
Sååå jag vill klocka skiten ur min 3800+, givetvis ska den va stabil under spel för det är typ det enda jag gör på burken :O
Jag är dock inte någon kung på att överklocka men jag har juh sett alla hackers här så nån borde vel veta
Och nej jag vill inte ha dessaa svar på min/mina frågor "läs guide,googla" 😛
Jag har läst lite guider och så men undrar om någon har lite schysst erfarenhet eller någon färdig config till biosen så jag bara kan skriva av typ och sen funkar allt finemang!?
det jag då undrar är hur mkt jag kan klocka den och om jag behöver ändra nån volt ellr nått annat konstigt? Jag har bara haft intel och den klocka skit tyckte jag iaf.. 3.0p4 blev ostabil på 3.3 .. ....
Väntar fortfarande på modekortet men det får jag i helgen så jag kan inte testa något nu men jag vill juh veta allt precis när jag byggt datorn
o en sak till, modekortet stödjer det x2 propp? börjar fan grina annars
hoppas jag får massa fina svar tack på förhand
February 20, 2006
Det finns inga färdiga setups eller configurationer som du
kan använda när det kommer till överklockning,
alla CPUer överklockar helt enkelt med skilda resultat.
Eftersom att du behöver fråga angående volt osv så har
du uppenbarligen inte läst några riktiga guider.
Jag föreslår att du läser dessa;
http://www.dfi-street.com/foru.....hp?t=20823
http://www.short-media.com/rev.....#038;r=300
http://forum.sweclockers.com/s.....did=500509
Det finns inget magiskt att göra för att få upp burken i
maxklock, man får pröva sig fram, det tar tid men
resultatet är oftast tillfredställande.
July 3, 2003
Den här guiden använde jag mig av när jag klockade min X2a, funkade alldeles utmärkt! 🙂
November 5, 2005
Nu har jag byggt allt och först höll proppen 36-38 när jag installerade windows...
Nu när jag upgraderat biosen till den senaste håller den ca 27C-28C med vattenkylningen i idle.. känns ganska lite?
aja tänkte klocka sej lite nu
i biosen står det juh 10x 200 typ
Jag ändrade FSB:n till 240.. då gick det inte ens att starta datorn..
ska man höjja någon volt eller dylikt?
August 9, 2005
Kanske höja V-Core lite, se till att minnena står på en timing så dom klarar den höjda hastigheten. Kanske höja minnenas volt. Ändra multiplier.
Det finns många olika saker som kan vara fel och ännu fel lösningar så det är inte bara att läsa sig till. Prova dig fram. Men iom att du höjde till 240 FSB så skulle den då gå i 2400 MHz, kanske borde höja V-Core lite då. Prova i mindre steg, kanske 50 MHz per försök och hitta maximala.
November 5, 2005
kicking_kangaroo wrote: Kanske höja V-Core lite, se till att minnena står på en timing så dom klarar den höjda hastigheten. Kanske höja minnenas volt. Ändra multiplier.
Det finns många olika saker som kan vara fel och ännu fel lösningar så det är inte bara att läsa sig till. Prova dig fram. Men iom att du höjde till 240 FSB så skulle den då gå i 2400 MHz, kanske borde höja V-Core lite då. Prova i mindre steg, kanske 50 MHz per försök och hitta maximala.
jag hitta nåra konstiga inställningar nyss iaf..
nått som hette HT och jag tror att jag läst att den ska stå på 3x =) ?
Ställde den på 3x och ändrade nån minneshastighet till 333 .. höjde vcoren till 1.3750 från 1.3000 och höjde ddrvolten elr va det nu är från 2.60 till 2.65
Då fungera datorn felfritt.. ändrade senare till 250... då blev det blå skärm "dumpning av minne" nått liknande står det..
Men 245på fsb:n gick bra iaf. Vill kräma lite mer men vettefan hur jag ska ändra timings till minnerna...
om jag förstått allt rätt ska man sänka farten på minnerna så att processorn får jobba mera.
Det verkar logiskt då jag har bra kylning på prollen men inte minnerna
är jag rätt ute?`
Multitiplar skrev du nått om ? vad är det... Jag är som sagt rätt kass på detta ... :/ (försöker iaf lära mig) 🙂
tack för svaret iaf!
November 5, 2005
kicking_kangaroo wrote: Rätt ute, ja.
Multipeln kan du ju leka med och sen räkna och försöka få ut så mycket som möjligt ut ur prollen.
För på minnena får du ju räkna såhär 166 + 45 höjning av FSB * 2= 422. Då har du hastigheten minnet går på, alltså klockat 22 MHz.
okej.. hur sänker jag minnerna då? så dom går saktare o pallar typ 60-80FSB höjning?
August 21, 2003
Hej! Inväntar samma processor i kombination med MSI K8N NEO4 F och Corsair 3200 1024MB kit.
Antar att den är grundinställd till 200x10. Är inte ute efter att klocka skiten ur den, eftersom det inte är min dator. Vad är en lämplig ökning? Kan man ändra multipliern på denna prolle? Tänkte höja fsb:n till 220, och sänka HT ett snäpp. Bör ju funka.
November 5, 2005
©AntiChrist wrote: Hej! Inväntar samma processor i kombination med MSI K8N NEO4 F och Corsair 3200 1024MB kit.
Antar att den är grundinställd till 200x10. Är inte ute efter att klocka skiten ur den, eftersom det inte är min dator. Vad är en lämplig ökning? Kan man ändra multipliern på denna prolle? Tänkte höja fsb:n till 220, och sänka HT ett snäpp. Bör ju funka.
hej
jag kan bara sänka multipilern, 10x verkar vara max.. sitter på att abit an8 3rd eye modekort..
Med mina skit minnen går datorn hur stabilt som helst i 2450mhz, dock har jag sänkt dividern till 333mhz och höjt volten en aning till prollen.
Så jag är rätt nöjd.. fick upp han till 2700mhz med riktig slappa timings och dividern på 266 men då blev det ändå ingen prestandaökning då minnerna drog ner allt i skiten.. 🙂
jag är iaf riktigt nöjd med processorn.,
Ska man öka prestandan gör det på riktigt eller inte alls. Jag skulle tycka det va onödigt att öka med 5-10%, då kan man lika bra köra orginal för man lär knappt märka någon prestanda skillnad..
January 8, 2003
©AntiChrist wrote: Oki! Bara en kort fråga då: Hur påverkas de integrerade kretsarna av högre FSB. Vet att ljudkort och nätverkskort ofta inte tycker om för hög FSB. Men borde ju funka vid 245?
Kört utan AGP/PCI lås innan eller? Alla nya Nvida kort har sedan länge detta låset som gör att inte hårddiskar och annat klockas upp de med. De nya moderkorten tål också mycket mer Fsb/Htt numera än de äldre.
November 22, 2001
Ursäkta om jag lånar tråden lite men jag håller väl ungefär på med samma sak med samma processor. Det jag undrar över är inställningarna för minnena gentemot processorn.
Jag förmodar att jag kan få högre FSB om jag kör ex DDR333 eller DDR266 gentemot DDR400? Inte så bra på det här...
För minnena lär väl skrika ifrån långt innan processorn om jag låter den stå kvar på DDR400 och bara höjer FSB:n till 240-250 etc?
March 5, 2006
Jag har selectra valueram med samsung kretsar och jag kör ddr 400@250mhz funkar finnemang, jag har inte höjt volten på minnena utan kör en taiming på 2.5 4.4.7
2 Guest(s)