April 10, 2001
Hur vet man exact när man klockat max.?
klockade för ett tag sen från 633 till 790
men då rasade allt. filer gick sönder. scandisk fungerade inte. hittade inte startfiler. allt slutade med att jag fick formatera om alt. och klocka tillbaka till ursprungs frekvens. Vill ju gärna prova igen. men är rädd att detta skall uppstå igen. Nån som vet hur man kan kolla detta?
kör en celeron 633 @633 men vill mer
matsonic 7127+ mb stöd för 133/100
128mb ram
tnt2 m64+ 32mb
När du kör processorn i 790Mhz så körs bussen i 83Mhz.. det gör även att hårddisken "överklockas" och det är antagligen därför filerna blir korrupta m.m..
Så om du kan köra i 100Mhz buss istället så kommer du nog inte få samma problem!
Då kommer nog systemet bara krascha om det inte är stabilt..
Tekniknörd som gillar att träna.
April 10, 2001
Kylningen på processorn är vanliga elfläkten som kommer med cpu:n och minnet är dessa 128mb på 133mhz huyndai. i min bios finns bara 3 lägen att ändra klockning. kommer ej ihåg vad det står. sitter på jobbet nu. men 70 nånting 80 nånting och ett tredje alternativ. volten vet jag ej hur att ändra.
hårddisk är en äldre 3.2gb disk
/Peter
January 4, 2001
Nu vet inte jag riktigt vad den "vanliga elfläkten" är för kylning, men jag kan tänka mig att du behöver lite värre... det är ett måste att nädra volten om du vill klocka något märkvärdigt, volten på din processor ligger orginal på 1.70 höj bussen till 83Mhz och volten till 1.85 och testa... funkar inte detta så provar du att höja volten stegvis... om den inte går igång på 1.9 så får du sänkla bussen till 75Mhz... Men 83Mhz skall inte vara några problem, när den är 83Mhz så är den 788Mhz. När du har fått din dator att gå stabilt i 83mhz så provar du att föja bussen med vissa steg... prova tex att höjja till 85mhz efter 83... och så håller du på tills datorn är instabil sen sätter du ner den ett snäpp så att den är stabil...
köp även kylpasta om du inte har det, articsiler2!
Jo men grejen är nog att hans HD inte klarar av så höga busshastigheter.. OM det är HD:n så kommer antagligen samma sak hända igen på 83Mhz buss oavsett vilken kylning han har! 🙁
Tekniknörd som gillar att träna.
April 10, 2001
Skall kolla dett i kväll.. mistänkte som anton sa att min hd e boven i dramat. skall skaffa en ny när mer kosing visar sig. men kommer ändå att vara brave nog att prova 75mhz.. he hehe ni märker väl om jag inget mer skriver på ett tag... då e det krassssssssh på G.. kylpasta?? e det nått man smetar på och det kyler alltid eller skall det smetas på då o då?
/Peter
April 2, 2001
kylpasta?? e det nått man smetar på och det kyler alltid eller skall det smetas på då o då?
Kylpasta är ett lite missvisande ord, då kylpastan inte kyler ett dugg!
Kylpastan har du enbart för att få bättre kontakt mellan två föremål, vanligast Processorn och kylflänsen.
Kylpastan jämnar ut alla gropar, repor och andra ojämnheter i materialen. Det handlar om väldigt små gropar, så du ska bara använda ytterst lite kylpasta! Annars försämrar det!
March 4, 2001
Man kan inte ta för mycket, det rinner ut på sidorna. Provade att lägga ett mycket tjockt lager på min t-bird och sedan tryckte jag dit fop:en, tog bort den och såg att det bara var ett mycket tunt lager kvar, resten låg runt coren. DU KAN ITNE TA FÖR MYCKET KYLPASTA, MEN FÖR LITE!
1 Guest(s)