December 27, 2003
jag har idag gett mig in på amatörniva i cpu klockning, tänkte mest bara prova på lite lätt. Ekonomin är så pass stabil att jag har råd att köpa nytt om allt skiter sig
hur som helst, jag har en AMD Athlon 64 3500+ med en Manchester kärna (BH-E4)
original så går den i 200x11 (2200MHz)
för att kunna öka till 220x11 (2420MHz) var jag tvungen att offra mina 200MHz DDR till 172MHz.
Hur ska jag göra för att kunna behålla mina 200MHz samtidigt som jag kör processorn i ca 2.4GHz? när jag körde DDR400 låste sig hela systemet och jag blev tvungen att resetta CMOS(ska jag kanske öka spänningen på processorn eller minnena?)
alltså, jag är helt grön på detta
edit: HT Link ligger nu på 880MHz, kunde köra den stabilt i 1000MHz när cpu var i 2200MHz)
February 28, 2005
eftersom du kör me 4 stickor kan de vara lite knas, samt att du verkar köra med olika märken, för mig var det enkelt när jag körde med mitt DFI SLI-DR X2 3800+ samt Team Xtreem Winbond BH-5, jag gav processorn lite extra volt men matade minnena med 3.4volt, eftersom du troligen inte kan ge så mycket volt till minnena samt att ditt mobo kanske inte är något att hurra över så vet jag ej om du kan klocka så "fantastiskt" men 2.4GHz borde väl gå..
med min konfig kördes cpu orginal 200*10, jag drog bara upp FSB till 250 samt lite volt till cpu o minnena så kördes cpu i 2.5GHz, tror du måste sänka minnena som du nämde, du kan ju prova sänka till 172mhz sen dra upp FSB till 240 samt lägga multiplier på 10 o kolla om de vill sig 😉
December 27, 2003
nu kör jag 272mhz på minnena, fsb:240 och multipeln på 10
prime95 är igång och än så länge är det stabilt
Men om det är något som begränsar mig, så är det mina fyra pinnar samt att det är två olika märken?
Jag vet att det inte är något höjdar mobo, men jag har sett andra med samma som kommit en bra bit överklockningsvis
February 28, 2005
Vad som har sagts så gillar inte AMD64 4 stickor, provade aldrig me det då jag körde 2*512MB utan problem, sen är de väl andra faktorer också tex att du inte kan ge så mycket volt till minnena samt att de verkar vara Value minnen, tror nog 2.4GHz är max om man säger så...ev så kanske du kan prova att höja till 250 och om de inte går kanske sänka minnena lite till, om du vill ha så hög cpu hastighet, men jag tror inte de bra o sänka minnena för mycket...
1 Guest(s)