September 29, 2003
Överclocka 64a
Hej! har ett fett problem! Kan inte överklocka mitt system något alls, för då kommer jag inte ens in i windows!
Jag har en amd 64 3500+ och ett msi k8n neo2 54g. Har 2st 512mb minnen (mushkin pc3500 BH-5 som förövrigt klarat hög fsb innan)
Har en slk 948U på cpun. Hela systemet är välkylt, med 6st 80mm fläktar.
Men ändå så kan jag inte klocka något alls. 1 fsb går bra, men tar jag 2 så laddar datorn inte windows! Har låst agp porten.
Någon annan inställning som måste göras? minnena körs i 2-2-2-6, då dom är speccade till det. matar dom med 2,85v.
Cpun vcore har jag inte vågat ändra, då jag inte är så insatt i hur mycket 64an klarar!
Så ge mig tips på hur jag ska överklocka, om det är något annat man måste låsa eller ändra!
Kör med bios 1.1, då datorn inte bootar med 1.2 (står något om någon mac adress!)
Tack på förhand
November 18, 2003
Testa med annat bios (prova inaktivera eventuellt inbyggda nätverkskort i bios när du kör med 1.2 så kanske det går bättre med mac-adressfelet).
Prova högre timings på minnet.. typ 2.5-3-2-6 eller liknande. Då bör de klara högre fsb utan problem.
Du kan ju också öka volten på både minne och CPU, om du känner att du har bra nog kylning. Ibland kan det t.o.m. hjälpa att sänka volten, men det är rätt ovanligt.
Kontrollera att AGP/PCI-frekvenserna verkligen är låsta. Kolla också att dividern på minnet är 1:1.
Gå igenom alla olika inställningar i bioset o se om det finns nåt mer att ändra på..
osv..
September 29, 2003
Minnena bör juh klara 2-2-2-6, då jag har kört dom i det innan när jag har överklockat, och då gick dom i 240fs stabilt , med 2.9v. Kan tilägga tt jag låste minnet på 200mhz och det gick endå inte att oca.
Angående nätverkskortet, så andvänder jag det, och kan därför inte inaktivera det 🙁
Ska prova att byta bios sen igen. Får hoppas på att det går bättre denna gång!
1 Guest(s)