April 24, 2003
Tjena
Jag har nu ett tag föröskt överklocka min dator.
Mitt system:
MSI K8 NEO FSR-2
AMD 64 3200+ (2000 mhz)
Antec 380 W
2 x Corsair Valueselect 512 mb
Thermatlke Volcano 12
Spänning :
DDR : Auto
Vcore : Auto (= 1.5 V)
AGP : Auto
FSB: 200
Multiplier: x10 (går ej att ändra)
Jag börjare med att höja FSB till 210, körde i Prime95, inga fel. Sedan höjde jag till 210, prime95, inga fel. Och temperaturen låg på 34-35 grader, 45-47 i Prime95. Då höjde jag till 230 FSB, men där sa det stopp i Prime95. Jag gick in och kollade på spännigar, men det var ju dumt nog "Auto" på allt, så då använde jag CPU-Z för att kolla spänning, villket var ungfär 1,475-1.5 volt på vcore. Jag sänkte FSB till 225, och där gick det helt stablit. Men 225 tycker jag inte allt är så mycket egentligen, så jag testade att höja vcoren till 1.525 och FSB till 230, men det gick inte ändå. Jag kan max höja vore till 1.55 ( lite kasst det med...)
Jag hade ränknat med att komma upp i typ 2400 mhz. Vad tror ni det är som stoppar? Minnena? Jag vet ju inte volten på dem eftersom det står "Auto", vet ni något program som finner spänningen på minnena? Det är ju inte tempereaturen iaf.
Tacksam för all hjälp!
April 24, 2003
finnefindo wrote: Höjj spänningen till minnena i BIOS bara så kanske de går ett par yttligare Mhz 😛
För övrigt så är ju inte de där minnnena några precis OC minnen....
Grejen är ju den att jag inte vet vad det är på nu eftersom de är på "Auto" så då vågar jag inte höja något.
Jo, jag vet. Jag hade först ett par riktigt bra XMS minnen, men de funkade tyvärr inte ihop med, jag vet inte om det var moderkortet eller processorn, så jag fick köpa dessa.
April 1, 2004
Kolla HÄR
Sätt minnena till 166mhz.
Sätt HTT på 4x
April 24, 2003
Razzz wrote: Kolla HÄR
Sätt minnena till 166mhz.
Sätt HTT på 4x
Just nu går minnena i 225 mhz, samma som FSB. Ska jag sänka dem till 166 mhz? Lägre än orginal? Står det inte på den guiden att de borde vara synkade?
I CPU-Z verkar det som HTT står för FSB, hur skulle jag då kunna sätta den på 4 x? Eller är jag helt ute och virrar?
August 11, 2004
att dom ska vara synkade gäller socket a, och dom kommer då inte gå i 166mhz utan 166 av 200 = 83% av fsb hastigheten. sen var det nått speciellt när man skulle räkna ut minneshastigheten iom att det spelar roll vilken multiplier som man använder på processorn. men om din fsb är på 225 så borde minnena osynkade på 166mhz alternativet (ddr333) så borde dom ligga på ca 186 mhz = ddr372.
angående cpu-z så finns det inget som heter fsb egentligen utan den är ersatt av amds hypertransport technology (htt) och den används för kommunikation mellan processor och nordbryggan. hastigheten där emellan får du genom att ta den sk fsbn gånger htt multipliern, orginal är alltså 200x5=1000mhz. anledningen till att du ska sänka htt multipliern är att dom flesta moderkort bara klarar max ca 1200 mhz htt så om du har din fsb på 225 x 5 = 1125 så borde det inte vara det som stoppar men man borde alltid ligga lite under för att vara helt säker, alltså upp till 1ghz htt.
edit: kanske blev lite rörigt det där, skriv om det är nått som du inte förstår
April 24, 2003
elmor wrote: att dom ska vara synkade gäller socket a, och dom kommer då inte gå i 166mhz utan 166 av 200 = 83% av fsb hastigheten. sen var det nått speciellt när man skulle räkna ut minneshastigheten iom att det spelar roll vilken multiplier som man använder på processorn. men om din fsb är på 225 så borde minnena osynkade på 166mhz alternativet (ddr333) så borde dom ligga på ca 186 mhz = ddr372.
angående cpu-z så finns det inget som heter fsb egentligen utan den är ersatt av amds hypertransport technology (htt) och den används för kommunikation mellan processor och nordbryggan. hastigheten där emellan får du genom att ta den sk fsbn gånger htt multipliern, orginal är alltså 200x5=1000mhz. anledningen till att du ska sänka htt multipliern är att dom flesta moderkort bara klarar max ca 1200 mhz htt så om du har din fsb på 225 x 5 = 1125 så borde det inte vara det som stoppar men man borde alltid ligga lite under för att vara helt säker, alltså upp till 1ghz htt.
edit: kanske blev lite rörigt det där, skriv om det är nått som du inte förstår
Varför blir HTT multiplier 5 och inte 10? Jag vet inte ens om jag kan ändra det i min BIOS, känns som jag lite mindre funktioner än andra. Men jag tror inte jag kan ändra multipliern, det finns iaf inget alternativ för det.
1 Guest(s)