Överklocka Athlon 1700 + KT333 Dragon Lite problem|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklocka Athlon 1700 + KT333 Dragon Lite problem
Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2003 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har inte jag låst upp min athlon "än" men jag har testat å öka FBSen från 133 till 140... Vid just 140 så vill den inte va med nå mer 🙁

Asså de ska väl gå mer än så? Vid 140 FBS så ligger den i 54 grader idle och precis när windows nästan har laddat klart så blir det ju blå skärm :bash: och den startar om...

Min tanke kan va att det kanske skulle gå att få ännu högre OM jag kunde låsa AGP och PCI... Hur gör jag då? Står inte i Manualen och jag ser ingen inställning i BIOS heller som de skulle kunna va 🙁

Sen en annan fråga, va är ett enkelt sätt att låsa upp en Athlon? Jag vet ej om jag har nån speciel penna med ledande färg, lim finns nog i något hörn för att fylla upp men kan det funka med gamla blyertstricket bara man fyllt igen hålen med lim? Vet ej hur bra blyerts går över lim... de va de jag tänkte på :bok:

Tacksam för svar!

Zeke
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 242
287335
March 12, 2003 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

nu är det väl så här att "alla" 1700+ är upplåsta, eller?
(Athlon XP 1700+ Thoroughbred B)
följ den här länken 😛 :
https://www.nordichardware.se/...../index.php

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
287350
March 12, 2003 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Sorry glömde en info grej...

Det är en Athlon XP1700 Palomino alltså inte en TB 🙁

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
287366
March 12, 2003 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

På ditt ICKE nforce2 moderkort kan du inte låsa agp o pci frekvenserna....

Blyerts leder inte tillräckligt pga en pull down resistor som finns i processorn. Du måste ha ledande silverfärg som finns från bl a elfa.

Blyerts har en resistans av ca 10kOhm per cm, ca 500 ohm över gapet då (chansning).
Pull-down resistorn ligger på 1 kOhm (om kjag inte minns fel) vilket gör att blyerts leder för lite. Resistansen i det ledande matrialet måste vara nära noll.... Fysiskt omöjligt för blyerts. Artikelnummret hos elfa för färgen är 80-801-37. Kostar 170kr med frakt har jag för mig.

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
287387
March 12, 2003 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vecna wrote: Nu har inte jag låst upp min athlon "än" men jag har testat å öka FBSen från 133 till 140... Vid just 140 så vill den inte va med nå mer 🙁

Asså de ska väl gå mer än så? Vid 140 FBS så ligger den i 54 grader idle och precis när windows nästan har laddat klart så blir det ju blå skärm :bash: och den startar om...

Min tanke kan va att det kanske skulle gå att få ännu högre OM jag kunde låsa AGP och PCI... Hur gör jag då? Står inte i Manualen och jag ser ingen inställning i BIOS heller som de skulle kunna va 🙁

Sen en annan fråga, va är ett enkelt sätt att låsa upp en Athlon? Jag vet ej om jag har nån speciel penna med ledande färg, lim finns nog i något hörn för att fylla upp men kan det funka med gamla blyertstricket bara man fyllt igen hålen med lim? Vet ej hur bra blyerts går över lim... de va de jag tänkte på :bok:

Tacksam för svar!

Jag gjorde så här när jag låste upp min 2000+
Köpte ledande silverfärg hos clasohlson (rätt dyr typ 130 eller nått.)
Liknande finns säkert hos någon bildelsaffär (säljs ofta som elrute fix kit...).

Ta två små fina tejpbitar som du sätter över de två raderna på L1 bryggorna (använd pincett).
Se till så du verkligen har tejpen där den ska vara.
Lägg en 1/3 droppe superlim som du drar ut över de små hålen.
Sedan så klipper du nya tejpbitar som du lägger upp så att du får en fin smal linje mellan varje punkt som du ska förbinda (lättast så här så slipper du risken att du målar ihop flera bryggor med varandra) enklast är att måla med en tunn nål. ( lupp underlättar )

Lycka till!!

Friskt vågat, hälften vunnit.

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
287389
March 12, 2003 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det icke ledande silver färg? Räcker det inte med om jag råkar hitta på en vanlig silverpenna å bara målar på?

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
287406
March 12, 2003 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, är det bara jag som reagerar på 54 grader Idle???? Inte knepigt alls om du inte får upp processorn någe mera, du ska nog vara glad att det funkar med en sån hög Idle-temp

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
287429
March 12, 2003 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: Alltså, är det bara jag som reagerar på 54 grader Idle???? Inte knepigt alls om du inte får upp processorn någe mera, du ska nog vara glad att det funkar med en sån hög Idle-temp

Jag har suttit å spela stabilt med 57-58 grader i full load med en annan kylfläns... det är inte tempen det är fel på de vet jag definitivt

Asså med 140 FBS laddar "nästan" windows, 141 då ballar han ur redan efter han kört bios och sen den där ja inte vet jag info rutan där Mhz, minne, cd-rom å allt står...

De handlar inte om tempen, han är inte ens nära 58 grader då som jag har spelat stabilt i... Så det är något annat, jag tippar på PCI alternativt AGP som inte pallar för hög FBS och att jag bör nog ändra multipliern till max först SEN FBS...

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
287811
March 13, 2003 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, första steget är alltid det svåraste, och det är att erkänna det eller hur? 🙂

Närmare 60 grader i full load...Du ska vara _väldigt_ nöjd att det är stabilt, men du ligger ju helt klart på gränsen vilket visar sig väl nu när du ens försöker överklocka.

Inte nära 58 grader? Nä, det hinner ju hänga sig innan ju eftersom det inte kyler tillräckligt. Om jag slår av ena radiatorfläkten hänger sig mitt system i 43 grader fast det kommer upp i 49 grader efter en timme prime95 om jag har bägge igång osv.

Möjligtvis skulle det kunna vara att du har _extremt_ kass RAM också, men det jag har ju inte varit med om att nån DDR-sticka inte gått upp över 140 MHz, inte ens de första PC-2100 hade ju några problem med det.

Skaffa bättre kylning, det handlar _absolut_ inte om att du har hög PCI-buss,140/4 = 35MHz sörru...

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
287840
March 13, 2003 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte annat än hplla med föregåendeskrivare.
Du HAR.:!!!!!!!!!!!!!...ett temp problem....även om du kan spela i 60 grader..å den är stabil.

Saken är den att den kansek är stabil i 60 grader i den klocken du körde just då....men den klarar inte 60 grader i klocks.

Tycker du ska ta å se över din kylning först innan du ger dig på något annat.

"Lycka till"

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
287849
March 13, 2003 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Naughtyboy_2000 wrote: Kan inte annat än hplla med föregåendeskrivare.
Du HAR.:!!!!!!!!!!!!!...ett temp problem....även om du kan spela i 60 grader..å den är stabil.

Saken är den att den kansek är stabil i 60 grader i den klocken du körde just då....men den klarar inte 60 grader i klocks.

Tycker du ska ta å se över din kylning först innan du ger dig på något annat.

"Lycka till"

Tack för tipsen. Jo jag har tänkt att det är lite varmt å på gränsen 😮 Men ändå ville jag kolla om det gick å alternativ kolla hur högt innan den ger upp... "Push the limit" lite 😀

Men som det ser ut då så är det ett värme problem då asså och inget annat. Jo 140 fbs är ju inte direkt en stor ökning och jag tycker ju själv att alla kort så som minne/grafik ska klara "lite" mer iaf utan extra kylning.

Men tack för alla svar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 180
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL