November 5, 2002
Jag har nu byggt mig en liten rigg med AMD APU.
Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
AMD A-Series A10-6700 3,7GHz Socket FM2 Box
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
Corsair XMS3 Vengeance Red DDR3 PC17000/2133MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2X2133C9R)
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[TD]
Noctua NH-L9a
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Problemet jag har är att minnena inte vill upp högre än 1600MHz. Jag har ökat spänningen från 1.50V till 1.56V. Ökade jag inte spänningen ville det inte över 1333MHz.
Hur mycket vågar jag öka spänningen till minnena? Jag har testat 1.70V men inte lyckats få upp dem över 1600MHz.
Är det något mer än bara spänning och multiplier jag bör ändra på för att komma högre?
En annan fråga är om det finns någon anledning att gå över 1866MHz då det tydligen är där som APUn jobbar?
Tanken var ju att det skulle bli en ganska liten o tyst burk, så överklockning var ju inte direkt något jag tänkte hålla på med.
(Har egentligen inte hållit på med överklockning sen xp2500+ tiden 🙄 )
January 9, 2004
Hej.
Det beror ju lite på vad du ska göra med maskinen. APUn använder RAM som grafikminne och därför så får man en ordentligt prestanda ökning i spel, eller andra GPU beroende saker. För övriga grejor så kommer du inte märka så stor skillnad med snabbare minnen.
Anledningen till att de inte går i den hastighet dom de ska, kan vara olika. Ofta kan det vara så att vissa moderkort helt enkelt inte funkar bra med just de minnena du köpt. I många fall måste man (som du gjort) öka spänningen för att nånting de jhastigheter som de är designade för.
Kolla om du har xpm eller xmp eller vad det heter. Det löser av de inställningar som är rätt, direkt från minnesrunan. Annars kan du nolla på minnena. Ofta står det vilken spänning de ska ha.
Detta är ganska vanligt om du fyller alla minnesmottarna på moderkortet, eller använder dualisms minnen fast inte moderkortet klarar det. Jag kan se om bag kan kolla upp det senare.
November 5, 2002
Tanken var att kunna spela en del på den, därför valde jag skapligt snabba minnen. Men om det inte finns direkt anledning att köra dem över 1866MHz så kan man ju nöja sig där.
Jo det finns X.M.P (Extreme Memory Profile) och väljer jag det så föreslår den memory multiplier till 21.66, dvs en slutfrekvens på 2166MHz, men den bootar inte på det.
XMP öker VTT Voltage? från 1,05V till 1,2V vad jag kan se, men inte DDR Voltage.
Vad jag har sett så har inte timings varit ställda enligt modulernas spec, försökte "rätta till" det genom att manuellt ändra CAS Latency, tRCD, tRP och tRAS, men utan lycka. Iof ändrade jag inte spänningen då, utan den var kvar på 1,5V, vilket egentligen bore gå tycker jag.
Eller ska man kanske satsa på några minnen som ska fungera enligt Gigabyte kanske? De har ju en lista på testade minnen (som jag inte hade observerat innan jag valde minnen). Minneslista
Kommer det innebära risk för samma beteende eller kommer det funka rätt av typ? Någon som har erfarenhet?
En annan anledning att byta moduler skulle vara att dessa har enorma kylflänsar. De sticker upp en hel cm över stora processorkylaren, vilket känns aningen fel. Tänkte ju bygga mig ett så litet tight chassi som möjligt, och som det ser ut nu måste det bli 1cm! högre än önskat .
November 5, 2002
Ska bara berätta att jag försökte ännu en gång att speeda upp minnena lite.
Jag började från scratch och satte in alla värden manuellt.
Först ökade jag spänningen till 1,62V och multiplier till 16,00, Boot lyckas.
Sen ändrade jag CL, tRCD, tRP och tRAS till minnestillverkarens spec. Boot lyckas.
Sen ökade jag multiplier till 18,66, Boot lyckas.
Sen testade jag några gånger att sänka spänningen steg för steg till jag var nere på 1,5V, Boot lyckas.
Måste gjort något galet förra gången jag ändrade CL, tRCD, tRP och tRAS, för då lyckades inte multiplier 18,66.
Testade även multiplier 21,33, men det ville inte, trots att jag ökade spänningen något. Jag är å andra sidan nöjd med 1866MHz så jag stannar nog där.
1 Guest(s)