March 12, 2002
ursäkta mig men jag har faktiskt ett liv ochså så jag hänger inte så ofta på sajten....men här lite mera info .
Man kan använda wfflash ochså , gör en boot bar disk (till DOS) lägg till en rad i autoexe.bat filen med följande rad -> wfflash nm fx5900.rom
eller bara skriv : wfflash nm fx5900.rom
i dos promten så backar den upp ditt gamla bios till disken samt instalerar det nya bioset automatiskt.
förutsätter att du kallat det nya bioset som jag gjort annars skriv bara vad ditt nya bios heter så skall allting vara frid och fröjd.
saker som skall finnas på disken som du får lägga till själv är följande filer.
wfflash
dos4gw
bios.rom
(ditt nya bios , skall vara en .rom fil men du kan döpa om den till i stortsätt vad du vill men blir krångligt med namn längre än 6 siffror eller 6 bokstäver ...dos visar bara max 6 bokstäver som standard)
lycka till
//BLODVITE (mc)
March 12, 2002
matsansan wrote: [quote=BLODVITE]dos visar bara max 6 bokstäver som standard)
Nej, DOS visar i det sk. 8.3-formatet som standard
DET ÄR INTE LÄTT NÄR LIVET E TUNGT.....stackars liten då.
standard var menat som HUR MÅNGA BOKSTÄVER som VISAS på SKÄRMEN DU förhoppningsvis TITTAR på. (har alltså ingenting med STANDARDISERINGAR att göra ...svenska språket är inte jag bäst på men tillochmed jag som är ord blind kan fatta ett sånt allmänt hållet uttryck som : hur många bokstäver som visas som standard).
:bok:
January 18, 2003
BLODVITE wrote: [quote=matsansan][quote=BLODVITE]dos visar bara max 6 bokstäver som standard)
Nej, DOS visar i det sk. 8.3-formatet som standard
DET ÄR INTE LÄTT NÄR LIVET E TUNGT.....stackars liten då.
standard var menat som HUR MÅNGA BOKSTÄVER som VISAS på SKÄRMEN DU förhoppningsvis TITTAR på. (har alltså ingenting med STANDARDISERINGAR att göra ...svenska språket är inte jag bäst på men tillochmed jag som är ord blind kan fatta ett sånt allmänt hållet uttryck som : hur många bokstäver som visas som standard).
:bok:
Ja, och likförbannat visar DOS i 8.3-formatet. 8 tecken, en punkt och 3 tecken för filändelse. Får det till 8 tecken för filnamnet och inte 6 tecken som du skriver?? Pröva å skriv "dir" å titta på din egen skärm vettja......
March 12, 2002
matsansan wrote: Och skillnaden i prestanda mot att klocka upp kortet på konventionellt sätt i den hastigheten är?
Låter ju rätt puckat tycker jag om det nu finns risk för att TV-ut ska börja tjalla med, men det är ju bara jag det 😉
OCH DU FATTAR FORTFARANDE INTE VITSEN MED DENNA TRÅDEN FÖRSTÅR JAG DIG RÄTT DÅ ?
👿
January 18, 2003
makhra wrote: Är det inte 6 bokstäver/siffor förtuom filändelsen i dos + ~1, alltså:
123456~1.aaa
Haha, ni ger er inte 🙂
Det du beskriver är hur filnamn som går utanför 8.3-standarden trunkeras under DOS, nämligen 6 tecken +"~1". Det i sig är ju åtta tecken då. 12345678.aaa kan du skapa en fil som heter under ren dos utan problem.
December 27, 2003
Jaha, ni har jag fått ett problem, jag hittar ingen bra BIOS version så att jag kan klocka mitt grafikkort. Så jag undrar åter igen om någon kan tänkas leta reda på en till mitt kort? Jag har följande kort: https://www.komplett.se/k/ki.a.....&s=sr
February 6, 2004
Ville bara tillägga att jag har flashat mitt ASUS V9950 Ultra med 9980 BIOS, resultat..?
temp: 20 grader lägre i idle och 7 i full load på GPU, 10 grader lägre vid idle och lika varmt vid full load på DDR
Aquamark03: Före Flash 39700 Efter flash 42500
3Dmark03: Före 6100 Efter 6700
3Dmark2001SE: Före 13500 Efter: 14300
Spel skillnad......märkbar....njaeeee..... 😀
Tempen verkar stämma på kortet för fläktarna går snabbare och enligt tempsensorn från min fläktcontroller så e flänsarna betydligt kallare efter flashen.
Vad det gäller ökning av klockhastighet så var dessa mina tidigare max värden:
500/900@ 60/42grader full load, högre så throttlade drivarn ner
Nu efter flashning med 5950 Ultra bios:
525/950@ 50/42grader full load
Har ej vågat högre än.....dyrt å bränna kort i onödan men det e stabilt som satan iaf, klarade en hel natt med UT2K3 & Q3 utan minsta antydan till artefakter eller låsningar
Hittade min BIOS här
http://www.mvktech.net/news.php
Va inte för rädda för flashning, ett bra mått respekt är däremot aldrig fel.
Själv har jag inte testat med någon bios från en annan tillverkare då ASUS korten avviker lite från referens designen, vet ej om detta kan påverka nåt vid flashning.
February 6, 2004
SkuTiDuTi wrote: Jaha, ni har jag fått ett problem, jag hittar ingen bra BIOS version så att jag kan klocka mitt grafikkort. Så jag undrar åter igen om någon kan tänkas leta reda på en till mitt kort? Jag har följande kort: https://www.komplett.se/k/ki.a.....&s=sr
Om jag vore som dig så skulle jag ta det lite lungt med att flasha direkt till 5950 BIOS, börja med 5900 Ultra istället (tänkte på att ditt kort har 2.8 ns minnen, kan bli mkt med 475MhzDDR, ditt teoretiska max ligger på 357Mhz)
Om du går in på länken ovan o kollar under Downloads/nvidia/Gainward så hittar du en 5900 Ultra BIOS, testa med den först. Det är alltid bra att ha ett pci kort liggandes ifall det skiter sig. Jag tar inte på mig något som helst ansvar att detta funkar för dig
December 27, 2003
Ok, det är faktiskt värt att testa. Men nu till problemet. Det finns ju en massa olika drivisar. Finns det någon snäll liten själ som kan leta upp den bästa där? http://www.mvktech.net/downloa.....hp?list.36
February 6, 2004
Ärligt talat så har jag inte den blekaste vad som skiljer Gainward 5950 BIOS:arna på denna sida åt, tanka hem den senaste revisionen av nvidias standard bios för 5900U lr 5950U, flasha o testa. Kan tyvärr inte rekommendera mer än så
Nvidia 5950U rev 02:
http://www.mvktech.net/downloa.....p?view.132
Nvidia 5900U rev 02:
http://www.mvktech.net/downloa.....p?view.130
PS. tar som tidigare inget ansvar.....
February 6, 2004
Skulle vilja tillägga ett par saker efter ett tags testande.
Efter att ha flashat fram och tillbaka så har jag märkt att med 5950 Ultra bios så vart bilden suddigare på mitt 5900 Ultra, skillnaden är inte jättestor men den finns där, detta visar sig efter x antal timmar surfande komma från att drivarn throttlar ner kortet i 2D läge, när gpun & övriga delar får lägre spänning så blir bilden suddig/flimmrar i ljusa partier på skärmen, suddigheten fins på alla utgångar men flimmret uppstår bara över RGB, inte DVI-D. Detta vart fixat på 5900 Ultra i och med 43.03 drivarn om jag inte minns fel och kortet throttlar inte ner i 2D läge lr åtminstonde inte lika mkt, det är synd att dessa kort lider av störnings problem för det hade varit riktigt trevligt om det kunde gå 20grader kallare utan störning, livslängden skulle nog öka ganska drastiskt.
Andra saker är att vissa spel till ex UT2K3 får snyggare texturer med 5950 Ultra bios, detta verkar vara drivarn som ställer. (riktigt stor skillnad i utseende), detta med 56.64 drivarn.
Är det någon annan som märkt sådana här småsaker vid flashning & är det någon som har en lösning..(en bios för 5950U som inte throttlar ner....) Skulle vara skoj om ni kunde fylla på med egna erfarenheter & upptäckter.
December 9, 2003
Använd inte nvidia standard bios. De ger tydligen inte alls lika bra prestanda.
Testa leadtek istället. Den biosen är känd för att vara mycket bra för många.
Antec P180 | Corsair 620HX | Gigabyte P35-DS4 (rev. 1.1) | Q6600 (G0 L726A951) @3,2GHz (400x8) 1,31V | Corsair TwinX XMS2 CL5 2x1GB + OCZ 2x2GB 800MHz | Gigabyte GTX 460
March 15, 2004
Det var en snubbe här som frågade varför skall man flasha om kortet istället för att överklocka det. Jag fattar inte heller skilnaden. Om man klockar upp vanligt så kan man ju dessutom göra det gradvis vilket borde vara säkrare? Vaffan skall man hålla på med bootdisketter och grejer för när det bara är att dra på nån slider i Windows ? :-s
3 Guest(s)