Överklocka = Hjälp!!!|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklocka = Hjälp!!!
Jompe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 261
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 6, 2001 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja ha råd om vad jag ska göra för att överklocka min dator.
Det är en Celeron 600mhz som sitter på ett VIA Apollo Pro133A AGPset (EP-6VBA2).
Vad behöver jag köpa för saker och hur gör man ?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
5166
March 7, 2001 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

För att överklocka behöver du inte köpa
någonting, bara mer kylning om du vill klocka mera... Det är bara att börja klocka med en gång. Vet du vad du har för kylning nu? Nu vet ju jag inte riktigt hur din bios ser ut men, leta efter ett ställe där du kan ändra busshastigheten. Busshastigheten är 66Mhz orginal och för att klocka skall du höja den. börja med att höja den til 83Mhz. Sen skall du höja volten lite, den är orginal p 1.70 höj den till 1,80-1,85 och testa.. funkar det inte, höj volten. Om du överklockar för mycket så får du "blackscreen" detta är inte alls farligt. Då får du nollställa din bios. Det finns en jumper på ditt moderkort, den heter clear CMOS eller något liknande, flytta denna jumpern ett steg åt sidan och sedan tillbaka. Nu startar du datorn och den är som den var från början. Du kanske inte kommer en enda Mhz över 600 om du har otur eller oxå kanske du kommer upp mot Ghzen. Det beror till stor del på vad du har för kylning!

/Coore Cel2 [email=700@1000]700@1000[/email] Hedgehog+ystech fläkt

Jompe
Kommer du hit ofta?
Medlem
5179
March 7, 2001 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt SiSoft Sandra så ligger min volt på 1,56V, min CPU temp på ca 34-38 grader.
Jag har bara orginalkylning. Vad ska jag köpa för fläkt ? Jag behöver väl en ny till processorn och någon extra till lådan ?

Coore
Member
Medlem
5182
March 7, 2001 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jo det stämmer kanske att den ligger på 1,56 jag är inte säker... Det beror på hur mycket pengar du har råd att lägga ut... Men den bästa är ju helt klart Hedgehog, fop 38 är en annan mycket bra kylare den är lite billigare... men då får du itne glömma att köpa en fläkt till, en 60mm... Om du kör med öppen låda så är det inte sådär jätte viktigt att ha insug och utblås... men det gör ju skillnad... bäst är det med stängd låda och några insug och några utsug...

gå in på http://www.kylning.com eller http://www.gtek.net och kolla efter kylflänsar...

Jompe
Kommer du hit ofta?
Medlem
5184
March 8, 2001 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Enligt papperna som följde med datorn så står det:
CPU Intel Celeron 600/370 soc
CPU Adapter för cel 370/slot 1
Moderkort PIII VIA 133 Slot 1 ATX

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
5197
March 8, 2001 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

På Gtek.net finns det en kylfläns som heter Taisol, den är billigare än hedgehogen och de presterar ungefär lika bra båda två. 249 kronor kostar den

Jompe
Kommer du hit ofta?
Medlem
5328
March 9, 2001 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått problem :/
Jag kan inte ändra volten på moderkortet. Den ska visst känna av det själv, sägs det. Hur gör man nu ? Är det helt omöjligt att överklocka den ?
Jag är tacksam för alla svar smile

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
5388
March 10, 2001 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

2001-03-09 16:37, skrev Jompe:
Jag har fått problem :/
Jag kan inte ändra volten på moderkortet. Den ska visst känna av det själv, sägs det. Hur gör man nu ? Är det helt omöjligt att överklocka den ?
Jag är tacksam för alla svar smile

Ja det gör ju hela saken lite värre.
Men ge inte upp...kolla i biosen om du kan ändra FSB(mhz)..kan du göra det så kan du säkerligen iaf klocka lite ...då hänger det mer på kylningen.Om du kan ändra fsb i biosen så är nästa steg å kyla processorn...finns en uppsjö med flänsar på marknaden ...som tidigare nämdes så e Taisol ett bra alternativ men du kan även testa med GlobalWin FOP32 lr Alpha PEP66..finns många många mer...bara kolla runt..å titta gärna lite på artiklar å recensioner...kan ge lite vägledning. Sen kommer vi till nästa steg...för att du överhuvudtaget ska kunna lyckas med överklockningen så krävs det att cpu kylaren får kall luft å kyla cpu:n med...å detta åstakommer man med fläktar som monteras på lådan. Ett alternativ är att sätta en 80-92mm:s fläkt på sidan som blåser på cpun å sen en 80-92mm:s som blåser på graffet...så får den lite kylning osså..aldrig fel..!
Därefter monterar du in en fläkt 92 lr 120mm på fram sidan av lådan som suger in luft i burken å ...det brukar finnas färdig moddat på lådan ...därefter sätter man en motsvarande lika stor fläkt antingen ovanför lr strax under nätagget..lr möjligtvis om det finns plats så kan man sätta den i taket på burken denna ska sedan blåsa ut luft.
Kontentan av det hela är att man ska mer utblås än inblås...detta p.g.a att man vill ha ut varm luften i burken å har man mer tryuck utåt än inåt så får man ett undertryck i lådan å då går burken dit man vill.....!
Mycket info på engång...men som jag sa tidigare så ..e ett bra sätt att smurfa runt lite på nätet å läsa på...samla så mycket info som möjligt...titta gärna lite på låd gallerier så får du lite ideér om hur man ska modda lådor...annars e det bara å fråga på här...så ska vi hjälpa dig så mycket vi kan ...!

Lycka till...!

Jompe
Kommer du hit ofta?
Medlem
5421
March 11, 2001 - 3:16 am
sp_Permalink sp_Print

När jag ändrar från 66 till 75 så blir datorn ostabil som f*n i BIOS. Är det så för att den får för lite ström eller något annat ? CPU tempen ligger och pendlar mellan 34-38 grader.

Coore
Member
Medlem
5472
March 11, 2001 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver ndra volten, ja. Jag hde oxå ett epox moderkort... jag köpte ett nytt... tycker jag att du oxå skall göra om du vill överklocka

Jompe
Kommer du hit ofta?
Medlem
5491
March 11, 2001 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar.
Det blir väl till och inhandla något bättre än det man har då...

Har ni några förslag på vad man ska köpa ? Jag vill minst ha en 900mhz.

Coore
Member
Medlem
5505
March 11, 2001 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Då kommer vi till den stora frågan... INTEL eller AMD!!!
Jag håller på Intel (ojojoj.. detta kommer folk att säga imot.. smile )

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
5518
March 12, 2001 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Köper du nytt nu så köper jag Cellyn omgående. Behöver en sådan i mitt system nu. Maila mig på
[email]mattias@nordichardware.com[/email] Pris osv. Skall vara till en recension

MVH/Mattias

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
5527
March 12, 2001 - 4:55 am
sp_Permalink sp_Print

Vill man över 1 GHz överklockat relativt enkelt så rekommenderar jag duron 800 som jag själv kör, den är relativt lätt att få upp i 1000 MHz eller mer. Moderkort upptill - Abit kt7a raid, ett riktigt bra moderkort..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL