January 4, 2001
För att överklocka behöver du inte köpa
någonting, bara mer kylning om du vill klocka mera... Det är bara att börja klocka med en gång. Vet du vad du har för kylning nu? Nu vet ju jag inte riktigt hur din bios ser ut men, leta efter ett ställe där du kan ändra busshastigheten. Busshastigheten är 66Mhz orginal och för att klocka skall du höja den. börja med att höja den til 83Mhz. Sen skall du höja volten lite, den är orginal p 1.70 höj den till 1,80-1,85 och testa.. funkar det inte, höj volten. Om du överklockar för mycket så får du "blackscreen" detta är inte alls farligt. Då får du nollställa din bios. Det finns en jumper på ditt moderkort, den heter clear CMOS eller något liknande, flytta denna jumpern ett steg åt sidan och sedan tillbaka. Nu startar du datorn och den är som den var från början. Du kanske inte kommer en enda Mhz över 600 om du har otur eller oxå kanske du kommer upp mot Ghzen. Det beror till stor del på vad du har för kylning!
/Coore Cel2 [email=700@1000]700@1000[/email] Hedgehog+ystech fläkt
January 4, 2001
jo det stämmer kanske att den ligger på 1,56 jag är inte säker... Det beror på hur mycket pengar du har råd att lägga ut... Men den bästa är ju helt klart Hedgehog, fop 38 är en annan mycket bra kylare den är lite billigare... men då får du itne glömma att köpa en fläkt till, en 60mm... Om du kör med öppen låda så är det inte sådär jätte viktigt att ha insug och utblås... men det gör ju skillnad... bäst är det med stängd låda och några insug och några utsug...
gå in på http://www.kylning.com eller http://www.gtek.net och kolla efter kylflänsar...
December 19, 2000
2001-03-09 16:37, skrev Jompe:
Jag har fått problem :/
Jag kan inte ändra volten på moderkortet. Den ska visst känna av det själv, sägs det. Hur gör man nu ? Är det helt omöjligt att överklocka den ?
Jag är tacksam för alla svar
Ja det gör ju hela saken lite värre.
Men ge inte upp...kolla i biosen om du kan ändra FSB(mhz)..kan du göra det så kan du säkerligen iaf klocka lite ...då hänger det mer på kylningen.Om du kan ändra fsb i biosen så är nästa steg å kyla processorn...finns en uppsjö med flänsar på marknaden ...som tidigare nämdes så e Taisol ett bra alternativ men du kan även testa med GlobalWin FOP32 lr Alpha PEP66..finns många många mer...bara kolla runt..å titta gärna lite på artiklar å recensioner...kan ge lite vägledning. Sen kommer vi till nästa steg...för att du överhuvudtaget ska kunna lyckas med överklockningen så krävs det att cpu kylaren får kall luft å kyla cpu:n med...å detta åstakommer man med fläktar som monteras på lådan. Ett alternativ är att sätta en 80-92mm:s fläkt på sidan som blåser på cpun å sen en 80-92mm:s som blåser på graffet...så får den lite kylning osså..aldrig fel..!
Därefter monterar du in en fläkt 92 lr 120mm på fram sidan av lådan som suger in luft i burken å ...det brukar finnas färdig moddat på lådan ...därefter sätter man en motsvarande lika stor fläkt antingen ovanför lr strax under nätagget..lr möjligtvis om det finns plats så kan man sätta den i taket på burken denna ska sedan blåsa ut luft.
Kontentan av det hela är att man ska mer utblås än inblås...detta p.g.a att man vill ha ut varm luften i burken å har man mer tryuck utåt än inåt så får man ett undertryck i lådan å då går burken dit man vill.....!
Mycket info på engång...men som jag sa tidigare så ..e ett bra sätt att smurfa runt lite på nätet å läsa på...samla så mycket info som möjligt...titta gärna lite på låd gallerier så får du lite ideér om hur man ska modda lådor...annars e det bara å fråga på här...så ska vi hjälpa dig så mycket vi kan ...!
Lycka till...!
February 11, 2001
1 Guest(s)