June 22, 2005
Tjenare. Någon som vet om/hur man kan gå till väga för att överklocka det sekundära grafikkortet när man kör i SLI läge?
Jag byggde upp mitt nya system igår med 2x 6600GT 128mb. Jag vet sedan innan att det ena kortet endast går att dra till ca 520mhz@core medans det andra får upp mot ca 560mhz där. När jag nu tar "detect optimal frequencies" i nvidia configen så sätter den sig på ca 560, vilket jag tycker borde betyda att den endast klockar det enda kortet.
Någon som har nåt att säga om detta? Eller är det så att mitt sekundära kort helt plötsligt går att klocka mycket högre än vad det gått innan?
(mitt ena grafikkort är från Gainward och det andra från MSI, så de har olika kylning och jag antog att det var därför MSI kortet inte gick att klocka lika långt).
All hjälp uppskattas!
September 22, 2005
Yow.
Jag har för mig att jag läst detta någon annanstans.
Tror det är så att det kort som är masterkort (eller hur nu SLi fungerar, du fattar nog), bestämmer klockfrekvensen för båda korten.
Med andra ord så är det nog bäst om du sätter det kortet som klarar lägst klockfrekvenser som masterkort, eftersom det annars riskerar att klockas för högt.
Kan inte komma ihåg var jag läste detta, kan ha varit på nyheterna här på NH. Eller SweC.
Här var det visst:
"Snabbare 6800 GS överklockar långsammare 6800 GS i SLI (och tvärtom)
fredag 18 november av Jonas
The Inquirer har testat lite olika konfigurationer med Geforce 6800 GS i SLI. De använde sig av ett XFX och ett Leadtek 6800 GS, där XFX kortet var högre klockat från fabrik – 485/1100MHz mot 425/1000MHz för Leadtek. Men när XFX kortet var placerat i den första PCI-express porten blev Leadtek kortet överklockat till samma klockfrekvenser som XFX kortet! Samma resultat hände när de vände ordningen, Leadtek kortet underklockade XFX kortet.
Skillnaden i prestanda var nästan 2000 poäng i 3D Mark 03. Så var noga med i vilken ordning du sätter dina 6800 GS om de kör olika klockfrekvenser.
Som du ser verkar det som kort nr 1 styr klockfrekvensen för kort nummer 2. Men jag har egentligen inte en aning. 🙂
June 22, 2005
Om det är som så att mitt MSI kort kan ta skada av att Gainward kortet klockar det för högt, så borde väl jag ha märkt det vid detta laget? Har kört igenom 3dmark03 ett antal ggr idag då jag experimenterat med cpu-överklockning nästintill hela dagen?
Det kan mycket väl ha hänt som så att min arctic cooling kylning på MSI kortet funkar bättre helt plötsligt och kan leverera samma kylning som på gainward kortet och klarar därför samma prestanda?
Knepigt dock.. När jag körde korten i single mode med mitt gamla moderkort så kunde jag klocka gainwardet till 566/1220 och MSI kortet till 522/1040.. Nu när jag har båda korten i och trycker på detect optimal frequencies så får jag 562/1130.. Man börjar undra lite..
1 Guest(s)