January 5, 2002
jag undrar över överklockning
min bror har en celeron 500 och han skulle vilja klocka den lite (slö som f-n * prollen altså*)
men problemet är att man inte kan köra högre 66 MHz bussen, så jag vet inte hur man ska köra det snabbare ...
finns det nåt sätt att "låsa upp" den som man gör med athlon XP:n ...
några förslag?
November 27, 2001
Jag kör en celeron 600 (66mhz) å har försökt att bygla upp moderkortsbussen till 100 mhz, men den blir kinkig då och vill inte starta. Det lättaste sättet att få upp busshastigheten é via bios.. det enda också vad jag vet.. det vore kul om nån som va celeronexpert la sitt ord om saken.
Celeron 1/2 processorer har egentligen inga problem med höga bios hastigheter utan det är i själva verket processorhastigheten som de inte klarar. En 600Mhz Celeron behöver klara 900Mhz om den ska köras i 100Mhz buss istället för 66Mhz.
Just Celeron 500Mhz modellen är väldigt svårklockad då den är den näst sista modellen i Celeron 1 serien. Detta ger väldigt dåligt utrymme för överklockning. Kanske drygt 600Mhz är möjligt men mycket mer än så blir nog väldigt svårt utan väldigt bra kylning osv.
För att överklocka processorn måste man öka FSB eftersom alla dagens Intel processorer har låsta multiplikations faktorer och de är inte möjliga att låsa upp.
Problemet är bara att få moderkort till Celeron system (om det är en fabriks/företagsbyggd dator) har möjlighet att ändra FSB i bios och får då sköta det med jumprar på moderkortet om ens det finns.
Hoppas det förklarade en del och lycka till med överklockningen!
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)