January 8, 2011
Hej!
Har just uppgraderat från 2600 (inte k) till 3770k.
Jag har egentligen inte behov av några jättehöga frekvenser men...
Det jag gjort är att ändra så turboboost går på alla kärnor samtidigt upp till 4,4 ghz.
Det fungerar bra och max temp med max lord ligger på 73 grader.
Min fundering är om jag borde ändra något med volten. Allt är på auto nu. Höjer moderkortet själv spänningen eller klarar cpun verkligen så hög klock på orginavolt?
Moderkortet är ett asus p8z77 delux
January 17, 2004
ändrar du volten kan cpun ta skada... så unvik sånt så länge som möjligt ,) btw känns inte 73c ganska hög temp? :O
här är din maxtemp så sänk eller skaffa bättre kylning.
ARK | Intel® Core
TCASE 67.4°C
January 9, 2004
Det ska mycket tiull innan du kör sönder en åprocessor genom att höjja Vcore. Däremot så kan det finnas andra spänningar som kan vara mer skadliga.
Ha stock spänning, alt öka lite grann och sedan ökar du bara multiplier så högt som du kan och systemet fortfarande är stabilt.
January 17, 2004
Massor;1295386 wrote: Föresten tcase är väll inte max temp för kärnor?
Case Temperature is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS).
är max temp o du måste ha "dålig" kylning för att få så kass temp. som vissa säger lek inte om du har stockkylare. med din temp borde du ha stockkylaren?
June 11, 2009
Att sätta Auto som Voltage ska du undvika i all mån du kan. Vissa modeller sköter detta bättre än andra, men du kan ALLTID få lägre temps genom att sätta manuella värden.
När jag jämförde auto mot manuellt värde så sänkte jag nästan 0.150V på första försöket. Det tar sin tid att hitta den gyllene punkten, men det är ju även det som är det roliga 🙂
Sedan är det inte enbart Vcore som spelar in, utan det finns fler inställningar som man kan testa sig fram med.
När det gäller 3770K så ska man hålla sig under 1.4-1.45V och vid 90 grader (kärna) throttlar den.
2 Guest(s)