December 31, 2001
polki84 wrote: jo jag har läst! men några saker som jag icke fattar,
på guiden står det även minnesratio 6/6, jag har inte sån! har bara i procent eller så står det "by spd" eller "auto".
kör på spd
Sen har vi vcore, vdimm och vd, som jag icke begripper,
och de ser jag inte i bios men i speedfan 😉 lite förklaring skulle sitta bra 😉
by spd är lika med att den ska köra syncad hastighet, vissa moderkort har även en procentuel inställning på detta oxå.
De olika spännings valen kan ibland finnas på en separat meny. Du får leta lite eller läsa manualen.
February 4, 2002
polki84 wrote: jo jag har läst! men några saker som jag icke fattar,
på guiden står det även minnesratio 6/6, jag har inte sån! har bara i procent eller så står det "by spd" eller "auto".
kör på spd
Sen har vi vcore, vdimm och vd, som jag icke begripper,
och de ser jag inte i bios men i speedfan 😉 lite förklaring skulle sitta bra 😉
Du har nått som heter Memory Frequency och den ska stå på 100% Då är minnena synkade med fsbn
System performance måste du först ställa på Expert
December 31, 2001
polki84 wrote: tack!! alla för hjälpen, nu har jag överklockat lite mer datorn, ligger på 2032 mhz, ska överklocka den imon mer, för att nu ska jag snart ut och festa och låta datorn i fred 😛
Du får även tänka på att datorn behöver inte vara stabil när du har klockat bara för att du kan spela och så. Den kan låsa sig närsomhelst så fort den blir belastad på annat sätt än vad spelet belastar den.
Därför tycker jag att du ska ta och köra prime95 i alla fall 12 men gärna 24 tim i streck. Klarar du det så kan du konstarera att datorn inte hänger sig i första taget pågrund av din klockning.
För att hitta programet kan du helt enkelt söka lite på google.
Eller vara lat och följa denna länk 🙂
http://mersenne.org/gimps/p95v238.exe
December 31, 2001
polki84 wrote: menar du själva test eller?! eller ngn speciellt grej som jag borde veta mer i prime?
Prime är en sorts stabilitets test.
Bara installera det och välj stress testing och låt det gå, håll gärna ett öga på temperaturen på din processor eftersom prime max belastar din processor.
December 31, 2001
polki84 wrote: menar du torture test?! jag har itne stress testing
och den har jag kört med 2032 mhz i 1 timme nu.... om har bra koll på temp, annars kan man skruva fläkten på max 😉 så det är nog lugnt med temp
Ja så kan det oxå stå. Håll igång prime några tim till i lalla fall.
August 16, 2002
Death On Wings wrote:
by spd är lika med att den ska köra syncad hastighet, vissa moderkort har även en procentuel inställning på detta oxå.
nej det är det iofs inte... spd-chippet är det chippet på minnena som säger vilken orginalhastigheten är och vilka timings minnena har... om man kör by spd så kör man orginalhastighet...
March 11, 2003
keffing wrote: [quote=Death On Wings] by spd är lika med att den ska köra syncad hastighet, vissa moderkort har även en procentuel inställning på detta oxå.
nej det är det iofs inte... spd-chippet är det chippet på minnena som säger vilken orginalhastigheten är och vilka timings minnena har... om man kör by spd så kör man orginalhastighet...
Fast det är väl i och för sig inte hastigheten, utan timingsen som ställs av SPD.
December 31, 2001
keffing wrote: [quote=Death On Wings] by spd är lika med att den ska köra syncad hastighet, vissa moderkort har även en procentuel inställning på detta oxå.
Ställer jag minna minnen by spd så förljer hastigheten på minnena med fsb höjningen automatiskt.
2 Guest(s)