January 9, 2005
ja har haft min dator ett tag nu och jag börjar bli lite intresserad av att överklocka.. dock så är jag nästan helt nya på detta ämne
ja vet ju hur man ändrar fsb, vcore mm. men ja skulle vilja ha lite
riktlinjer vad man skall ställa det på.. har inte tänkt klocka mycket men kanske till en 3800+ eller nåt.
mina grejer
a64 3200+ winchester s.939 med boxade kylningen på
asus a8n sli
kingston value 512mb cas3
asus extreme n6600gt
350W nätagg
ni som har samma moderkort kan väl säga va man ska ställa in på de..
har hör att man ska stänga av "cool n quiet" å så :-/
March 18, 2004
Nu har jag inte ett likadant mobo som dig, men jag kan ju försöka hjälpa lite ändå.
1. Dina minnen kommer att stoppa dig. Sätt divider på dem. Tyvärr vet jag inte vart asus har gömt det i bios, men leta efter nåt som fsb:mem ratio (sätt på typ 5:4). Eller så är det som i mitt bios, du ställer minnena på t.ex "DDR333".
När du satt detta på minnena innebär det att minnena kommer gå i 80% av fsb'n (med 5:4, ddr333) Så en fsb på 250 gör att minnena går i 200 mhz.
2. Sänk htt multiplern. Den ligger standard på x5. Sänk till x4. Bussen ska du försöka hålla runt 1000 (5x fsb, 200 =1000) Så en htt multipler på 4 gör att du kan gå upp till 250fsb utan att den ska stoppa.
3. Nu är det bara att höja fsb'n! dra typ 5mhz i taget, boota win och kör lite superpi, 3dmark eller prime95 för att se så det är stabilt. Kolla temperaturer också.
Hoppas du förstår lite bättre nu 🙂
EDIT: När du kommit riktigt högt kan det bli att du får öka spänning till en del saker. Du kanske även måste sätta htt multiplern på x3 och sänka minnets hastighet mer. Lycka till med klockningen 😉
1 Guest(s)